بورس

شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن بازار سرمایه در هفته اول شهریور ماه برای دومین هفته متوالی به روند صعودی خود ادامه دادند. میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه نیز با رشد ۱۴ درصدی مواجه شد ولی همچنان نسبت به حد معمول بازار پایین‌تر است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار سرمایه برای دومین هفته متوالی صعودی بود و شاخص‌ها بازدهی مثبتی به ثبت رساندند. شاخص کل با افزایش ۱.۸۵ درصدی از ۲ میلیون و ۳۸ هزار واحد به ۲ میلیون و ۷۶ هزار واحد رسید. شاخص کل در هر ۴ روز کاری هفته گذشته بازدهی مثبتی داشت و پس از یک هفته پر تقاضا اکنون فعالان بازار از احتمال دستیابی به اهداف بالاتر می‌گویند.

نشانه‌های رونق در معاملات بازار سرمایه با وجود دامنه نوسان ۲ درصدی

در صورت ادامه روند صعودی انتظار می‌رود شاخص کل در هفته‌های پیش رو تا محدوده ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار واحد به رشد خود ادامه دهد. بسیاری از فعالان بازار سرمایه عقیده دارند باز شدن دامنه نوسان ضرورت مهمی برای ادامه روند صعودی قیمت‌ها در هفته‌های آینده است.

در معاملات هفته اول شهریورماه شاخص کل هم‌وزن نیز برای دومین هفته متوالی صعودی بود. این شاخص با رشد ۱.۴۱ درصدی از ۶۳۹ هزار واحد تا ۶۴۸ هزار واحد افزایش یافت. رشد شاخص کل هم‌وزن در طول دو هفته گذشته به مراتب کمتر از شاخص کل بود.

نشانه‌های رونق در معاملات بازار سرمایه با وجود دامنه نوسان ۲ درصدی

نخستین مأموریت شاخص‌کل هم‌وزن عبور از کف مهم ۶۵۰ تا ۶۶۰ هزار واحد است. ۳ هفته قبل شاخص‌کل هم‌وزن این کف مهم را از دست داد و به تعبیر بسیاری از فعالان بازار سرمایه ریزشی شد ولی اکنون برای ادامه روند صعودی باید ابتدا به این محدوده بازگردد و سپس هدف ۷۰۰ هزار واحد را در پیش دارد. با وجود شرایط خوب بعضی از سهم‌های بزرگ بازار در هفته گذشته ولی سهم تعدادی از شرکت‌های کوچک‌تر هنوز در صفوف فروش قفل شده‌اند با این حال شاخص‌کل هم‌وزن برای دومین هفته متوالی صعودی بود و همراه با آن میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه نیز صعودی شد.

نشانه‌های رونق در معاملات بازار سرمایه با وجود دامنه نوسان ۲ درصدی

میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در هفته اول شهریورماه با افزایش ۱۴ درصدی نسبت به هفته آخر مرداد ماه به ۲,۴۹۳ میلیارد تومان رسید. میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در طول ۳ هفته گذشته صعودی بود ولی نسبت به سال گذشته در این بازه زمانی کمتر است. میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در هفته اول شهریور ۱۴۰۲ برابر با ۶,۶۹۳ میلیارد تومان بود. بسیار از فعالان بازار سرمایه دامنه نوسان ۲ درصدی را یکی از دلایل کاهش شدید دامنه نوسان در هفته‌های گذشته بود. به صورت کلی فعالان بازار سرمایه در شبکه‌های اجتماعی نسبت به دامنه نوسان ۲ درصدی انتقادات بسیاری داشتند و عقیده دارند این اتفاق جلوی رشد بازار سرمایه را می‌گیرد. با این حال هنوز تصمیمی برای بیشتر شدن دامنه نوسان در هفته‌های پیش‌رو اتخاذ نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =