• ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۸
  • کد خبر: 60116
  • readingTime: ۲ دقیقه
قهوه

قیمت قهوه در بازارهای جهانی طی معاملات هفته قبل سقف تاریخی جدیدی به ثبت رساند و انتظار می‌رود بازار داخلی نیز از این افزایش قیمت متاثر شود. بازاریان مدعی‌اند بازار قهوه در کشور طی سال جاری دست‌کم دو شوک قیمتی را تجربه کرده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قهوه در معاملات هفته گذشته به بالاترین قیمت تاریخی خود رسید تا کام قهوه فروشان داخلی را برای بار چندم در سال جاری تلخ کند. اگرچه این موج افزایش قیمت هنوز در بازار داخلی اثری نداشته ولی دیر یا زود قهوه‌فروشان مجبور به اصلاح قیمت محصولات خود هستند. قیمت کاکائو و قهوه در طول ۱ سال گذشته به شدت افزایش یافت. قیمت هر تن کاکائو از کانال کمتر از ۲ هزار دلار به بیش از ۱۰ هزار دلار رسید تا امروز قیمت بعضی از انواع کاکائو در بازار داخلی مرز ۲ میلیون تومان در هر کیلوگرم را رد کند. قیمت قهوه نیز با دلایلی شبیه به کاکائو افزایش یافت و هفته گذشته سقف قیمتی جدیدی را به ثبت رساند.

صعود تلخ قهوه به بالاترین قیمت تاریخ

گزارش‌ها نشان می‌دهد تولید کنندگان بزرگ قهوه در جهان به بحران برخورده‌اند و انتظار می‌رود کاهش عرضه ادامه‌دار باشد. بر اساس آمار برزیل، ویتنام، کلمبیا، اندونزی، اتیوپی، هندوراس، هند، اوگاندا و مکزیک تولیدکنندگان بزرگ قهوه در جهان هستند. در کشور برزیل سرمای شدید در کنار خشکسالی منجر به کاهش محصول قهوه عربیکا شد، در کلمبیا نیز بازارهای سیل آسا بخش بزرگی از محصولات امسال را نابود کرد و در اتیوپی جنگ داخلی عامل کاهش محصول قهوه عنوان می‌شود.

تولید قهوه در طول ۴ سال گذشته روند نزولی داشت و در مقابل مصرف آن در بسیاری از کشورهای جهان رو به رشد ارزیابی می‌شود. در بازار داخلی ایران نیز قهوه فروشان مدعی‌اند دست‌کم دو موج افزایشی قیمت در طول ۱ سال گذشته نظم بازار را برهم زد و با توجه به افزایش قیمت قهوه در بازارهای جهانی طی معاملات هفته گذشته انتظار می‌رود در شهریورماه قیمت قهوه در بازار ایران دوباره صعودی شود. کوروش رضوانی یکی از واردکنندگان قهوه در این باره می‌گوید: افزایش قیمت قهوه اتفاق مثبتی نیست ولی ما هم مجبوریم قیمت‌ها را در بار جدید اصلاح کنیم. اکنون قیمت هر کیلوگرم قهوه برای مصرف کننده از ۴۵۰ هزار تومان آغاز می‌شود و هر چه درصد دان عربیکا بیشتر باشد، قیمت کلی بالاتر می‌رود. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد بسیاری از قهوه فروشان سطح شهر، قهوه ۵۰-۵۰ عربیکا روبوستا را با کف قیمت هر کیلوگرم ۶۵۰ هزار تومان می‌فروشند.

قیمت محصولاتی مانند کافی میکس نیز در ماه‌های گذشته بارها تغییر کرده است. یکی از شرکت‌های تولید کننده کافی‌میکس قیمت بسته‌های بیست عددی خود را طی ۴ مرحله از ۸۰ هزار تومان تا بیش از ۱۵۰ هزار تومان افزایش داده‌است. قیمت محصولات کافی‌میکس سایر شرکت‌ها نیز در سال ۱۴۰۳ افزایش چشم‌گیری داشت و اکنون با توجه به صعود دوباره قیمت قهوه انتظار می‌رود قیمت این محصولات دوباره اصلاح شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =