زعفران

غلامرضا میری، نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: بازار زعفران در آستانه فصل برداشت از ثبات نسبی برخوردار است و قیمت محصول جدید باتوجه به شرایط عرضه و تقاضا مشخص خواهد شد. با این حال کشاورزان در پیک فصل برداشت نیازمند نقدینگی هستند زیرا احتمال ریزش قیمت‌ها با عرضه یکباره زعفران وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مشاهدات میدانی از بازار زعفران از ثبات نسبی بهای این محصول در آستانه فصل برداشت حکایت می‌کند. اکنون هر مثقال زعفران باتوجه به درجه کیفی و برند با بهایی حوالی ۴۰۰ هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد، برای نمونه هر مثقال زعفران احمدپور ۴۱۰ هزار تومان، زعفران آوین چاکرالحسینی ۵۰۰ هزار تومان، زعفران مؤسس ۵۸۵ هزار تومان، زعفران مصطفوی ۸۲۴ هزار تومان، زعفران البسه سرخ ۸۳۰ هزار تومان، زعفران درجه یک نفیس ۸۶۰ هزار تومان، زعفران بهرامن ممتاز ۹۲۵ هزار تومان، زعفران درجه یک سحرخیز یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و زعفران نگین نوین درجه یک حدود یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان قیمت دارد. غلامرضا میری، نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران نیز با اشاره به ثبات قیمت زعفران به خبرنگار ایراسین گفت: فصل برداشت زعفران حدود ۴۰ روز دیگر آغاز خواهد شد و قیمت محصول جدید باتوجه به شرایط عرضه و تقاضا مشخص خواهد شد. قیمت کنونی هر کیلوگرم زعفران دسته ۶۵ میلیون تومان، پوشال ۸۷ تا ۸۸ میلیون تومان، سرگل ۹۲ تا ۹۴ میلیون تومان و نگین ۱۰۲ میلیون تومان است.

گفت‌وگو با شماری از فعالان بازار نشان می‌دهد اگرچه قیمت‌ها در بازار طلا سرخ با ثبات نسبی همراه است ولی زعفران قیمت بالایی دارد و اقشار زیادی این محصول را از سبد خرید خود حذف کرده‌اند. طبق توضیحات نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران بیش از ۸۰ درصد زعفران تولیدی در کشور راهی بازار جهانی می‌شود، میری دراین‌باره توضیح داد: ۸۰ تا ۸۵ درصد از زعفران تولیدی کشور صادر خواهد شد و طبق آمار ۷۰ کشور مقصد صادرات زعفران ایرانی است. همچنین با احتساب مصرف داخلی و صادرات ۱۵ تا ۲۰ تن زعفران تا فصل برداشت نیاز داریم که در شرایط فعلی ۱۰ تن زعفران در انبارهای تعاون روستایی، حدود سه تن در بورس کالا و مابقی در دست کشاورزان قرار دارد.

کشاورزان چشم انتظار نقدینگی

طبق گفته‌های نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران، تولیدکنندگان در در فصل برداشت زعفران بیش از همیشه به نقدینگی نیاز دارند که با خرید توافقی زعفران می‌توان کمک شایانی به تولیدکنندگان کرد. میری در این خصوص بیان می‌دارد: کشاورزان در پیک فصل برداشت نیازمند نقدینگی هستند زیرا احتمال ریزش قیمت‌ها با عرضه یکباره زعفران وجود دارد تا زحمات یک ساله کشاورزان هدر رود. به دنبال این موضوع کشاورز انگیزه خود را برای کاشت و برداشت زعفران برای سال زراعتی آینده از دست خواهد داد. در مقابل با خرید توافقی زعفران در ابتدای فصل از کشاورز و فروش با درصد مشخص نه‌تنها می‌توان تعادل را در بازار ایجاد کرد بلکه کمک شایانی به صادرکننده می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =