آهن آلات

گزارش‌های میدانی از افزیش نسبی تقاضا برای آهن آلات در ۱۰ روز ابتدایی شهریورماه حکایت دارد. همزمان با این افزایش تقاضا نیز قیمت میلگرد و تیرآهن افزایش یافت ولی قیمت نبشی و پروفیل بر مدار نزول قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، افزایش قیمت میلگرد و تیرآهن در مقابل کاهش قیمت پروفیل و نبشی مهم‌ترین اخبار بازار آهن آلات طی ۱۰ روز ابتدایی شهریورماه بودند. اگرچه آهن فروشان مثل قبل مدعی‌اند سطح تقاضا پایین است ولی قیمت‌های با عواملی مانند نرخ ارز نوسان می‌کند. یک آهن فروش در خیابان امام خمینی به خبرنگار ایراسین گفت: شایعاتی پیرامون حذف دلار نیما تقاضا برای آهن آلات را افزایش داد. با این حال بازار آهن فروشان در طول ۲ هفته گذشته تعطیلات بسیاری داشت. با وجود این تعطیلات قیمت میلگرد بر مدار صعود قرار گرفت.

استعلام قیمت آهن آلات در بازار آزاد نشان می‌دهد متوسط قیمت انواع میلگرد طی ۱۰ روز اول شهریور تا بیش از ۲ درصد افزایش یافته است. برای مثال میلگرد سایز ۱۲ ذوب آهن اصفهان از کیلویی ۲۷,۶۰۰ تومان به کیلویی ۲۸,۰۰۰ تومان رسید. میلگرد فایکو و میلگرد میانه نیز در این بازه زمانی افزایش قیمت تجربه کردند. اکنون انواع میلگرد به جز تولیدات یک شرکت بیش از کیلویی ۲۵,۵۰۰ تومان قیمت دارند و ارزان‌ترین میلگرد بازار نیز تا ظهر یک شنبه با قیمت کیلویی ۲۴,۶۰۰ تومان محصول ابرکوه بود. میلگرد برخی از تولیدکنندگان به کیلویی ۲۹ هزار تومان رسیده است.

همزمان با افزایش قیمت میلگرد، قیمت انواع تیرآهن نیز صعودی شد. قیمت هر شاخه تیرآهن ۱۴ ذوب آهن با وزن ۱۵۵ کیلوگرم از ۴ میلیون و ۱۸۱ هزار تومان به ۴ میلیون و ۳۶۳ هزار تومان رسید. این افزایش قیمت در معاملات کیلویی تیرآهن نیز اثرگذار شد و قیمت هر کیلوگرم تیرآهن ۱۴ را از ۲۷,۲۵۸ تومان به ۲۷,۷۳۰ تومان رساند. روز شنبه کمترین قیمت هر کیلوگرم تیرآهن در بازار آزاد ۲۶,۸۰۰ تومان بود و برای بعضی از محصولات به بیش از ۲۸ هزار تومان می‌رسید.

بازار پروفیل در معاملات ۱۰ روز ابتدایی شهریورماه برخلاف میلگرد و تیرآهن رفتار کرد، زیرا قیمت محصولات مختلف کاهشی بود. استعلام قیمت انواع پروفیل نشان می‌دهد قیمت محصولات پروفیل اصفهان و پروفیل تهران طی روزهای گذشته کاهش یافته است. برای مثال قیمت هر کیلوگرم پروفیل ۲ از ۳۶,۵۴۵ تومان به ۳۵,۶۳۶ تومان رسید. قیمت پروفیل ۴ محصول پروفیل اصفهان نیز از کیلویی ۳۵,۰۰۰ تومان به ۳۴,۳۶۳ تومان کاهش پیدا کرد. برخی از فعالان بازار آهن آلات کاهش شدید قیمت پروفیل را در تابستان سال جاری کم سابقه عنوان می‌کنند. در بازار نبشی نیز قیمت‌ها کاهشی بود ولی افت قیمت‌ها به مراتب کمتر از بازار پروفیل ارزیابی می‌شود.

قیمت نبشی ضخامت ۷ محصول آریان فولاد در ابتدای شهریورماه از کیلویی ۲۶,۹۵۰ تومان به ۲۷,۱۴۰ تومان رسید و سپس تا کیلویی ۲۷,۰۵۰ تومان عقب نشینی کرد. قیمت نبشی ضخامت ۷ محصول ناب تبریز نیز از کیلویی ۲۷,۹۰۰ تومان به کیلویی ۲۷,۱۸۰ تومان رسید. با این کاهش قیمت‌ها، اکنون ارزان‌ترین نوع نبشی در بازار اصفهان در کانال ۲۵ هزار تومان بابت هر کیلوگرم معامله می‌شود و گران‌ترین نبشی نیز بیش از کیلویی ۳۱ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =