• ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸
  • کد خبر: 60203
  • readingTime: ۳ دقیقه
بازار خودرو

تقاضا در بازار خودرو کاهش یافته‌است و بسیاری از اتومبیل‌های گران‌ قیمت به ندرت معامله می‌شوند. گزارش‌ها نشان می‌دهد بازار بعضی از خودروهای چینی قفل شده‌است. فروشندگان این خودروها مدعی‌اند بیش از ۱ سال از اقدام آنها برای فروش خودرو می‌گذرد ولی تاکنون حتی یک مشتری نداشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، فعالان بازار خودرو مدعی‌اند حجم معاملات انواع خودرو از خردادماه سال جاری کاهش پیدا کرد. معدود قراردادهای فعلی نیز بیشتر در بازار اتومبیل‌های ارزان قیمت مانند پراید و تیبا منعقد می‌شود. سایر خودروهای داخلی به ندرت معامله می‌شوند ولی بنا بر ادعای نمایشگاه‌داران بازار اتومبیل‌های مونتاژی چینی قفل شده‌است. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اصفهان نیز با تأیید این ادعا از حجم پایین معاملات خودرو در بازار اصفهان خبر داد. برخی از نمایشگاه‌داران سطح شهر مدعی‌اند از ابتدای خرداد تا کنون حتی یک اتومبیل چینی نفروخته‌اند. یک نمایشگاه‌دار در خیابان حکیم نظامی به خبرنگار ایراسین گفت: چند تا خودروی چینی از ابتدای سال به ما سپرده‌اند ولی حتی یک رهگذر هم از حال آنها نمی‌پرسد چه برسد به مشتری!

بررسی‌ها نشان می‌دهد سطح تقاضا برای اتومبیل‌های چینی کارکرده به مراتب کمتر است. خودروهایی مانند دیگنیتی یا لاماری صفر کیلومتر کم و بیش در بازار اصفهان خرید و فروش می‌شوند ولی چینی‌های کارکرده به شدت کم تقاضا هستند. تعداد زیادی از خودروهای چینی سال‌های قبل از خطوط تولید خارج شدند و امروز با قیمت ناچیز هم مشتری ندارند، برای مثال خودرو ام‌وی‌ام ۱۱۰ با قیمتی بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان برای فروش آگهی شده‌اند ولی به ندرت معامله می‌شوند. سایر خودروهای چینی مانند محصولات لیفان یا برلیانس‌ها نیز در صفوف طولانی فروش قرار دارند.

لیفان ایکس ۶۰ شاسی بلند این شرکت چینی امروز بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان برای فروش آگهی شده‌است ولی تعدادی از آنها ماه‌هاست مشتری ندارد. یک نمایشگاه‌دار در خیابان امام خمینی در این باره گفت: ما لیفان ایکس ۶۰ برای فروش داریم، در اوج بازار خودرو هم مشتری نداشت، الان ۲ سال که کنار نمایشگاه گذاشتیم کسی برای رضای خدا قیمتش را هم نمی‌پرسد.

خودروهای مونتاژی مانند ام‌وی‌ام ۳۱۵ اکنون به صورت صفر و کارکرده در بازار عرضه می‌شوند. نمونه کارکرده آنها از ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند. این خودرو قرار بود رقیب جدی برای پژو ۲۰۷ باشد ولی امروز در رده قیمتی ۳۰۰ میلیون تومان، بسیاری از خریداران کوییک را انتخاب می‌کنند و نتیجه آن تعداد زیادی ۳۱۵ فروشی در پلت‌فرم‌های آنلاین است. ایکس ۲۲ در رده بعدی قرار می‌گیرد.

کراس‌اور ایکس ۲۲ یکی از محبوب‌ترین محصولات مدیران خودرو است و در بسیاری از طرح‌های فروش به سرعت تکمیل ظرفیت می‌شود. نمونه دست دوم این خودرو در بازار بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و کم تقاضاست. یک نمایشگاه‌دار درباره این خودرو گفت: ایکس ۲۲ صفر کیلومتر را کم و بیش می‌خرند ولی اگر به ۴۰ هزار کیلومتر کارکرد رسید دیگر فروش نمی‌رود. سایر خودروهای چینی با قیمتی بالاتر از ۱ میلیارد تومان نیز شرایطی شبیه به ایکس ۲۲ دارند.

خودروهایی مانند جک اس‌۵ کرمان موتور اگر صفر کیلومتر باشند احتمال فروش آنها نسبت به نمونه کارکرده به مراتب بالاتر است. امروز امکان خرید یک خودرو جک اس ۵ با قیمتی کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان نیز وجود دارد. بازار خانواده تیگو مدیران خودرو به مراتب خلوت‌تر از جک اس ۵ است. تیگو ۷ صفر کیلومتر در بازار آزاد نزدیک به ۲ میلیارد تومان قیمت دارد، بعضی از فروشندگان از دو سال قبل در تلاش برای فروش تیگو هستند ولی هنوز موفق نشده‌اند. برای مثال فروشنده‌ای خودرو تیگو ۷ مدل ۱۴۰۱ و با کارکرد ۵۰۰۰ کیلومتر را با قیمت ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای فروش آگهی کرده‌است. این فروشنده مدعی است از سال ۱۴۰۱ و پس از تحویل خودرو از نمایندگی در صدد فروش آن بود.

خانوده تیگو ۸ به مراتب کم‌فروش‌تر از تیگ و۷ هستند. نمونه صفر کیلومتر تیگو ۸ نزدیک به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و مدل ۱۴۰۱ آن با کارکرد حدود ۲۰ هزار کیلومتر در رده قیمتی ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تقاضایی ندارد. تقاضا در بازار دیگنیتی و لاماری بهتر است ولی فروش نمونه‌های دست‌دوم زمانبر است و برخی از فروشندگان مدعی‌اند بیش از ۱ سال گذشته برای فروش خودرو موفق نبوده‌اند. پیش از این در دهه ۹۰ نیز خودروهای چینی به این سطح پایین تقاضا رسیده بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =