فولاد سفید دشت

مدیرعامل فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری گفت: هوشمندسازی کارخانه، توسعه سبد محصول و افزایش بهره‌وری در فولاد سفیددشت در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایراسین، محمود محمدی فشارکی، مدیرعامل شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری برخی اقدامات در دستور کار این شرکت در برنامه چشم انداز را تشریح کرد.

در ابتدا قدری درباره تاریخچه این شرکت توضیح دهید.

سال ۱۳۸۶ عملیات اجرایی طرح فولاد چهارمحال و بختیاری در زمینی به مساحت ۲۵۰ هکتار، به‌عنوان یکی از طرح‌های هفت‌گانه فولادی کشور با راهبری شرکت ملی فولاد ایران، به ظرفیت سالانه ۸۰۰ هزار تن و در راستای تحقق چشم‌انداز تولید سالانه ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور تا افق ۱۴۰۴ آغاز شد. در سال ۱۳۹۳ و پس از واگذاری ۶۵ درصد از سهام طرح فولاد چهارمحال به فولاد مبارکه و حفظ سهم ۳۵ درصدی سازمان ایمیدرو، این طرح با نام شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری به ثبت رسید.

هم‌اکنون وضعیت تولید در این شرکت چگونه است؟

این شرکت امروزه با ظرفیت تولید سالیانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی، نقش مؤثری در پیشرفت صنایع فولادی کشور دارد؛ به‌طوری‌که از زمان آغاز بهره‌برداری واحد احیا مستقیم تا انتهای سال ۱۴۰۲ موفق به تولید بیش از ۵ میلیون تن از این محصول گردیده است. فولاد سفیددشت همچنین پروژه‌های توسعه متعددی در دست اقدام دارد که با بهره‌برداری از آن‌ها سهم این شرکت در صنعت کشور رشد چشمگیری خواهد داشت. از مهم‌ترین این پروژه‌ها می‌توان به واحد فولادسازی و ریخته‌گری تختال و بیلت اشاره کرد.

از پروژه عملیات احداث واحد فولادسازی و ریخته‌گری این شرکت چه خبر؟

عملیات اجرایی پروژه واحد فولادسازی و ریخته‌گری تختال شرکت فولاد سفیددشت، پس از یک وقفه چندساله، در سال ۱۳۹۶ دوباره از سر گرفته شده و با تلاش همگانی، این واحد توانست اولین عملیات قوس خود را در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ و تولید اولین سری تختال آزمایشی را در اسفند ۱۴۰۲ جشن بگیرد. پروژه فولادسازی و ریخته‌گری هم‌اینک با پیشرفت ۹۸ درصدی اولین طرح از طرح‌های هفت‌گانه است که با تکنولوژی ایرانی در شرف بهره‌برداری است.

سایر پروژه‌های توسعه این شرکت کدام‌اند و در چه شرایطی قرار دارند؟

پروژه‌های بریکت‌سازی، اتوماسیون خط انتقال پساب، ماشین ریخته‌گری بیلت، تصفیه‌خانه مرکزی، جاده اختصاصی زرین‌شهر به فولاد سفیددشت، راه‌آهن داخلی و خطوط آن، ساخت مخازن ذخیره آهن اسفنجی و پروژه غبارگیر واحد احیا از سایر پروژه‌های جنبی شرکت به شمار می‌آیند که از این میان، پروژه‌های بریکت‌سازی، اتوماسیون خط انتقال پساب و مخازن ذخیره آهن اسفنجی تکمیل گردیده و آماده بهره‌برداری هستند.

نگاه فولاد سفیددشت به مسئولیت‌های اجتماعی چگونه است؟

فولاد سفیددشت با توجه به نقش مؤثر خود در منطقه پیرامونی همواره در تلاش است ضمن تعامل با شهرهای هم‌جوار در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، عمرانی، ورزشی، آموزش، زیست‌محیطی و کمک‌های مؤمنانه، زمینه‌ساز بهره‌مندی از مزایای حضور این شرکت در منطقه و یکی از عوامل رفاه و توسعه استان باشد.

تختال‌های تولیدشده از نظر ابعاد و کیفیت چگونه‌اند؟

هر واحد تولیدی برای اینکه بتواند دوران گذار از فاز راه‌اندازی خود را در مدت کوتاهی سپری کند باید در اولین فرصت سخت‌افزارهای نصب‌شده را مورد آزمایش قرار دهد. خوشبختانه علی‌رغم محدودیت‌های مصرف برق در این فصل، به مدد همکاری‌های سازنده بین شرکت توزیع برق کشور و فولاد سفیددشت، توانستیم هم کوره قوس الکتریکی و هم واحد LF یا کوره پاتیلی و هم واحد ریخته‌گری را مورد آزمایش قرار دهیم. نتیجه این تست تولید ۴ عدد تختال با عرض ۱۳۰۰ میلی‌متر با ضخامت ۲۰۰ میلی‌متر و گرید ۱۰۱۲ بود که مطابق با آنالیزهای انجام‌شده، این تختال‌ها به لحاظ کیفی نیز مطلوب بوده‌اند. از طرف دیگر، با اجرای این عملیات آزمایشی که پس از یک وقفه پنج‌ماهه ناشی از مشکلات قراردادی صورت گرفت، موفق به شناسایی بخش زیادی از مسائل و مشکلات موجود در مجموعه تولید شدیم. با پشت سر گذاشتن این دو مرحله از تولید تختال، امیدواریم با آمادگی‌های ایجادشده، به‌محض رفع محدودیت‌های مصرف انرژی برق با تکرار تولید تختال، مسائل و مشکلات را برطرف کنیم و به مرحله تولید سکوئنس‌های ۷ و ۱۰ ذوبی تعریف‌شده برای این خط تولید دست یابیم.

می‌توان انتظار داشت تا پایان تابستان واحد ذوب و ریخته‌گری فولاد سفیددشت به‌صورت کامل راه‌اندازی شود؟

یکی از اهداف اصلی مأموریت محول‌شده از طرف مدیریت عالی شرکت فولاد مبارکه به این‌جانب، همین موضوع است که با تشکیل تیم‌هایی متشکل از کارکنان امانی، پیمانکاری و مشاوران در مجموعه فولاد سفیددشت، تلاش داریم تا پایان فصل، این مهم را محقق سازیم.

پیوستن به گروه فولاد مبارکه تا چه حد در مسیر رشد و توسعه شرکت شما مؤثر بوده است؟

وجود شاخص‌های ممتاز مجموعه فولاد مبارکه همچون سیستم‌های کیفیت، تیم مدیریتی قوی و همچنین تعدد افراد دارای دانش و مهارت، رسالت خطیری را در راستای توسعه صنعت فولاد در اقصی نقاط کشور از سنگان تا هرمزگان بر دوش این مجتمع بزرگ گذاشته است.

با مشارکت و حمایت‌های مالی و فنی فولاد مبارکه از پروژه فولاد چهارمحال و بختیاری، این پروژه سریع‌تر از سایر طرح‌های هفت‌گانه فولادی به تولید رسید که بدون پشتیبانی همه‌جانبه مجتمع فولاد مبارکه، دست‌یابی به این مهم بسیار سخت بود.

تخصیص ۱۰۰ درصدی سود شرکت توسط فولاد مبارکه برای طرح‌های توسعه شرکت در این چند سال و به‌خصوص سال ۱۴۰۳ چه فرصت‌هایی برای شرکت فراهم کرده است؟

وجود مشکلات مالی در پروژه‌های جاری کشور مانعی جدی است. با خرید ۶۵ درصدی سهام شرکت فولاد سفیددشت توسط فولاد مبارکه و پشتیبانی مالی و فنی پس از آن، تولید آهن اسفنجی در این شرکت محقق شد و در کمتر از دو سال فولاد سفیددشت به‌عنوان یکی از مجموعه‌های سودآور گروه فولاد مبارکه مطرح گردید. از آن دوره تا کنون و به‌خصوص با عنایت مدیرعامل محترم گروه، تخصیص کل سود به‌دست‌آمده از این مجموعه، باعث رفع مشکل نقدینگی و پیشبرد پروژه‌هایی از قبیل انتقال پساب، احداث جاده، واحد تولید گازهای صنعتی و پست برق ۴۰۰ به ۳۳ کیلوولت گردید که اجرای این پروژه‌ها، موجب افزایش تاب‌آوری شرکت شده است.

سود سالانه فولاد سفیددشت در سال گذشته ۶۰ درصد رشد داشت. برآورد شما از سوددهی شرکت در سال ۱۴۰۳ چیست؟

شرایط شرکت در سال جاری با تغییرات زیادی نسبت به سال گذشته مواجه بوده است. از این تغییرات می‌توان به افزایش قیمت انرژی و مواد اولیه اشاره کرد. از طرف دیگر ظهور رقبای جدید در حوزه تولید آهن اسفنجی و جبران نسبی کمبود این محصول در کشور، باعث کاهش سهم بازار فولاد سفیددشت نسبت به سال گذشته گردیده است. همچنین اعمال محدودیت‌های مصرف برق در تابستان و پیش‌بینی محدودیت مصرف گاز در زمستان، چالش‌های پیش روی ما در سال جدید است. بااین‌حال، شرکت فولاد سفیددشت با مدیریت بهینه هزینه‌های جاری سازمان ازجمله هزینه‌های پرسنلی و با دارا بودن ۳۵۰ نفر نیروی امانی و حدود ۴۰۰ نفر نیروی پیمانکاری، جزو اولین کارخانه‌هایی است که شاخص تناژ تولید به ازای هر فرد در آن در وضعیت مطلوبی قرار دارد. با وجود این و با بهره‌گیری از تجربیات فولاد مبارکه به دنبال هوشمندسازی کارخانه و همچنین افزایش بهره‌وری مصرف آب و انرژی در فولاد سفیددشت با هدف کاهش هزینه‌های جاری و به‌تبع آن افزایش سودآوری هستیم.

استراتژی و راهبرد بلندمدت فولاد مبارکه افزایش توان تولید محصولات خاص در منطقه است. در این چارچوب وظیفه محول‌شده به فولاد سفیددشت چیست؟

باتوجه به وجود رقابت سخت بین کارخانه‌های مختلف فولادسازی در سراسر کشور، در آینده نزدیک شرکت‌هایی می‌توانند در این شرایط دوام داشته باشند که قابلیت تولید محصولات خاص با ارزش‌افزوده بالا را داشته باشند. با توجه به مأموریت محوله از طرف مدیرعامل فولاد مبارکه، ما در مجموعه خود به دنبال توسعه سبد محصول و تولید محصولاتی با ارزش‌افزوده بالا هستیم تا نهایتاً بتوانیم به سودآوری پایدار دست یابیم. بر همین اساس مجموعه فولاد سفیددشت تنها مجموعه در گروه فولاد مبارکه است که دارای قابلیت تولید تختال و بیلت به‌صورت هم‌زمان است. در حال حاضر تولید ورق‌های سیلیسی در گروه فولاد مبارکه به موضوع روز تبدیل شده است که نیاز این نوع ورق‌ها به خوراک موردنیاز، ما را بر آن داشته تا در مجموعه خودمان به دنبال امکان‌سنجی تولید تختال‌های فولاد سیلیس‌دار یا همان فولاد الکتریکی باشیم. همچنین نیاز کشور به برخی فولادهای خاص مورداستفاده در پروژه‌های نفتی و آبی، فرصت خوبی را برای تولید تختال موردنیاز ازاین‌دست در پیش روی ما قرار داده است. در حوزه تولید بیلت نیز به دنبال ایجاد قابلیت ایجاد خط دوحالته تولید مقطع مربعی و گرد هستیم تا نیاز به این محصولات را برای شرکت‌های فعال در این زمینه رفع کنیم.

محدودیت‌های انرژی باعث شده صنعت فولاد این روزها به یک صنعت فصلی تبدیل شود. این مسئله چه میزان از سود فولاد سفیددشت را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

اعمال محدودیت‌های برق از خردادماه، کاهش ۳۰ درصدی ظرفیت تولید را برای مجموعه ما به دنبال داشته است. بااین‌حال برای اینکه بتوانیم حداکثر بهره را از این محدودیت‌ها ببریم، با انجام بخش قابل‌توجهی از تعمیرات، تلاش کرده‌ایم تا سطح آمادگی خود را برای تولید در زمان رفع محدودیت افزایش دهیم.

در موردنیاز آبی مجموعه سفیددشت توضیح دهید.

با توجه به وجود محدودیت منابع آب در کل کشور، فولاد سفیددشت با تصویب پروژه خریداری و انتقال پساب شهرهای اطراف، گام‌های مؤثری در راستای رفع مشکل تأمین آب صنعتی موردنیاز خود برداشته است. از مصادیق این پروژه می‌توان به اتصال خط پساب شهر بروجن از سال ۱۳۹۸ و آغاز انتقال پساب شهر فرادنبه به شرکت از ابتدای امسال اشاره کرد. همچنین طرح خرید و احداث خط انتقال پساب شهرکرد به مجموعه شرکت‌های عضو گروه فولاد مبارکه در استان شامل ورق‌خودرو، فولاد سفیددشت، توان‌آور و تاراز در حال پشت سر گذاشتن فاز مطالعاتی خود است.

سخن آخر؟

ما به‌عنوان بزرگ‌ترین صنعت استان چهارمحال و بختیاری و بزرگ‌ترین فولادساز این استان عزم آن داریم تا با به جای آوردن مسئولیت‌های اجتماعی خود در راستای حل بخشی از مشکلات منطقه بکوشیم. در حوزه آموزش نیز با سرمایه‌گذاری‌هایی صورت‌گرفته، به دنبال امکان ایجاد بستری برای تحصیل نوجوانان علاقه‌مند به صنعت در هنرستان‌ها هستیم تا رفته‌رفته نیاز صنایع استان به نیروهای فنی تا حدی زیادی رفع شود. در حوزه‌های ورزش و سلامت نیز کارهای خوبی صورت گرفته است. همچنین با تقویت ارتباطات فنی میان کارکنان خود و کارکنان با تجربه فولاد مبارکه به دنبال تسریع در دست‌یابی به ظرفیت نامی کارخانه در تولید انواع شمش‌های فولادی در آینده نزدیک هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =