کوله مدارس

با نزدیک شدن به مهر ماه و سال تحصیلی جدید بازار کیف و کوله پشتی اصفهان با جنب وجوش و رفت‌و آمد زیادی همراه شده است. بازاری پر زرق و برقی که انواع کوله پشتی از عروسکی گرفته تا وارداتی چرخ‌دار با قیمت ۲۵۰هزار تومان تا هفت میلیون تومان در آن عرضه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هرساله شهریور ماه با حس و حال تکاپو و آماده شدن خانواده و دانش آموزان برای شروع سال تحصیلی جدید گره می‌خورد. این روزها خانواده‌های اصفهانی به جنب و جوش افتاده‌اند تا وسایل مدرسه فرزندان خود را تهیه کنند و کیف فروشی‌های اصفهان از خیابان سپه و پاساژ افتخار گرفته تا خیابان نظر و سیتی‌سنتر سپاهان شهر میزبان مشتریان زیادی هستند. مشتریانی که برای خرید یک کیف مرغوب باید به بودجه بیش از دو میلیون تومانی فکر کنند. البته اگر دانش آموزان از زرق و برق کیف‌های وارداتی و چرخ‌دار بگذرند با کم‌تر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز امکان خرید یک کوله مدرسه برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ وجود دارد. در این میان تعدادی از دست‌فروشان در اصفهان به ویژه در شهرستان‌های اطراف به عرضه انواع و اقسام کیف و کوله مدارس روی آورده‌اند تا سهمی از رونق بازار شهریورماه را از آن خود کنند.

خودنمایی کوله‌پشتی‌های وارداتی هفت میلیونی در بازار اصفهان

مدل‌های مختلف کوله پشتی مدارس در فروشگاه‌های اصفهان با قیمت ۲۵۰ هزار تا حوالی هفت میلیون تومان به فروش می‌رسد که کیف‌های رنگارنگ با طرح‌های مختلف کودکانه با بهای ۲۵۰ تا ۶۵۰ هزار تومان در شمار ارزان‌ترین مدل‌ها قرار می‌گیرند. در مقابل کیف و کوله‌های وارداتی گران‌ترین عضو بازار کیف اصفهان به شمار می‌روند که مشاهدات میدانی از افزایش عرضه آن‌ها در شهریور ۱۴۰۳ در مقایسه با سال‌های گذشته حکایت می‌کند. کیف‌های وارداتی چرخ‌دار از نظر طراحی و اندازه از چمدان‌های چرخ‌دار مسافرت دست کمی ندارند و طبق توضیحات فروشندگان دسته و بند کوله پشتی‌های وارداتی به نحوی طراحی شده‌اند که در اثر حمل آن آسیبی به شانه‌ها و کمر یا مچ دست کودکان وارد نشود. همچنین طراحی ارگونومیک بندهای کوله مطابق با آناتومی شانه‌ها و کمر منجر به پخش وزن کیف به طور مساوی بین شانه‌ها خواهد شد تا فشار مضاعفی به ستون فقرات و گردن دانش‌آموز وارد نشود. این مدل کیف‌ها با برندهایی از قبیل دیزنی، دلسی، گابل، گلسی برد، هد، تایگرنو و … در بازار عرضه می‌شوند که خرید آن‌ها بین دو تا هفت میلیون تومان آب می‌خورد.

کوله پشتی‌هایی به رنگ مشکی، طوسی و سرمه‌ای از جنس برزنت نیز عضو اصلی ویترین کیف‌فروشی‌های اصفهان است. کوله‌هایی که در عین سادگی طرفداران زیادی دارند و به گفته کسبه تقاضا برای کیف کوله‌های برزنتی ساده تولید داخل به دلیل قیمت مناسب بیشتر از مدل‌های دیگر است. گشت و گذاری در سطح شهر نشان می‌دهد قیمت کیف و کوله‌های برزنتی باتوجه به طراحی و اندازه از ۳۹۰ هزار تومان شروع می‌شود و بهای مدل‌های بزرگ‌تر مناسب مقاطع تحصیلی بالا به بیش از یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان نمی‌رسد.

از کیف‌های عروسکی تا کوله دانشجویی در بساط دست‌فروشان

بساط کیف و کوله دستفروش‌ها در وجب به وجب پیاده‌رو بعضی از خیابان‌های نصف‌جهان پهن شده است. دست فروشانی که با هدف کسب درآمد در آستانه سال تحصیلی جدید پا به خیابان‌های شهر گذاشته‌اند و در بساط آن‌ها انواع کیف و کوله با قیمت‌های متفاوتی به چشم می‌خورد. بساطی که فقط به کیف و کوله‌های عروسکی و رنگی رنگی با شخصیت‌های کارتونی خلاصه نمی‌شود، بلکه در میان اجناس آن‌ها از کوله دانشجویی گرفته تا کیف لپ‌تاپ هم وجود دارد. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد دست‌فروشان شهر کیف و کوله‌های ویژه مقاطع ابتدایی را با قیمت ۱۸۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رساند و کوله‌هایی با ابعاد بالاتر و جنس مرغوب‌تر بین ۲۸۰ تا ۹۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

کیف مدرسه خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

کارشناسان عقیده دارند مهم‌ترین فاکتور برای انتخاب کیف مدرسه اندازه و وزن آن است و ابعاد یک کوله پشتی استاندارد باید با بدن دانش‌آموز تناسب داشته باشد. درواقع اندازه و وزن کوله مدرسه باید بر اساس سن و قد دانش‌آموز انتخاب شود چرا که کیف‌های بسیار بزرگ وزن اضافی به ستون فقرات، دیسک کمر و گردن وارد می‌سازد. علاوه بر این تسمه‌های شانه‌ای کوله باید پهن و استاندارد باشد، در غیر این صورت باعث بی‌حسی و گزگز در بازوها شده و در بلند مدت به ستون فقرات کودکان آسیب وارد می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =