پتروشیمی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت پتروشیمی سال گذشته ۷۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنایع پایین‌دست اختصاص داد که آثار خوبی به همراه داشت.

به گزارش ایراسین، محمدمهدی برادران اظهار کرد: در چهار ماهه نخست امسال نیز ۳۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از سوی صنایع پتروشیمی به صنایع پایین‌دست اختصاص یافت.

وی به حضور ۵۲۵ شرکت داخلی و ۲۸۸ شرکت خارجی در این دوره از نمایشگاه ایران پلاست اشاره کرد و گفت: شرکت‌های پایین‌دست پتروشیمی انتظار دارند عرضه اعتباری بیشتری از سوی پتروشیمی‌ها برای افزایش تولید و تنوع بیشتر محصولات انجام شود.

معاون وزیر صمت خاطرنشان‌کرد: هرچه عرضه اعتباری بیشتر شود، سبب افزایش اتحاد استراتژیک بین صنایع پایین‌دست و پتروشیمی خواهد شد.

برادران ادامه داد: رشد صنایع پایین‌دست مرهون صنایع پتروشیمی است.

وی افزود: هرچند صنعت پتروشیمی صنعت اشتغال‌زایی است؛ اما این اشتغال‌زایی در پایین‌دست بیشتر است.

معاون وزیر صمت گفت: اگر به‌جای خام‌فروشی در تولید گرید تنوع داشته باشیم حداقل نسبت به قیمت پایه گمرکی ۲ برابر ارزش‌افزوده خلق خواهیم کرد.

برادران ادامه داد: متوسط ارزش محصولات پتروشیمی ۷۰۰ دلار در هر تن است درحالی‌که همین محصولات با نرخ تنی یک‌هزار و ۳۰۰ دلار وارد می‌شود، اگر به‌جای صادرات روی کاهش واردات محصولات برنامه‌ریزی کنیم ۲ برابر ارزش‌افزوده خلق می‌شود.

وی افزود: یکی از چالش‌های صنایع پایین‌دست سرمایه در گردش است، اقبال مردم به صنایع دارویی، بسته‌بندی، صنایع غذایی نیاز به سرمایه در گردش دارد.

معاون وزیر صمت خاطرنشان‌کرد: محصولات عرضه و معامله شده در بورس کالا در سال ۱۴۰۰ به میزان ۵.۵ میلیون تن، سال ۱۴۰۱ به میزان ۶.۵ میلیون تن و در سال گذشته هفت میلیون تن بوده است که این به معنای پرهیز از خام‌فروشی و حمایت از پایین‌دست است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =