• ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۷
  • کد خبر: 60560
  • readingTime: ۲ دقیقه
سنگ آهن

آمار تولید، صادرات، واردات و مصرف داخلی سنگ‌آهن در کشورهای مختلف در سال ۲۰۲۳ منتشر شد و برآوردها نشان می‌دهد در این سال ۲ میلیارد و ۴۵۵ میلیون تن سنگ آهن تولید شده است.

به گزارش ایراسین، بر اساس فهرستی که از سوی وورد استیل منتشر شده، میزان تولید، صادرات، واردات و مصرف داخلی در بازار جهانی سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۳ اعلام شد.

بر اساس این آمار، میزان تولید جهانی سنگ آهن ۲ میلیارد و ۴۵۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن و سرانه مصرف این محصول در کشورهای مختلف ۲ میلیارد و ۴۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن است. این نشان‌دهنده توازن تقریبی بین عرضه و تقاضا در بازار جهانی است.

استرالیا با اختلاف بزرگترین صادرکننده سنگ آهن جهان است. این کشور ۹۴۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن تولید می‌کند و ۸۸۸ میلیون تن آن را صادر می‌کند. مصرف داخلی استرالیا تنها ۵۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تن است، که نشان می‌دهد اقتصاد این کشور به شدت به صادرات مواد معدنی وابسته است.

چین با داشتن بیشترین مصرف سنگ آهن در سال ۲۰۲۳ معادل یک میلیارد و ۳۳۸ میلیون تن در جهان، به عنوان بزرگترین واردکننده نیز شناخته می‌شود. این کشور تنها ۲۵۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن سنگ آهن تولید می‌کند، که نشان‌دهنده وابستگی شدید چین به واردات سنگ آهن برای حمایت از بخش فولاد است.

برزیل دومین صادرکننده بزرگ سنگ آهن با ۳۴۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن صادرات از ۴۲۰ میلیون تن تولید است. برزیل نیز همانند استرالیا بیشتر تولید خود را صادر می‌کند و مصرف داخلی نسبتاً کمی معادل ۷۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن دارد. صادرات سنگ آهن یکی از عوامل کلیدی در اقتصاد برزیل است.

کشورهای خاورمیانه در مجموع با تولید ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن سنگ‌آهن و مصرف ۷۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تنی در مجموع واردکننده سنگ‌آهن به شمار می‌‎روند و این کشورها در سال ۲۰۲۳ ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن واردات سنگ‌آهن را به ثبت رساندند.

کشورهای اتحادیه اروپا در تولید سنگ آهن سهم کمی دارند و تنها ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید می‌کنند، اما واردات ۱۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تنی این کشورها نشان دهنده وابستگی شدید اتحادیه اروپا به واردات سنگ‌آهن است.کشورهایی مانند آلمان و بلژیک در این منطقه نقش مهمی در مصرف و تجارت سنگ آهن دارند.

ژاپن و کره جنوبی به شدت به واردات سنگ آهن وابسته‌اند، به طوری که هیچ تولید داخلی ندارند و تقریباً تمامی مصرف آن‌ها از طریق واردات تأمین می‌شود. ژاپن با واردات ۱۰۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن و کره جنوبی با واردات ۶۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن نشان می‌دهند که این دو کشور نقش مهمی در بازار جهانی فولاد دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =