علیرضا کاظمی

وزیر آموزش و پرورش گفت: ارزش‌های قرآنی و فرهنگی و اجتماعی در شاهنامه پرورانده شده است.

به گزارش ایراسین، علیرضا کاظمی امروز در آئین پایانی ششمین جشنواره ملی فردوسی اظهار کرد: امروز با بحران هویت درگیر هستیم که با موئلفه‌های مؤثر در انقلاب دینی کم کار کردیم.

وی افزود: زبان بزرگترین مؤلفه هویتی یک ملت است، جایگاه زبان و ادبیات فارسی در مجموعه تعلیم و تربیت بنیان همه کتاب‌های درسی است. دانش آموزانی که در ادبیات فارسی ضعف دارند، در همه دروس دچار ضعف می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: پس از کلیت زبان فارسی مهم‌ترین مؤلفه هویت آثار اثرگذار مرتبط با هویت است، در ایران هیچ شخصیتی به اندازه فردوسی و هیچ کتابی به اندازه شاهنامه نتوانسته در سرنوشت هویت ایران و غرور و افتخار و ارزش‌های باوری و سنن ما نقش آفرین باشد.

کاظمی خاطرنشان کرد: هر نوع سخن حکیمانه و ارزش‌های فرهنگی و دینی در شاهنامه پیدا می‌شود، شنیدن و خواندن اشعار لذت بخش و آرامش بخش است و از محتوای این اشعار می‌توان لذت برد.

وی عنوان کرد: امروز موظفیم از این گنجینه ارزشمند فرهنگی در نظام تعلیم و تربیت استفاده کنیم، امروز باید زندگی روزانه خود را با اشعار فردوسی گره بزنیم.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: باید از این گنجینه ارزشمند در فرهنگ ملی و دینی خود به طور شایسته و بایسته استفاده کنیم، جای خالی این نوع فعالیت‌های ارزشمند را در معاونت پرورشی و مدارس می‌بینیم.

کاظمی خاطر نشان کرد: از همه ابزارهای فرهنگی و هنری باید استفاده کنیم تا این گنجینه ارزشمند به همه مدارس برسد، باید در معاونت پرورشی یک بسته هویتی مبتنی بر ادبیات فارسی و ارزش‌های خود طراحی کنیم.

وی ادامه داد: سال آینده این جشنواره باید در سطح وسیع‌تری برگزار شود و در این خصوص مشکل منابع مالی را هم نداریم.

وی با اشاره به فعالیت مؤثر مدارس سمپاد اظهار کرد: همه دانش آموزان نخبه و تیزهوش در سراسر کشور تحت پوشش این مدارس قرار دارند، امروز بیش از ۷۵ درصد دانش آموزان قبول شده مدارس سمپاد برای مناطق کمتر برخوردار و محروم هستند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین در حاشیه این آئین در جمع خبرنگاران موضوع شناسنامه اخلاقی معلمان را تکذیب کرد و گفت: موضوع شناسنامه اخلاقی معلمان که در فضای مجازی منتشر شده است، کذب است. افرادی که می‌گویند بنده این موضوع را مطرح کرده‌ام، مستند این صحبت را ارائه کنند. افرادی که با سخنان کذب فضای آموزش و پرورش را آلوده می‌کنند، باید پاسخگو باشند.

وی افزود: دنبال بازگشایی مدارس هستیم که کلاس‌ها خالی نباشد. همیشه کمبود معلم داشتیم اما کسری را هر طور که در ۴۰ سال گذشته جبران کردیم، امسال بهتر جبران می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تکمیل ظرفیت آزمون‌های استخدامی را پیگیری می‌کنیم.

کاظمی درباره ملی شدن فرهنگ و ادب فارسی در همه مدارس اظهار کرد: این موضوع پایه و اساس تعلیم و تربیت است و برای تقویت هویت ملی خود از آثار ماندگار و ارزشمند دینی و اخلاقی در برنامه‌های فوق برنامه و جشنواره استفاده می‌کنیم و سال آینده برای همه مناطق برگزار می‌شود.

وی همچنین درباره قطعی آب برخی از مدارس در مناطق مختلف کشور اظهار کرد: این موضوع حل می‌شود، ممکن است که این موضوع به علت بدهی باشد که پرداخت می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همه دستگاه‌های کشور کمک می‌کنند که آب مدارس قطع نباشد.

کاظمی درباره سرانه آموزشی مدارس توضیح داد: سرانه آموزشی در دستور کار همکاران و در حال پیگیری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =