• ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۴
  • کد خبر: 60703
  • readingTime: ۲ دقیقه
لوازم خانگی

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد تعداد زیادی از لوازم‌خانگی فروشان کوچه یخچال و سایر محله‌های سطح شهر طرح‌های فروش اقساطی تا ۱۰ ماه به راه انداخته‌اند. آنها یک سوم قیمت کالا را نقدی دریافت می‌کنند و مابقی قیمت کالا به ۳ تا ۱۰ قسط تقسیم می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، فروش اقساطی لوازم خانگی تا چند سال قبل تنها توسط تعداد محدودی از فروشگاه‌های بزرگ شهر یا نمایندگی‌ها انجام می‌شد ولی با ترویج سراهای اقساطی فروش در نقاط مختلف شهر اصفهان، اکنون در بازار لوازم خانگی تعداد زیادی از فروشگاه‌های کوچک نیز فروش اقساطی لوازم خانگی را در دستور کار قرار داده‌اند. بررسی‌ها از کوچه یخچال راسته لوازم خانگی فروشان اصفهان و سایر لوازم خانگی فروشان نشان می‌دهد درصد بالایی از آنها فروش اقساطی را به عنوان یک روش فروش به مشتری پیشنهاد می‌دهند. شرط ارائه این خدمت نیز مانند گذشته چک کارمندی، ضامن یا معرف نیست بلکه فروشگاه‌داران تنها با استعلام چک صیادی خدمات فروش اقساطی عرضه می‌کنند.

فروشگاه‌داران با مشاهده کارت ملی و ورود کد ملی متقاضی در سامانه بانک مرکزی به وی اعتبار لازم را برای خرید اقساطی را ارائه می‌دهند. استعلام کد ملی تنها چند دقیقه زمان می‌برد و سپس خریدار باید دست‌کم یک سوم مبلغ خرید را به صورت نقدی بپردازد. بررسی‌ها نشان می‌دهد فروشگاه‌های کوچک هیچ شرایط فروشی بدون پیش‌پرداخت ندارند ولی در بیشتر مشاهدات دست‌کم ۳۰ درصد از قیمت کالا را نقدی دریافت می‌کنند. مابقی مبلغ نیز به صورت چک ۳ تا ۱۰ ماه دریافت می‌شود. فروشگاه‌های کوچک لوازم خانگی تمایل دارند تا مشتری اقساط را در نهایت ۳ ماهه پرداخت کند و با هدف تشویق مشتری اقساط را در ماه‌های اول، دوم و گاهی سوم بدون سود در نظر می‌گیرند ولی سود برای ماه‌های بعدی از ماهی ۳ درصد آغاز می‌شود و بسته به میزان خرید به بیش از ۷ درصد می‌رسد.

اگر مشتری متقاضی خرید یک یخچال ۳۰ میلیون تومانی باشد، باید ۱۰ میلیون تومان پیش‌پرداخت بپردازد. ۲۰ میلیون تومان باقی مانده برای مثال به ۱۰ قسط ۲ میلیون تومانی تقسیم می‌شود. قسط اول بین ۳ تا ۷ درصد سود دارد، به قسط دوم ۲ سود ۳ تا ۷ درصدی اضافه می‌شود، در حقیقت بابت هر ماه قسط ۳ تا ۷ درصد به مبلغ اقساط اضافه خواهد شد و با این حساب قسط دهم ۳۰ تا ۷۰ درصد اضافه خواهد شد. با این فرمول متقاضیان نیز تمایلی برای افزایش تعداد اقساط ندارند. با این حال مقایسه شرایط اقساطی فروشگاه‌های لوازم خانگی با سراهای اقساطی فروش در شهر اصفهان نشان می‌دهد سود اقساط فروشگاه‌های سطح شهر به مراتب کمتر است.

سراهای اقساطی فروشی گاهی تا ۲۰۰ درصد قیمت کالا سود دریافت می‌کنند. لوازم خانگی فروشان عقیده دارند گسترش سراهای ارزان‌فروشی در اصفهان دلیلی شد تا لوازم خانگی فروشان نیز به فروش اقساطی روی بیاورند. با ترویج سراهای ارزان‌فروشی در اصفهان، تقاضا در بازار لوازم خانگی کاهش یافته بود. با این حال چند فروشگاه لوازم خانگی در کوچه یخچال مدعی هستند تنها ۲۰ درصد از فروش آنها به صورت اقساطی انجام می‌شود. فروش اقساطی در لوازم خانگی فروشان محله‌ای به مراتب بیشتر است. تعدادی از فروشگاه‌داران بزرگ‌تر شهر نیز در تلاش برای ایجاد فروش اقساطی با سود کمتر و بازپرداخت تا ۳۶ ماه هستند. به عبارت دیگر بازار لوازم خانگی فروشان برای فروش اقساطی و جشنواره‌های فروش از این جنس به تکاپو افتاده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =