سینما

صنایع از طریق حمایت‌های مالی، زیرساختی و هم‌افزایی با صنعت فیلم و سینما نه تنها به رونق سینما و فرهنگ کمک می‌کند، بلکه موجب ارتقای تصور عموم مردم از صنایع و ایجاد ارتباط عمیق‌تر با جامعه می‌شوند.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین - تاثیرگذاری فیلم و تصویر بر ناخودآگاه انسان‌ها همیشه ثابت شده که فیلم و سینما به عنوان یک صنعت بزرگ بخش قابل توجهی از نفوذ و تأثیرگذاری در اذهان عمومی را بر عهده دارد و از این طریق می‌توان بسیاری از فرهنگ‌ها و حتی سبک زندگی‌ها را آموزش و القا کرد. در واقع نهادینه کردن یک مفهوم به وسیله مشاهده کردن، تأثیری حدود ۸۰ درصد نسبت به سایر دریافتی‌های حسی انسان دارد. از این رو صنعت فیلم و سینما برای اعمال تغییرات فرهنگی و اجتماعی اهمیت بسیاری دارد که به وسیله آن حتی می‌توان دیدگاه و نظرات مردم را نسبت به موضوعات مختلف تغییر داد و با توجه به همه‌گیری فضای سمعی و بصری و فضای مجازی، بر افکار عمومی غلبه کرد.

حال در این میان صنایع بزرگ علاوه بر اینکه می‌توانند در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی و اقداماتی که انجام می‌دهند اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی داشته باشند، نقش مهمی در حمایت از سینما و توسعه فرهنگ ایفا کنند. این اقدامات می‌تواند از طریق منابع مالی، زیرساختی و هم‌افزایی با صنعت فرهنگی صورت گیرد.

سرمایه‌گذاری مالی مستقیم نخستین راهی است که برای حمایت از این صنعت به ذهن می‌رسد که صنایع بزرگ می‌توانند به عنوان سرمایه‌گذاران یا تهیه‌کنندگان در تولید فیلم‌ها مشارکت داشته باشند خصوصاً در پروژه‌های سینمایی که موضوعات فرهنگی، تاریخی یا اجتماعی را به تصویر می‌کشند. همچنین در این مسیر با ایجاد صندوق‌های حمایتی می‌توانند در ابعاد وسیع‌تری برای تولیدات فرهنگی و سینمایی با هدف توسعه فیلم‌های مستقل و ارتقا کیفیت آثار هنری تأثیر گذار باشند.

ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی توسط صنایع

ساخت و تجهیز سالن‌های سینما بستری است که شرکت‌های بزرگ در ساخت سینماهای جدید یا بازسازی و به‌روز کردن سینماهای قدیمی قادر به سرمایه‌گذاری هستند، به ویژه در مناطق کمتر توسعه‌یافته که این امر در واقع در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی به فرهنگ‌سازی برای تغییر دیدگاه نسبت به صنعت کمک می‌کند تا بتوانند از این بستر برای اکران مستند و یا فیلم‌های مرتبط با اقدامات صنایع استفاده کنند.

سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های سینمایی مانند واقعیت مجازی (VR) یا جلوه‌های ویژه پیشرفته که باعث ارتقای کیفیت تولیدات سینمایی می‌شود نیز از دیگر اقدامات است که از این طریق نوجوانان و جوانان را برای ترغیب در این عرصه جذب کنند.

حمایت از فیلم‌های فرهنگی و ملی

شرکت‌های بزرگ می‌توانند در تولید فیلم‌هایی با موضوعات ملی و فرهنگی که به ترویج ارزش‌های تاریخی و اجتماعی کشور نقش ایفا کنند. این امر با توجه به شرایط امروزه و شبیخون‌های فرهنگی غربی که باعث شده جوانان و نوجوانان از هویت فرهنگی و تاریخی خود غافل شوند از اهمیت والایی برخوردار است تا از سرمایه‌های انسانی این مملکت محافظت کنند.

در بخش حمایت از مستندسازی نیز شرکت‌های بزرگ تا حدودی ورود کردند که در این راستا مستندی در خصوص یکی از شهدای دفاع مقدس با کمک مستعدان فرهنگ و هنر تولید شد. بنابراین حمایت از تولید مستندهایی که به معرفی تاریخ، فرهنگ، هنر و میراث ملی می‌پردازند می‌تواند یکی از اقدامات شرکت‌های بزرگ واقع شود.

تشویق به مصرف محصولات فرهنگی

در این زمینه صنایع با ارائه بلیت‌های رایگان یا تخفیف‌دار به کارکنان خود، مصرف محصولات فرهنگی را در جامعه افزایش می‌دهند که این امر تا حدودی در شرکت‌های بزرگ و کوچک رواج پیدا کرده است. علاوه بر آن شرکت‌های بزرگ می‌توانند از شبکه‌های توزیع خود برای توزیع فیلم‌ها، کتاب‌ها یا سایر محصولات فرهنگی استفاده کنند.

حمایت از نوآوری و کارآفرینی فرهنگی

به گفته کارشناسان برای حمایت از صنعت فیلم و سینما صنایع در ایجاد مدارس و کارگاه‌های آموزشی که به آموزش رشته‌های مرتبط با سینما و فرهنگ می‌پردازند نیز کمک می‌کنند.

همچنین ایجاد شتاب‌دهنده‌های فرهنگی از دیگر فعالیت‌های قابل اجرا توسط صنایع است. به عبارتی حمایت از استارتاپ‌های نوآور در زمینه فرهنگ و سینما از طریق ایجاد شتاب‌دهنده‌ها یا سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) می‌تواند به رشد و توسعه نوآوری در این بخش کمک کند.

این اقدامات نه تنها به رونق سینما و فرهنگ کمک می‌کند، بلکه موجب ارتقای تصویر عمومی شرکت‌ها و ایجاد ارتباط عمیق‌تر با جامعه می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =