کامودیتی

قیمت تعدادی از مواد اولیه صنعتی در ماه‌های گذشته سقف تاریخی خود را شکسته‌اند و رشدهای سنگین چند ده درصدی برجای گذاشتند، در طرف مقابل قیمت تعدادی از مواد اولیه صنعتی در مدت کوتاهی بیش از چند ده درصد کاهش یافته‌ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مواد اولیه صنعتی نوسانات قیمتی سنگینی را در طول ۱ سال گذشته به ثبت رسانده‌اند، بعضی از آنها رشد چند ۱۰ درصدی در کارنامه دارند و برخی بیش از ۴۰ درصد ارزش خود را از دست دادند. بسیاری از مواد اولیه صنعتی در ماه‌های گذشته سقف تاریخی قیمت خود را جابه‌جا کرده‌اند. پرنوسان ترین مواد اولیه صنعتی در ۱ سال گذشته به قرار نمودار زیر هستند:

نوسانات قیمتی سنگین مواد اولیه صنعتی در ماه‌های گذشته

ژرمانیوم با افزایش ۸۶.۸ درصدی در ۱ سال گذشته صعودی‌ترین مواد اولیه بود. قیمت ژرمانیوم در ابتدای سال ۲۰۲۴ صعودی بود ولی افزایش شدید تقاضا منجر به رشد انفجاری آن در مدتی کوتاه شد. قیمت ژرمانیوم در معاملات ماه گذشته سقف تاریخی خود را پشت سر گذاشت و هفته گذشته با قیمت ۱۸۰۵۰ یوآن در هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. برخی از تحلیل‌گران عقیده دارند روند صعودی قیمت ژمانیوم ادامه‌دار است. همین چشم‌انداز مثبت برای گالیوم، ایندیوم و تلوریوم نیز وجود دارد. قیمت گالیوم و ای ندیم در طور ۱ سال اخیر به ترتیب ۴۷.۵۶ و ۴۵.۲۱ درصد افزایش یافت.

قیمت گالیوم هنوز با سقف تاریخی خود در سال ۲۰۲۲ فاصله دارد ولی ایندیوم مانند ژرمانیوم سقف تاریخی خود را در سال ۲۰۲۴ شکست. ایندیوم در معاملات هفته قبل با قیمت هر کیلوگرم ۲۹۵۵ یوآن معامله شد. در طرف مقابل قیمت لیتیوم کربنات در طول ۱ سال گذشته ۶۱.۱۳ درصدی ریخت. لیتیوم همراه با کبالت و نیکل قربانی رکود در بازار خودروهای برقی شد. نیکل و کبالت نیز بیش از ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست دادند. کاهش تقاضا برای خودروهای برقی در جهان منجر به کاهش قیمت این ۳ فلز بود. قیمت آنها طی سال‌های اخیر با اقبال خوب خودروهای برقی صعودی شد و سپس با انتشار اخبار منفی از بازار خودروهای برقی کبالت، نیکل همراه با لیتیوم بخش بزرگی از قیمت خود را از دست دادند.

سدیم کربنات در رتبه دومین مواد اولیه ریزشی در یک سال گذشته قرار می‌گیرد. قیمت سدیم کربنات ۴۲.۵۲ درصد کاهش یافت. سدیم کربنات در نوامبر ۲۰۲۱ به سقف تاریخی ۳۶۸۷ یوآن در هر تن رسید و سپس به شدت ریزشی شد. کف تاریخی سدیم کربنات در قیمت ۱۲۵۶ یوآن در تن قرار دارد و هفته گذشته با قیمت ۱۷۳۶ یوآن معامله شد. تقاضا برای سدیم کربنات کاهش چشم‌گیری پیدا کرده‌است و انتظار می‌رود روند نزولی قیمت آن دست‌کم تا کف تاریخی ادامه داشته باشید. تحلیل‌گران دلیل کاهش قیمت این مواد اولیه را افت تقاضا از سوی چین عنوان می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =