مسیح فرزانه

مسیح فرزانه، کارشناس و فعال صنعت و بازار خودرو می‌گوید: مجموع عوامل و اقدامات دولت سبب شده که رکود بازار خودرو تا زمستان ۱۴۰۳ ادامه یابد و بازار در کما باشد. اکنون اتومبیل‌ها در کف قیمتی خود قرار دارند و قیمت خودروها از تورم و دلار پایین‌تر است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار خودرو در آخرین روزهای تابستان ۱۴۰۳ با رکود دست‌وپنجه نرم می‌کند و این رکود باعث شده قیمت انواع چهارچرخ‌ها در طول روزهای اخیر نوسان چشمگیری تجربه نکنند. در این میان تنها شماری از خودروهای پرطرفدار در طول شهریور ماه افت قیمت داشته‌اند که از جمله آن‌ها باید به پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما، شاهین G سانروف‌دار و تارا اتوماتیک V۲ اشاره کرد. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد از قیمت این سه خودرو در طول ماه جاری بیش از ۱۰ میلیون تومان کاسته شد و بهای اتومبیل دیگر نیز افت جزئی پیدا کرد. در مقابل خودروهای مونتاژی در شهریورماه کاهش قیمت قابل‌توجهی داشتند، به طوری که از بهای جک J۴ حدود ۷۰ میلیون تومان و هونگچی E-QM۵ بیش از ۳۰۰ میلیون تومان کاسته شد. با این اوصاف با نزدیک شدن به فصل پاییز، آیا بازار خودرو جان می‌گیرد و شاهد بازگشت رونق خواهیم بود؟

مسیح فرزانه، کارشناس و فعال صنعت و بازار خودرو درباره چشم‌انداز بازار خودرو در ادامه سال جاری به خبرنگار ایراسین می‌گوید: حجم خرید و فروش و شرایط قیمت‌ها در بازار خودرو از مجموعه ریز فاکتورها تبعیت می‌کند و وضعیت فعلی بازار خودرو در دو کلمه "رکود تورمی" خلاصه می‌شود. پیش‌تر پیش‌بینی می‌شد رکود بازار خودرو تا اواخر تابستان ادامه یابد که این پیش‌بینی به تحقق پیوست و من معتقدم وضعیت رکودی در این بازار تا اوایل بهمن ماه پابرجاست.

به اعتقاد این کارشناس بازار خودرو عوامل زیادی در رکود بازار دخیل است، فرزانه در این رابطه بیان می‌دارد: بازار خودرو همیشه در فصل پاییز و دی ماه در رکود فرو می‌رود. ولی اکنون ریز فاکتورهای زیادی منجر به ایجاد رکود چه در بازار خودروهای داخلی، مونتاژی و چه وارداتی شده است، از جمله این ریز فاکتورها باید به میزان عرضه و تقاضا، تورم حقیقی در کف بازار به همراه قیمت واقعی دلار، میزان نقدینگی در کشور و شرایط پایه پولی در کنار سیاست‌های کلان پولی و مالی کشور، اقتصاد سیاسی و بیم و امیدها در این حوزه اشاره کرد.

وی اضافه می‌کند: این فاکتورها به صورت تجمیعی اثرات منفی بر بازار خودرو گذاشته است. درواقع سرکوب قیمت ارز و تورم در کنار افت قابل توجه عرضه خودرو توسط خودروسازان به دلیل بحران‌های مالی، درب باغ سبز واردات خودرو به همراه فرمول و آئین نامه‌های نادرست سیاست گذار به محلی برای تقسیم رانت تبدیل شده و افراد به خودرو نگاه سرمایه‌ای پیدا کرده‌اند. همچنین وضعیت اقتصاد سیاسی نوید تغییر و تحول کلان و مثبتی را نمی‌دهد. مجموع این عوامل و اقدامات دولت سبب شده که رکود بازار خودرو تا زمستان ۱۴۰۳ ادامه یابد و بازار در کما باشد.

خودروهای وارداتی بدون مشتری مانده‌اند

طبق گفته‌های این کارشناس بازار خودرو انعقاد معاملات انگشت شماری در بازار خودروهای وارداتی دلیل دیگری برای رکود تورمی بازار چهارچرخ‌ها محسوب می‌شود و مردم برخلاف انتظار استقبال چندانی از این خودروها نکردند. فرزانه توضیح می‌دهد: رکود در بازار باتوجه به ریز فاکتورهای تجمیعی فوق سنگین شده است و عدم استقبال مصرف کننده از خودروهای وارداتی صفرکیلومتر پس از گذشت یک سال به این رکود شدت می‌بخشد. در حال حاضر بیشتر معاملات شکل گرفته در بازار خودروهای وارداتی به اتومبیل‌ها کارکرده اختصاص دارد.

این فعال بازار خودرو در خصوص علت عدم استقبال مردم از خودروهای وارداتی می‌گوید: خریداران در انتظار رسیدن برندهای متنوع‌تر و خودروهایی با آپشن بیشتر هستند و به دنبال این موضوع برای خرید اتومبیل‌های خارجی دست نگه‌داشته‌اند. از طرفی خریداران نسبت به خدمات پس از فروش خودروهای صفر جدید وارداتی اطمینان ندارند. همچنین عقب ماندن درآمد خانوار از تورم واقعی منجر به ایجاد امید واهی به ادامه روند نزولی قیمت خودرو در میان مردم شده است.

فرزانه ادامه می‌دهد: این نکته حائز اهمیت است که خودروهای وارداتی کارکرده تولید تا سال ۲۰۱۸ نسبت به اتومبیل‌های وارداتی ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ از آپشن بیشتری برخوردارند. درنتیجه خریداران مدل‌های قدیمی کارکرده را ترجیح می‌دهند.

بازار خودرو در انتظار یک تلنگر برای آغاز روند افزایشی

فرزانه عقیده دارد انواع خودرو با قیمت غیرواقعی و پایین‌تر از نرخ تورم در بازار معامله می‌شوند، به طوری که اتومبیل‌ها در کف قیمتی خود قرار داشته و تنها منتظر یک تلنگر برای شروع روند صعودی هستند. این کارشناس و فعال صنعت و بازار خودرو دراین‌باره اظهار می‌کند: در کلامی مختصر این بازار تا زمستان رکود تورمی شدیدی را تجربه خواهد کرد، تورمی که طی دراز مدت جان‌فرسا و سبب آسیب رساندن به کسب و کارها خواهد شد و به دلیل عدم پیاده سازی عملی یک سیاست شفاف در حوزه خودرو توسط سیاست‌گذاران، قیمت‌ها با یک تلنگر به سمت افزایشی باز خواهد گشت تا به اصطلاح بازار کامبک کند.

در پایان فرزانه خاطرنشان می‌کند: من معتقدم قیمت‌های کنونی خودرو در بازار در کف قیمتی قرار دارد. باتوجه به ریز فاکتورهای تأثیرگذار بر بازار، قیمت خودروها از عدد حقیقتی تورم و دلار پایین‌تر است و سنخیتی بین قیمت اتومبیل‌ها با نرخ تورم واقعی و قیمت دلار وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =