• ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۹
  • کد خبر: 60995
  • readingTime: ۲ دقیقه
مسیح کشاورز

مسیح کشاورز، دبیرانجمن تامین کنندگان و واردکنندگان برنج گفت: طبق آمار تا ۱۰۰هزارتن برنج در گمرکات باقی مانده که دولت با ترخیص آن‌ها در دوره ممنوعیت به تنظیم بازار کمک کرده و بازار برنج ایرانی از رکود خارج می‌شود. همچنین خرید حمایتی برنج از کشاورزان منجر به عرضه محصول با قیمت مناسب به مصرف کننده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، کشاورزان و شالی‌کاران برنج به طور معمولی اوایل فصل بهار اقدام به کاشت برنج می‌کنند و در فصل تابستان برداشت برنج تازه صورت می‌گیرد. از این رو واردات برنج به دستور وزیر جهاد کشاورزی از ۱۵ تیر تا ۱۵ آبان ماه سال جاری در راستای حمایت از تولیدات داخلی ممنوع شد و اکنون هیچ‌گونه برنج خارجی وارد کشور نمی‌شود. بر اساس آمار منتشر شده ۴۵۰ هزار تن برنج تا قبل از دوره ممنوعیت وارد کشور شد که بخشی از این برنج هنوز در گمرکات کشور باقی مانده است و باید هرچه زودتر با هدف تنظیم بازار از گمرک ترخیص و در بازار به فروش رسد.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن تأمین کنندگان و واردکنندگان برنج در رابطه با نیاز ماهانه برنج در کشور و برنج‌های باقی مانده در گمرک به خبرنگار ایراسین گفت: تجربه ده ساله نشان می‌دهد برنج مورد نیاز در کشور ماهانه بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن است. البته در پنج ماه نخست سال جاری ۱۵۰ هزار تن برنج کم‌تر مصرف شد. با این حال آمار منتشر شده از باقی ماندن ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تن برنج در گمرکات حکایت می‌کند که ترخیص این میزان برنج تأثیر بسزایی در تنظیم بازار و قیمت‌ها خواهد داشت.

کشاورز با اشاره به اینکه کمبود برنج در بازار منجر به گران‌فروشی می‌شود، توضیح داد: اگر کمبودی در زمینه عرضه برنج رخ دهد، عده‌ای با سود حداکثری برنج را به فروش خواهند رساند. در مقابل تأخیر وزارت جهاد کشاورزی در ثبت سفارش باعث شده بخشی از برنج مورد نیاز کشور در گمرکات باقی بماند که ستاد تنظیم بازار تصمیم به ترخیص این برنج‌ها گرفت. ولی ترخیص این محصول به دلیل تحولات سیاسی و تغییرات دولت هنوز ابلاغ نشده است.

دبیر انجمن تأمین کنندگان و واردکنندگان برنج اضافه کرد: امیدواریم دولت هرچه سریع‌تر تمهیداتی اتخاذ کنند تا برنج‌ها ترخیص و در بازار عرضه شود. در غیر این صورت با باقی ماندن برنج‌ها در گمرکات نظم بازار برهم می‌خورد و شاهد گرانی و رکود بازار برنج ایرانی خواهیم بود چرا که با افزایش قیمت، تقاضا کاهش می‌یابد و مردم این محصول را از سبد خرید خود حذف یا کم می‌کنند.

به اعتقاد دبیر انجمن تأمین کنندگان و واردکنندگان برنج دو اقدام دولت منجر به برقراری آرامش و ثبات در بازار برنج ایرانی خواهد شد، کشاورز بیان داشت: میزان رسوب برنج در گمرک عدد قابل توجهی نیست ولی ترخیص آن‌ها در دوره ممنوعیت به تنظیم بازار کمک کرده و بازار برنج ایرانی را از رکود خارج می‌کند. همچنین سال گذشته بخش خصوصی ۵۰ هزار تن برنج از کشاورزان خرید حمایتی کرد و اگر این اقدام در سال جاری به میزان تولید و تقاضا صورت گیرد، تأثیر بسزایی در عرضه محصول با قیمت مناسب به مصرف کننده خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =