• ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۲
  • کد خبر: 61124
  • readingTime: ۴ دقیقه
دانش بنیان

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به بومی‌سازی تروکار لاپاراسکوپی شده که با توجه به حجم واردات ۶ میلیون دلاری این محصول از سبد ابزارهای جراحی لاپاراسکوپی و میزان تولید حداقل ۱۰ درصد از حجم بازار هدف در گام اول به میزان حداقل ۶۰۰ هزار دلار صرفه‌جویی ارزی داشته است.

به گزارش ایراسین، این شرکت دانش بنیان که اولین شرکت تولید کننده تروکارهای بالن‌دار در ایران است با توسعه تکنولوژی و دانش فنی این حوزه به این روش تولید دست یافت.

این شرکت، برگرفته از یک تیم فنی، اجرایی و ترکیب سهامداری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور نظیر دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده که از یک گروه تحقیق و توسعه با تجربه در زمینه طراحی، ساخت و تولید قالب‌های دستگاه تزریق برخوردار است. این شرکت دانش بنیان در قالب یک طرح کلان موفق به تولید تروکار جراحی لاپاراسکوپی شده و بهره برداری نهایی از تولید تروکار جراحی لاپاراسکوپی به تعداد ۸۰ هزار عدد را در دستور کار خود دارد.

مدیرعامل این شرکت گفت: تحقیقات نشان می‌دهد سالانه بیش از ۱۳ میلیون عمل لاپاراسکوپی در جهان انجام و پیش‌بینی می‌شود این اعداد طی پنج سال آینده به میزان یک درصد رشد داشته باشند. اکنون حدود ۵۰ درصد از جراحی‌های پایه مانند کیسه صفرا و آپاندیس در کشور با لاپاراسکوپی انجام می‌شود.

صادق جنگجو رشد روز افزون عمل‌های کم تهاجمی درون بین از قبیل جراحی‌های لاپاراسکوپی در کشور و سطح دنیا باعث شد تا به سمت تولید ابزارهای مصرفی این عمل‌ها برویم که در نتیجه با هدف طراحی و ساخت تروکار جراحی لاپاراسکوپی این فرآیند آغاز شد.

وی ادامه داد: امروزه بسیار از جراحی‌های مربوط به شکم مانند ترمیم فتق، بای پس معده، اسلیو معده و برداشتن اندام‌های داخل شکم با استفاده از روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود. مزیت این روش برای جراحان و پزشکان این است که جراحان نیازی به باز کردن شکم برای انجام جراحی ندارند و می‌توانند بدون باز کردن شکم، داخل بدن بیمار را به طور واقعی و در همان لحظه ببینند. در کنار این موضوع جراح می‌تواند به راحتی نمونه‌های بیوسی را گردآوری کند. در نتیجه فواید زیاد عمل‌های جراحی لاپاراسکوپی و دوره نقاهت کم نسبت به عمل‌های باز باعث شد تا طراحی و ساخت سبد محصولات مصرفی جراحی‌های لاپاراسکوپی کلید بزنیم.

جنگجو گفت: تروکار از آن دسته از تجهیزات لاپاراسکوپی است که در جراحی‌های لاپاراسکوپی استفاده از آن بسیار مرسوم بوده و جراحان معمولاً از یک تروکار یک بار مصرف استفاده می‌کنند. استفاده از تروکار به منظور ایجاد فضا بین حفره داخل شکم بیمار و محیط بیرونی است. تروکار لاپاراسکوپی در تمامی لایه‌های دیواره شکم بیمار نفوذ می‌کند و باعث می‌شود باقی ابزار جراحی بتوانند به راحتی وارد حفره‌های ایجاد شده در شکم بیمار شوند.

وی بیان داشت: تر و کار لاپاراسکوپی یک بار مصرف استریل در جراحی‌های لاپاراسکوپی، عمل‌های اورولوژی، عمل‌های مخصوص زنان و سایر جراحی‌هایی که از طریق شکم انجام می‌شوند کاربرد دارد و باعث می‌شود، مسیر ورود ابزارهای آندوسکوپی و اورولوژی مشخص شود. پروژه تروکار جراحی لاپاراسکوپی با هدف کسب دانش فنی صد در صدی طراحی محصول و همچنین ساخت و راه‌اندازی خط تولید و فناوری مونتاژ کاملاً ایرانی راه اندازی شد و اکنون تنها شرکتی هستیم که توانسته‌ایم طراحی و ساخت قالب تا طراحی سیستم مونتاژی این محصول را تکمیل کنیم.

جنگجو همچنین بر چالش‌های طراحی و: و ساخت این محصول اشاره کرد و گفت: چالش اول ناتوانی محصول ساخته شده در حفظ فشار شکم به میزان ۲۰ میلی متر جیوه بود که باعث ایجاد محدودیت برای جراح می‌شد، مساله دیگر انطباق ناپذیری محصول با ابزارهایی بود که باید از طریق آن به راحتی وارد حفره شکمی شده و از آن خارج می‌شد.

وی گفت: مساله سوم چالش‌های فرآیندی بود که عملکرد قالب‌ها را پس از چندین ضرب تولیدی دچار مشکل می‌کرد که در راستای تولید این محصول، چالش‌های مطروحه مرحله به مرحله و توسط تیم‌های دانشی و فنی شرکت مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفتند و در نهایت چالش‌های تولید این محصول برطرف شد.

وی ادامه داد: حل چالش‌های ساختاری در روند طراحی و تولید این محصول با توجه به اینکه جزو محصولات پایه‌ای حوزه لاپاراسکوپی کشور بود سبب شد تا به عنوان طرح کلان معرفی و روند طراحی و ساخت آن شروع شود.

مدیرعامل این شرکت درباره میزان اشتغالزایی گفت: این شرکت برای افراد به صورت مستقیم را ۲۵ نفر در تیم تولید و فروش و به صورت غیر مستقیم تا ۵۰ نفر اشتغالزایی کرده است که قابلیت افزایش این تعداد به حدود دو برابر عدد ذکر شده را دارد. همچنین با پیش فروش و عقد قرارداد فروش ماهیانه سه هزار عدد محصول تروکار لاپاراسکوپی سایز ۱۲ و ۶ هزار عدد محصول تروکار تیغ دار و بالن دار سایز پنج و ورود به بازار هدف از مهرماه، امیدوار است بتواند با تکمیل سبد سایر مدل‌ها و محصولات مربوط به حوزه عمل‌های جراحی لاپاراسکوپی و درون‌بین در راستای ارتقای سطح سلامت مردم عزیز ایران تلاش کند.

بر اساس گزارش ایسنا، جنگجو این را هم گفت که: با توجه به حجم واردات ۶ میلیون دلاری این محصولات از سبد ابزارهای جراحی لاپاراسکوپی و میزان تولید حداقل ۱۰ درصد از حجم بازار هدف این محصول؛ این شرکت در وهله اول به میزان حداقل ۶۰۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی داشته است که در ادامه و با افزایش محصولات سبد تروکار جراحی لاپاراسکوپی تا پایان سال به میزان حداقل ۲۰ درصد، تولیدات شرکت هم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار خواهد رسید که با توسعه خط تولید قابلیت رسیدن به ۵۰ درصد حجم بازار را خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =