• ۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷
  • کد خبر: 61350
  • readingTime: ۲ دقیقه
انس طلا

قرارداد آتی صندوق‌های طلا و نقره در بورس کالا طی ماه‌های گذشته روند قیمتی نزولی داشت، با این حال تقاضا برای این صندوق‌ها در طول ۲ هفته گذشته افزایش یافته‌است. انس طلا در سال جاری بارها سقف قیمتی خود را جابه جا کرد و نقره رشد قیمت چشم‌گیری به ثبت رساند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، انس طلا در سال ۲۰۲۴ بارهای سقف تاریخی خود را جابه‌جا کرد و تنها در ۶ ماه اخیر بیش از ۲۱ درصد رشد کرد، با این حال صندوق‌های آتی طلا در ماه‌های گذشته روند نزولی داشتند. کاهش قیمت ارز در بازار غیررسمی نیز دلیلی شد تا بازدهی قیمت طلا در بازار داخلی کمتر از انس طلا باشد. هفته گذشته انس طلا موفق به ثبت سقف قیمتی جدیدی در محدوده ۲۶۲۵ دلار شد و در واکنش به این اتفاق صندوق‌های آتی طلا در بورس کالا نیز طی هفته جاری سبز پوش شدند.

قرارداد آتی صندوق طلای لوتوس تیر ماه ۱۴۰۴ از اواخر مرداد تا هفته پایانی شهریورماه ۴.۷ درصد کاهش یافت ولی در ۴ روز اخیر ۱.۵۲ درصد افزایش یافت. قرارداد آتی صندوق طلای کهربا تیرماه ۱۴۰۴ نیز از اواسط مرداد ماه ۱۷ درصد ریخت ولی از ۲۴ شهریور تا اول مهرماه بیش از ۶ درصد افزایش یافت. واحدهای این صندوق در روز اول مهرماه صعود چشم‌گیری به ثبت رساند. آتی صندوق طلا آذرماه ۱۴۰۳ نیز رشد چشم‌گیری در روزهای اخیر داشت.

چشم انداز قیمت طلا در بازار داخلی مثبت شد

قرارداد آتی صندوق طلای کهربا آذر ۱۴۰۳ با وجود روند صعودی در بازارهای جهانی از اردیبهشت ماه تا کنون روند نزولی داشت و ارزش واحدهای این صندوق از کانال ۴۸,۰۰۰ ریال تا کف ۳۷,۰۰۰ ریال ریخت ولی در روزهای اخیر به محدوده ۴۱,۰۰۰ ریال بازگشت. قرارداد آتی شمش طلای خام بهمن ۱۴۰۳ نیز در مدتی کمتر از ۲ هفته ۴.۷۸ درصد افزایش یافت. بررسی‌ها نشان می‌دهد معاملات آتی صندوق‌های طلا و شمش طلا در طول دو هفته گذشته روند صعودی داشته‌اند و بخشی از ریزش ماه‌های قبل خود را جبران کردند. این جو مثبت با افزایش قیمت قرارداد آتی صندوق‌های نقره در بورس کالا همراه بود.

چشم انداز قیمت طلا در بازار داخلی مثبت شد

شاخص قرارداد آتی نقره از اواخر فروردین تا اواسط شهریورماه بیش از ۲۸ درصد کاهش پیدا کرد ولی در طول ۲ هفته گذشته ۸.۳ درصد رشد کرد. در بازارهای جهانی با وجود سقف شکنی پشت سر هم انس طلا ولی نقره همچنان با سقف تاریخی خود فاصله دارد. اگرچه در هفته گذشته نقره افزایش قیمت سنگینی به ثبت رساند و همین موضوع چشم‌انداز قیمتی نقره در بورس کالا را مثبت کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد مؤسسات مالی جهان نیز چشم‌انداز مثبتی به افزایش قیمت طلا و نقره در ماه‌های پیش‌رو دارند، با این حال شاید کاهش نرخ ارز منجر به افت تقاضا برای آتی صندوق‌های طلا و نقره در بورس کالا شده بود. این صندوق‌ها در دو هفته گذشته مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفتند و روند صعودی را آغاز کردند. ادامه این روند صعودی در مهرماه به قیمت انس طلا و نقره در بازارهای جهانی بستگی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =