بازار ارز

واسطه‌های ارزی در خیابان سپه به تازگی خدمت جدیدی برای تبدیل اسکناس دلار با تتر یا ریال ارائه می‌دهند. آنها مبالغ مختلفی از اسکناس کاغذی ریال یا دلار را بدون محدودیت با تتر تعویض می‌کنند. هزینه این تغییر ثابت نیست و بسته به قیمت‌ها در هر لحظه دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بررسی‌های میدانی از فعالیت چند آربیتراژ کار در بازار ارز خیابان سپه حکایت می‌کند، تخصص این افراد تعویض اسکناس کاغذی دلار یا ریال با تتر یا سایر ارزهای دیجیتال است. در بازار ارزهای دیجیتال دلار با نام تتر شناخته می‌شود، تتر در واقع دلار دیجیتال است. برای ایجاد هر تتر در بلاک‌چین‌های مختلف یک دلار در حساب بانکی مشخصی نگهداری می‌شود در نتیجه پشتوانه هر تتر دیجیتال، یک اسکناس دلار است. به طور معمول قیمت تتر به دلیل هزینه انتقال کمی بیشتر از دلار است.

خرید و فروش تتر از طریق صرافی‌های داخلی ممکن است و آربیتراژ کاران خیابان سپه به تعویض تتر با اسکناس کاغذی و برعکس مشغولند. یکی از آنها در پاسخ به چگونگی تعویض تتر و دلار به خبرنگار ایراسین گفت: اگر اسکناس بخواهید باید تتر را از کیف پول به آدرس کیف پول ما واریز کنید، در جا به شما اسکناس دلار می‌دهیم. بیشتر آربیتراژ کاران حاضر به نقل و انتقال تتر از حساب صرافی‌های داخلی نیستند و تاکید می‌کنند تتر باید در کیف پول مشتری باشد. این آربیتراژ کار ادامه داد: اگر تتر بخواهید هم اسکناس کاغذی را دریافت می‌کنیم و تتر را همین جا به حساب شما واریز می‌کنیم.

واریز یا برداشت تتر از کیف پول سوم انجام می‌شود یعنی فرد واسطه تتر را مستقیم از کیف پول خودش واریز نمی‌کند یا در کیف پول شخصی خودش تتر دریافت نمی‌کند. یکی از واسطه‌های خیابان سپه در این باره‌گفت: این آربیتراژ کاران یک کیف پول اصلی دارند و هر روز صبح برای انجام نقل و انتقالات کیف پول جدیدی می‌سازند و در پایان روز از آن خارج می‌شوند. نقل و انتقالات در بیشتر موارد در شبکه ترون یا بایننس کوین انجام می‌شود ولی برای مبالغ سنگین از شبکه اتریوم استفاده می‌کنند. آربیتراژ کار هزینه تراکنش شبکه را از مشتری دریافت نمی‌کند ولی کمیسیون یا پورسانت را به گونه‌ای تنظیم می‌کند تا تمام هزینه‌ها را پوشش دهد.

هزینه تعویض تتر با دلار یا برعکس به شرایط و قیمت‌های لحظه‌ای بستگی دارد. به طول معمول کمتر از ۷ درصد از معامله برای آربیتراژ کار سود است و در موارد خاص یا با مبالغ سنگین‌تر این سود به ۱ درصد کاهش پیدا می‌کند. یکی از این واسطه‌ها در مورد سود خود گفت: باید ببینیم در آن لحظه تتر ارزان‌تر است یا دلار؟ چقدر اختلاف قیمت دارند؟ پول شما چقدر است؟ این واسطه در پاسخ به اینکه ۲۰ هزار تتر را با اسکناس دلار تعویض می‌کند یا نه؟ پاسخ داد: با توجه به قیمت فعلی اکس‌چنج رو انجام می‌دهیم و بابت ۲۰ هزار تتر، در جا پرداخت می‌شود. در لحظه استعلام این قیمت هر تتر ۹۸۰ تومان قیمت بالاتری داشت. این واسطه برای دریافت اسکناس دلار و پرداخت تتر علاوه بر اختلاف قیمت تا ۲ درصد نیز کارمزد دریافت می‌کند.

یکی از واسطه‌های خیابان سپه در مورد آربیتراژکاران گفت: قیمت تتر باید بیشتر از دلار باشد ولی گاهی برابر یا برعکس می‌شود، این افراد وقتی شرایط را مناسب می‌دانند تتر می‌خرند و وقتی اختلاف قیمت زیاد می‌شود سریع به ریال یا دلار تبدیل می‌کنند. آنها حاضر به تعویض یا اکس‌چنج مبالغ بالاتر نیز هستند، برای مثال یکی از آنها گفت با همکاری یک واسطه تهرانی مبالغ چند میلیون دلاری را نیز به تتر تبدیل می‌کند، ضمن اینکه حاضرند با پرداخت ریال به جای اسکناس دلار، تتر تحویل دهند، اگرچه این خدمت توسط صرافی‌های داخلی نیز انجام می‌شود ولی آربیتراژ کاران بدون محدودیت این کار را انجام می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =