پنل

مدیرعامل شرکت صنایع نیرو و انرژی پاک فولاد (صناپ) در پنل تخصصی سرمایه‌گذاری و راهکارهای راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ مقیاس گفت: نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه با عنوان پروژه آفتاب شرق در زمینی به مساحت حدود هزار و ۲۰۰ هکتار در منطقه شرق اصفهان با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلاری اکنون در مرحله اجرا قرار دارد و فاز اول آن تا آخر مهرماه راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، محمدرضا جعفرزاده مدیرعامل شرکت صنایع نیرو و انرژی پاک فولاد (صناپ) در حاشیه دومین نمایشگاه تخصصی انرژی‌های نو و تجدیدپذیر اصفهان در پنل تخصصی با موضوع سرمایه‌گذاری و راهکارهای راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ مقیاس اظهار کرد: شدکت فولاد مبارکه در راستای تأمین انرژی‌های پاک، شرکت صناپ را راه اندازی کرد و در اولین قدم سرمایه‌گذاری جهت راه‌اندازی بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور را در دستور کار خود قرار داد.

وی افزود: هر دو ظرفیت انرژی‌های خورشیدی و بادی در کشور وجود دارد و فولاد مبارکه تصمیم به سرمایه‌گذاری در هر دو حوزه را دارد که پس از تأسیس اولین نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی، مطالعات پروژه نیروگاه بادی در منطقه سنگان نیز در حال انجام است.

سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلاری نیروگاه خورشیدی

جعفرزاده با اشاره به ابعاد نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی، گفت: نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه با عنوان پروژه آفتاب شرق در زمینی به مساحت حدود هزار و ۲۰۰ هکتار زمین در منطقه شرق اصفهان دیوار کشی شده و اکنون در مرحله اجرا قرار دارد.

وی ادامه داد: ۴۰۰ میلیون دلار برای این پروژه سرمایه گذاری شده است، هرچند که برای این پروژه ۲۰ همت تعریف شده و این پروژه در ۵ فاز تعیین شده که تمام تجهیزات در فاز اول که ۱۲۰ مگاواتی است خریداری و نصب شده است.

بالاترین و بهترین بازدهی صفحات خورشیدی

مدیرعامل شرکت صنایع نیرو و انرژی پاک فولاد (صناپ) با بیان اینکه هر صفحه خورشیدی ظرفیت ۶۶۰ واتی دارد، گفت: پنل‌های خورشیدی خریداری شده دارای بالاترین فناوری روز دنیا و بهترین بازدهی هستند و تعداد آنها برای کل پروژه به یک میلیون پنل می‌رسد.

جعفرزاده افزود: این پنل‌ها از نوع پنل‌های دوطرفه خورشیدی (bifacial) هستند. پنل‌های دوطرفه خورشیدی این قابلیت را دارند که نور خورشید را از بخش جلویی و پشتی ماژول دریافت کنند. نتیجه این طراحی خلاقانه هم این است که علاوه بر نور مستقیم خورشید، از نور تابیده شده در سازه‌های اطراف پنل نیز بهره‌برداری می‌شود.

وی در خصوص انتخاب منطقه کوهپایه برای تأسیس این نیروگاه گفت: منطقه کوهپایه از نظر میزان تشعشع آفتاب و دمایی باعث افزایش راندمان نیروگاه می‌شود.

جعفرزاده با اشاره به مسئولیت اجتماعی فولادمبارکه گفت: این اقدام به نوعی یک حرکت بزرگ در حوزه مسئولیت اجتماعی و رفتن به سمت انرژی پاک توسط صنایع بزرگ است و فولاد مبارکه پیشروترین صنعت کشور در حوزه خودتامینی و رفتن به سمت انرژی پاک در کشور است‌.

بومی‌سازی ظرفیت‌های نیروگاه و اشتغالزایی

وی اضافه شدن پایه‌ها و ردیاب‌های پنل خورشیدی در بحث تکنولوژی را مهم و تأثیرگذار دانست و افزود: از همه ظرفیت‌ها برای بومی‌سازی استفاده شده است. برای مثال در بخش اصلی پروژه و اتوماسیون با شرکت ایریسا همکاری داریم و ۱۲ درصد از سازه‌ها بومی‌سازی شده است.

وی افزود: ظرفیت نیروگاه آفتاب شرق در مقایسه با سایر نیروگاه‌های جهان در رده پانزدهم قرار داشت و اکنون به دلیل پیشتازی سایر کشورها در این حوزه (به ویژه نیروگاه‌های بزرگ مقایسه چین) در رده بیست و سوم قرار دارد.

سوددهی بالای سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی

وی با اشاره به دیگر مزیت‌های این نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی که به همت فولادمبارکه راه اندازی شده است، گفت: کل بحث مالکیت، مدیریت، مهندسی و اجرای پروژه به صورت داخلی انجام می‌شود و ۴۰۰۰ نفر در حال حاضر مشغول به کار هستند تا این ظرفیت را به ثمر برسانند

وی با اشاره به سوددهی بالای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر گفت: بازگشت سرمایه در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر در کشور ما بین ۴و نیم تا ۵ سال است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه شعار امسال که جهش تولید با مشارکت مردمی است، فولاد مبارکه برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر کوچک‌تر با مشارکت مردم نیز برنامه‌ریزی کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =