• ۲ ساعت قبل
  • کد خبر: 61698
  • readingTime: ۳ دقیقه
بازار آهن

شهادت سید حسن نصرالله باعث افزایش تنش در منطقه شده و تأثیر محسوسی بر افزایش قیمت‌ها داشت. بازار آهن نیز از این تأثیرات در امان نبود و اولین نشانه‌های آن در قیمت تیرآهن و میلگرد خودش را نشان داد.

به گزارش ایراسین به نقل از آهن پرایس، شامگاه ۶ مهر ۱۴۰۳، ارتش اسرائیل با حمله هوایی به منطقه ضاحیه بیروت در لبنان، ساختمانی را با بمب‌های سنگرشکن مورد هدف قرار داد. طبق ادعای رسانه‌های اسرائیلی این عملیات برای ترور سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان انجام شده است اما اینکه این عملیات موفقیت‌آمیز بوده است یا نه، هنوز مشخص نیست.

با توجه به اوج گرفتن تنش در منطقه خاورمیانه و شعله‌ور شدن آتش جنگ بین اسرائیل و لبنان که دخالت کشورهایی مثل عراق و یمن را نیز در پی داشت، پرسش این است که این تغییرات چه تأثیری بر قیمت آهن آلات خواهد گذاشت؟ آیا قیمت آهن آلات پس از طی‌کردن یک دوره ثبات نسبی، جهش قیمتی بی‌سابقه‌ای را تجربه خواهد کرد یا شوک قیمتی بازار آهن تنها چند روز ادامه خواهد داشت؟

به‌طور کلی معمولاً هر رویدادی که اوضاع آرام جامعه یا منطقه را تحت تأثیر قرار دهد، موجب عمل کردن اهرم فشار روانی می‌شود و حتی اگر نقش مستقیمی هم بر بازار نداشته باشد، موجب افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

اما وقایع اخیر خاورمیانه یعنی جنگ اسرائیل و لبنان و به‌ویژه حمله هوایی اسرائیل به مناطقی در بیروت که با هدف ترور سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان انجام شد، علاوه بر متشنج کردن جو روانی باعث افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و احتمالاً ورود کشورهای عربی خواهد شد. شب گذشته عراق با ارسال پهپادهای جنگی، به‌طور مستقیم مواضعی در جنوب سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد.

از آنجایی که در این شرایط قیمت جهانی طلا و نفت از یک طرف و برابری دلار و ریال از طرف دیگر، دستخوش تغییر می‌شود، تحلیل آینده بازار دشوار است. اما به‌طور کلی می‌توان پیش‌بینی کرد قیمت کالاهای مصرفی رشد کند و سیر صعودی داشته باشد. این افزایش قیمت‌ها در بازار آهن‌آلات هم تأثیر خواهد داشت.

واکنش بازار آهن ایران به جنگ اسرائیل و لبنان و افزایش درگیری‌ها در منطقه خاورمیانه احتمالاً افزایش قیمت محسوس باشد. با توجه به ترور دبیر کل حزب الله لبنان و ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر شهادت سید حسن نصرالله، شوک افزایش قیمت از صبح امروز ۷ مهر ۱۴۰۳ آغاز شده است.

در اولین واکنش، بسیاری از کارخانه‌های آهن ایران از ارائه قیمت جدید خودداری کرده‌اند و فروش محصولات خود را به تأخیر انداخته‌اند.

این مسئله در کنار ادامه تقاضا برای ساخت مسکن و پروژه‌های عمرانی، به‌طور طبیعی افزایش قیمت را در پی خواهد داشت به‌ویژه که بازار طلا هم در این روز کاری شاهد افزایش قیمت کم‌سابقه‌ای بود و طلای ۱۸ عیار، قیمت ۴.۰۲۰.۰۰۰ تومان برای هر گرم را رد کرد. نرخ دلار هم از این تغییرات در امان نبود و با بیش از ۱۰.۰۰۰ ریال افزایش قیمت، از ۶۱ هزار تومان عبور کرد.

بورس تهران هم با افت ۸۱۷۵ واحدی شاخص کل مواجه شد و به ۲ میلیون و ۱۴۶ هزار و ۸۴۸ واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز ۱۵۷۳ واحد کاهش یافت و در پایان معاملات روز شنبه، روی ۷۰۵ هزار و ۴۲۴ واحد ایستاد.

در پی کاهش عرضه آهن در برخی از کارخانه‌ها و ادامه تقاضای بازار و تشنج بازار، قیمت آهن با کاهش نسبی همراه بود. برای مثال، قیمت تیرآهن ۳۰ ذوب آهن اصفهان (ذوبی) روند افزایشی خود را پس از حوادث لبنان ادامه داد و با رسیدن به قیمت ۱۶۳۰۰۰۰۰ تومان، افزایش قیمت نسبی را ثبت کرد.

همچنین قیمت میلگرد که یکی از محصولات پر استفاده در بازار آهن آلات است، بعد از انتشار اخبار ترور سید حسن نصرالله با شیب قابل توجهی جهش قیمتی داشت. نمودار قیمت میلگرد ۱۴ ذوب آهن اصفهان که در تصویر زیر می‌بینید، این تغییر قیمت ۴۰۰ تومان به‌ازای هر کیلو در مقایسه با روز گذشته را به‌وضوح نشان می‌دهد.

در نهایت، کاملاً روشن است که با ادامه تنش‌ها در منطقه و گسترش دامنه جنگ بین حزب‌الله و اسرائیل، ممکن است ایران هم وارد این درگیری‌ها شود و در این صورت، قیمت تمام محصولات حوزه آهن‌آلات افزایش قیمت چشمگیری را تجربه خواهد کرد.

اما پاسخ به این سؤال که این افزایش قیمت چقدر ادامه خواهد داشت و آیا چه تأثیری بر حوزه صنعت، خودرو و مسکن خواهد گذاشت پرسشی است که هنوز برای پاسخ به آن بسیار زود است. باید منتظر ماند و دید وضعیت منطقه به چه سمت و سویی می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =