کمد

قیمت مصنوعات چوبی در فروشگاه‌های اینترنتی با فروشگاه‌های سطح شهر اختلاف زیادی دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت این محصولات در فروشگاهای اینترنتی تا ۷۰ درصد پایین‌تر است. یک عضو اتحادیه کابینت سازان با تایید این اختلاف قیمت مدعی شد مصنوعات چوبی در تیراژ بالا توسط تولیدی‌های بزرگ در قیمت پایینی عرضه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مصنوعات چوبی مانند میز، کمد و تخت از جنس ملامین و MDF با قیمت‌های عجیبی در فروشگاه‌های اینترنتی و پلت‌فرم‌های آنلاین برای فروش آگهی می‌شوند. یک میز از جنس MDF در ابعاد ۱۴۰*۷۵*۶۰ همراه با یک کمد و یک کشو دست کم به یک ورق MDF همراه با متریال دیگر نیاز دارد. نجاری‌های شهر کف قیمت تجهیزات لازم برای ساخت این میز را ۶ میلیون تومان اعلام می‌کنند ولی همین میز در دیجی کالا با قیمت ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. در سایر اقلام چوبی نیز قیمت فروش فروشگاه‌های اینترنتی به مراتب کمتر از بازار است.

اختلاف قیمت عجیب و شدید نجاری‌ها با فروشگاه‌های اینترنتی یا تولیدی‌های بزرگ خریداران را گیج کرده‌است. در بسیاری از بازارها قیمت کالا در فروشگاه‌های اینترنتی کمتر از بازار فیزیکی است ولی اختلاف قیمت در بازار مصنوعات چوبی زیاد است. قیمت کمد آماده در فروشگاه‌های اینترنتی ۵۰ تا ۸۰ درصد ارزان‌تر از هزینه ساخت آنهاست. محمدرضا مردانی یکی از اعضای اتحادیه کابینت‌سازان در این‌باره گفت: ما در ابتدا تصور می‌کردیم که مشتری اشتباه می‌کند ولی متوجه شدیم قیمت اقلام در فروشگاه‌های اینترنتی حتی نیمی از هزینه تجهیزات مورد نیاز برای ساخت کالا هم نیست.

این کابینت‌ساز معتقد است هیچ راه رقابتی بین فروشگاه‌های کوچکتر با فروشگاه‌ای اینترنتی وجود ندارد. این عضو اتحادیه کابینت‌سازان ادامه داد: فقط هزینه چوب یک تخت ۲ نفره ۱۰ میلیون تومان است به جز سایر تجهیزات ولی فروشگاه اینترنت تخت کامل را با ارسال رایگان ۴ میلیون تومان می‌فروشد. قیمت پایین فروشگاه‌های اینترنتی کسب‌وکار بسیاری از فروشگاه‌داران سطح شهر را راکد کرده است. مردانی در مورد دلیل قیمت پایین‌تر در فروشگاه‌های اینترنتی گفت: این‌ها سری ساز هستند، چوب را خودشان وارد می‌کنند و در تعداد بالا می‌سازند و در نتیجه قیمت تمام شده آنها پایین‌تر است.

سری سازها یا تولیدی‌های بزرگ به تولید مصنوعات چوبی در تعداد بالا مشغول هستند و قیمت تمام شده آنها نسبت به فروشگاه‌های کوچک به مراتب کمتر است. تعداد زیادی از سری سازها در تهران یا کرج فعالیت می‌کنند ولی دست کم دو مورد از آنها در خیابان امام خمینی و محله قائمیه هستند. کارگاه اصلی سری‌ساز محله قائمیه در روستای کرسگان در فاصله کمتر از ۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد. مدیر این تولیدی در مورد قیمت پایین محصولاتش به خبرنگار ایراسین گفت: همین میزی که ما با قیمت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌فروشیم در سطح شهر با قیمت بالای ۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. مالک این تولیدی در مورد سود محصولاتش نوشت: ما با سود ۲۰ درصدی می‌فروشیم فروشگاه سطح شهر نیز همین قدر سود می‌کند ولی قیمت خرید او به واسطه‌ها بالاتر است.

اختلاف قیمت شدید محصولات چوبی در فروشگاه‌های اینترنتی و کارگاه‌های سطح شهر نیز دلیلی شد تا نجارها اغلب به ساخت کابینت یا دکور مغازه‌ها مشغول باشند و پیشنهادی برای ساخت سایر مصنوعات مانند میز، کمد و تخت نداشته‌باشند. مردانی در این‌باره گفت: تا چند سال قبل ما روزی چند پیشنهاد برای ساخت میز و کمد داشتیم ولی حالا خودمان به مشتری پیشنهاد می‌کنیم اینترنتی بخرد. قیمت ورق‌های خام ملامین یا MDF حتی در عمده‌فروشی‌های شهر به مراتب بیشتر از کالاهای تمام شده در سری‌سازهاست. اگرچه فروشگاه‌های سطح شهر مدعی‌اند مصنوعات چوبی ساخته شده توسط سری‌سازها یا تولیدی‌های بزرگ کیفیت پایین‌تری دارند در بسیاری از موارد این ادعا صحت دارد، زیرا محصولات تولیدی‌های بزرگ به صورت اقتصادی ساخته می‌شوند و نسبت به نمونه تک‌ساز کیفیت به مراتب کمتری دارند. با این حال سری‌سازها سهم بزرگی از بازار مصنوعات چوبی تصاحب کرده‌اند و سهم آنها روز به روز در حال افزایش است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =