اوره

احتمال اختلال در صادرات اوره ایران در کنار کاهش تولید گاز در تاسیسات خلیج مکزیک به دلیل طوفان هلن قیمت اوره را در معاملات هفته گذشته بیش از ۶ درصد افزایش داد. ایران با سهم ۱۰ درصدی یکی از بازیگران بزرگ بازار جهانی اوره است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت اوره به بالاترین مقدار در طول ۶ ماه گذشته رسید و همچنان فعالان این بازار از احتمال اختلال در عرضه اوره ابراز نگرانی می‌کنند. سهم ۱۰ درصدی ایران از صادرات اوره در بازارهای جهانی و موج جدید تنش‌ها در خاورمیانه بر شدت نگرانی‌ها از این بازار افزود. صادرات اوره ایران در ۳ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ به ۱.۳ میلیون تن رسید، این عدد در سه ماهه دوم و سوم به ترتیب به ۱.۵ و ۱.۶ میلیون تن بود ولی فعالان بازارهای جهانی از احتمال کاهش صادرات اوره ایران در ۳ ماهه چهارم خبر می‌دهند.

جهش قیمت اوره بر بام ۶ ماهه / ایران بازیگر بزرگ بازار جهانی اوره

افزایش شدید قیمت گاز طبیعی در ماه سپتامبر یکی دیگر از دلایل رشد قیمت اوره است. به طور معمول افزایش قیمت گاز طبیعی منجر به رشد هزینه‌های خوراک برای تولید اوره می‌شود. ماه گذشته طوفان هلن روند کاری تأسیسات گازی در خلیج مکزیک را با اختلال مواجه کرد و داده‌ها نشان می‌دهد تولید گاز با کاهش ۱۷ درصدی همراه بود. همچنان نگرانی‌های بسیاری از عرضه گاز طبیعی در هفته‌های آینده وجود دارد. آن قیمت گاز طبیعی با یک جهش نزدیک به ۳۳ درصدی در ۱ ماه به ۲.۹۶ دلار برای هر میلیون BTU رسید و افزایش قیمت گاز همیشه محرک قوی برای افزایش قیمت‌ها در بازار اوره است.

قیمت اوره در یک جهش نزدیک به ۶ درصدی در یک هفته به بیش از ۳۳۳ دلار در هر تن رسید.

جهش قیمت اوره بر بام ۶ ماهه / ایران بازیگر بزرگ بازار جهانی اوره

قیمت اوره در یک ماه گذشته بیش از ۷.۵ درصد افزایش یافت ولی در طول ۱ سال اخیر نزدیک به ۲۴ درصد ریخت.

چشم‌انداز قیمت اوره

برآوردها نشان می‌دهد در صورت حفظ صادرات ۱.۶ میلیون تنی اوره از ایران در ۳ ماه پایانی سال ۲۰۲۴ نیز قیمت اوره به دلیل مشکل تولید گاز افزایش پیدا می‌کند ولی در صورت اختلال در صادرات اوره ایران احتمال رشد قیمت اوره تا بیش از ۴۰۰ دلار در هر تن نیز وجود دارد. رویترز در گزارشی اختلال در تولید گاز در خلیج مکزیک را مورد بررسی قرار داد و از احتمال برطرف شدن مشکل طی ماه آینده خبر داد در نتیجه انتظار می‌رود روند افزایشی قیمت گاز به دلیل طوفان هلن در ماه آینده برطرف شود. تحلیل‌گران مدعی‌اند ادامه اختلال در تولید گاز خلیج مکزیک و کاهش صادرات اوره ایران بدترین سناریوی محتمل برای بازار جهانی اوره است. با این سناریوی بدبینانه احتمال افزایش شدید قیمت اوره تا بیش از ۴۵۰ دلار برای هر تن نیز وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =