نفت

رشد انفجاری قیمت نفت در جریان معاملات هفته گذشته طی ۱۵ ماه اخیر بی‌سابقه بود. رویترز در گزارشی تنش‌های خاورمیانه در کنار سیاست‌های حمایتی دولت چین از بخش‌های داخلی را دلیل اصلی نوسانات بازار کامودیتی‌ها عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، افزایش شدید قیمت انواع نفت در هفته دوم مهرماه مهمترین خبر در بازار کامودیتی‌ها بود. در کنار نفت، قیمت سنگ‌آهن و انواع فلزات نیز صعودی شدند ولی قیمت کاکائو به شدت ریخت. هفته گذشته اخبار حمایتی چین تقاضا در بازار کامودیتی‌ها را افزایش داد ولی نفت در واکنش به موج جدید تنش‌ها در خاورمیانه صعودی شد. نوسانات هفتگی بازار کامودیتی‌ها به قرار نمودار زیر است:

رشد انفجاری قیمت نفت در هفته پرهیاهو

نفت برنت در شهریورماه به شدت ریزشی شد و حتی در کانال ۶۰ دلار نیز مورد معامله قرار گرفت ولی با آغاز مهرماه تقاضا در بازار نفت تقویت شد تا نفت بار دیگر به کانال ۸۰ دلار نزدیک شود. همزمان با رشد قیمت نفت برنت، نفت خام نیز صعود ۹.۰۹ درصدی کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد تقاضا در بازار نفت بالا نیست ولی تنش‌ها در خاورمیانه چشم‌اندار عرضه نفت را تغییر داده است. بلومبرگ در گزارشی به بررسی سناریوهای صعود قیمت نفت تا کانال ۱۰۰ دلار برای هر بشکه پرداخت و مدعی شد نفت ۱۰۰ دلاری دور از انتظار نیست. این احتمالات با افزایش قیمت گاز در اروپا و انگلیس همراه بود در حالی که قیمت گاز طبیعی در آمریکا کاهش پیدا کرد.

در طول ماه گذشته وزش طوفان هلن تولید گاز در خلیج مکزیک را با اختلال مواجه کرد، سطح تولیدات خلیج مکزیک پس از عبور این سامانه به حالت عادی برگشت ولی احتمال افزایش درگیری‌ها در خاورمیانه قیمت گاز در اروپا و انگلیس را افزایش داد. به خصوص اینکه سطح منابع فعلی مطلوب ارزیابی نمی‌شود. در طرف مقابل بسته حمایتی جدید دولت چین منجر به رشد تقاضا برای فلزات پایه و سایر کامودیتی‌ها شد. قیمت سنگ‌آهن در معاملات هفته گذشته بیش از ۱۷ درصد افزایش یافت و به بیش از ۱۰۸ دلار در هر تن رسید. دو هفته قبل سنگ آهن خطر از دست دادن کانال ۹۰ دلار در تن را تجربه می‌کرد.

روند ریزشی شدید قیمت لیتیوم کربنات نیز در بازار چین متوقف شد و قیمت‌ها در این بازار ۴.۱۴ درصد افزایش یافت. قیمت لیتیوم کربنات تنها در یک سال ۵۴ درصد کاهش یافت ولی اخبار حمایتی چین روند ریزشی قیمت‌ها در این بازار را متوقف کرد. این اخبار منجر به رشد قیمت انواع فلزات شد در حالی که قیمت کاکائو و قهوه در یک سراشیبی قرار دارد.

قیمت کاکائو در یک رالی بی‌سابقه از محدوده ۲۰۰۰ دلار در تن به بیش از ۱۰۰۰۰ دلار رسید ولی در هفته‌های گذشته کاهشی بود و در جریان معاملات هفتگی نیز با افت ۱۴.۸۸ درصدی به کانال ۷۰۰۰ دلار در هر تن برگشت. قیمت قهوه نیز پس از چند هفته سقف‌شکنی آرام گرفت. رویترز در گزارشی اخبار حمایتی دولت چین و تنش‌ها در خاورمیانه را از دلایل مهم نوسانات در بازار کامودیتی‌ها طی هفته اخیر عنوان کرد با این حال ریزش قیمت کاکائو و قهوه بیشتر به دلیل افزایش عرضه در هفته گذشته بود. تحلیل‌گران تخمین می‌زنند نوسانات هفته آینده بازار کامودیتی‌ها نیز متأثر از اخبار خاورمیانه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =