مواد غذایی

درآمد تولیدکنندگان موادغذایی در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته‌ است. بیشترین افزایش درآمد در گروه زراعت دیده می‌شود و در مقابل کمترین افزایش درآمد نیز مربوط به گروه قند و شکر است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، آخرین صورت‌های مالی منتشر شده در سامانه کدال نشان می‌دهد درآمد درصد بالایی از تولیدکنندگان مواد غذایی در نیمه اول ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل از افزایش یافته است. گروه مواد غذایی در بخش‌های مختلف رکورد بالاترین میزان فروش خود را شکسته‌اند، اگرچه تعدادی از تولیدکنندگان این بخش مانند گروه قند و شکر از نظر درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل عملکرد ضعیفی دارند ولی در مجموع گروه مواد غذایی ۶ ماه اول ۱۴۰۳ را پر فروش سپری کردند.

محصولات غذایی

در گروه محصولات غذایی درآمد بیشتر شرکت‌ها در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چشم‌گیری داشت، برای مثال درآمد غنوش در این بازه زمانی ۱۵۷ درصد رشد کرد. درآمد بهپاک نیز با افزایش ۹۲ درصدی مواجه شد. نسبت درآمد این تولیدکنندگان در بازه مورد بررسی به صورت نمودار زیر است:

افزایش فروش تولیدکنندگان داخلی مواد غذایی در نیمه ابتدایی سال

در نیمه پایینی نمودار درآمد غدام و غگل در بازه زمانی مورد بررسی به ترتیب ۵۱ و ۴۷ درصد کاهش پیدا کرد. درآمد غشهداب نیز ۲۴ درصد افت داشت.

محصولات لبنی

تولیدکنندگان محصولات لبنی از ابتدای سال متقاضی افزایش قیمت شیرخام بودند و در ابتدای مهرماه قیمت شیرخام و محصولات لبنی افزایش پیدا کرد، با این حال درآمد بسیاری از این شرکت‌ها در نیمه اول سال با وجود قیمت پایین شیرخام نسبت به سال گذشته بیشتر بود. برای مثال درآمد غالبر و غشاذر در ۶ ماه اول ۱۴۰۳ نسبت به ۶ ماه اول ۱۴۰۲ به ترتیب ۵۸ و ۴۶ درصد افزایش پیدا کرد.

افزایش فروش تولیدکنندگان داخلی مواد غذایی در نیمه ابتدایی سال

در میان شرکت‌های مورد بررسی تنها درآمد غدانه، غمارگ و غپاک کاهش یافته است. درآمد ۶ ماهه غدانه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد کاهش داشت. برخی از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند شکاف درآمدی این ۳ تولیدکننده با سال گذشته طی ماه‌های پیش رو برطرف شود.

شیرینی‌جات

تولیدکنندگان شیرینی‌جات نیمه اول سال را پر فروش آغاز کردند و شهریورماه را با ثبت رکوردهای بالایی به پایان رساندند. درآمد غگز در این بازه زمانی ۲۱۹ درصد افزایش پیدا کرد، نسبت درآمد تولیدکنندگان شیرینی‌جات در ۶ ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به قرار نمودار زیر است:

افزایش فروش تولیدکنندگان داخلی مواد غذایی در نیمه ابتدایی سال

در گروه شیرینی‌جات تنها درآمد غویتا نسبت سال گذشته کاهش یافته است، البته کاهش درآمد این تولیدکننده نیز تنها ۸ درصد است. درآمد غصینو و غگرجی نیز به ترتیب ۲۴ و ۲۶ درصد افزایش یافته است.

قند و شکر

درآمد بسیاری از تولیدکنندگان قند و شکر در نیمه اول سال ۱۴۰۳ نسبت به نیمه اول ۱۴۰۲ کاهش یافته است. در این گروه درآمد قشیر در بازه زمانی مورد بررسی ۲۸۴ درصد افزایش یافته‌است. در مقابل درآمد قشهد و قثابت به ترتیب ۸۳ و ۷۵ درصد کاهش یافته است. نسبت درآمد سایر تولیدکنندگان این گروه به قرار نمودار زیر است:

افزایش فروش تولیدکنندگان داخلی مواد غذایی در نیمه ابتدایی سال

تولیدکنندگان قند و شکر در نیمه اول سال ۱۴۰۳ با چالش‌های مختلفی مواجه شدند و نتیجه آن کاهش فروش آنها بود. در این بازه زمانی قیمت شکر در بازارهای جهانی کاهش پیدا کرد.

زراعت

بیشترین افزایش درآمد در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ توسط گروه زراعت به ثبت رسید. صورت‌های مالی ۱۷ شرکت در این گروه مورد بررسی قرار گرفت و درآمد تمام این ۱۷ تولیدکننده در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

افزایش فروش تولیدکنندگان داخلی مواد غذایی در نیمه ابتدایی سال

زماهان با افزایش ۹۲ درصدی درآمد در میان سایر تولیدکنندگان گروه زراعت در رتبه اول قرار می‌گیرد. سپید، زملارد و زگلدشت نیز در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. در انتهای لیست سیمرغ با رشد درآمد ۴ درصدی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =