• دیروز ۱۷:۴۵
  • کد خبر: 62406
  • readingTime: ۲ دقیقه
سالمندی

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان گفت: تعداد مراکز سالمندان در حال حاضر ۳۰ مرکز است که حدود یک هزار و ۴۱۲ سالمند در این مراکز حضور دارند و از خدمات شبانه روزی استفاده می کنند.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، پژمان پورشبانان اظهار کرد: بهزیستی استان اصفهان علاوه بر مراکز فوق، چهار مرکز روزانه سالمندی دارد که حدود یک هزار و ۱۳۰ نفر از خدمات آن مراکز استفاده می‌کنند، همچنین سه خانه اقامتی سالمندان در سطح استان وجود دارد که سالمندانی که شرایط نگهداری آن‌ها در منزل به دلیل وضعیت جسمی یا شرایط خانوادگی فراهم نیست در این مراکز نگهداری می‌شوند.

وی ادامه داد: پیش از این موضوع پیری جمعیت به عنوان معضل کشورهای توسعه یافته بود اما اکنون به یک معضل برای بیشتر کشورهای دنیا به خصوص کشورهای در حال توسعه تبدیل شده و روز به روز نیز بحران آن عمیق‌تر می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه ابتدای اکتبر به عنوان روز جهانی سالمند نام‌گذاری شده است، ادامه داد: اهمیت توجه به مشکلات سالمندی موجب شده که شعار ملی امسال «سالمندی فعال فردایی برای همه» انتخاب شود و در این راستا پرداختن به حضور فعال افراد با سن بالا فراهم شده که مشکلات آنها را به حداقل برسانیم.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: بهزیستی یک سری وظایف در قبال سالمندان دارد و یک سری از وظایف نیز با سایر دستگاه‌های اجرایی تعریف می‌شود که نظارت بر مراکز، ویزیت در منزل، نظارت بر مراکز روزانه و خانه‌های اقامتی سالمندی جزو وظایف اختصاصی بهزیستی است.

وی گفت: بخشی دیگر از خدمات بهزیستی به سالمندان شامل افراد بالای ۶۰ سالی می‌شود که از نظر جسمی و حرکتی دارای معلولیت هستند.

وی گفت: رویکرد سازمان بهزیستی این است که نگهداری سالمندان و معلولان در مراکز تجمعی و تعداد بالا کاهش و به سمت خانه‌های اقامتی با ظرفیت ۱۰ الی ۱۵ نفر برود که این روش از زمان کرونا به دلیل شیوع بیماری‌های واگیر دار بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان اضافه کرد: شورای ملی سالمندان نیز فعالیت خود را برای ساماندهی امور سالمندان آغاز کرده که دبیرخانه آن در سازمان بهزیستی و ریاست آن با استاندار و در شهرستان‌ها با فرماندار است، وظیفه شورای ملی سالمندان سیاستگذاری کلان کشور و ایجاد هماهنگی بین بخشی با دستگاه‌های مختلف است.

وی اضافه کرد: در واقع سازمان بهزیستی مطالبه گر خواسته‌ها و نیازهای معلولان است و عملکرد دستگاه‌ها در این خصوص را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، ضمن اینکه این شورای سالمندان استان کمیته تخصصی دارد که با همکاری معاونت بهداشت، شهرداری و بهزیستی جلسات مرتبط را برگزار می‌کند.

به گزارش ایرنا، جمعیت سالمندان در استان اصفهان روبه افزایش و بالاتر از نرخ میانگین کشوری است و طبق آمار بهزیستی استان ۷۴۰ هزار سالمند بالای ۶۰ سال در این استان زندگی می‌کنند که ۱۳.۴۵ درصد از جمعیت سالمندان بالای ۶۰ سال کشور هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =