• ۵ ساعت قبل
  • کد خبر: 62565
  • readingTime: ۱ دقیقه
اهدای عضو

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان از افزایش ۳۸ درصدی شاخص اهدای عضو از افراد دچار مرگ مغزی در این استان در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، مریم خلیفه‌سلطانی اظهار کرد: ۲۹ فرد دچار مرگ مغزی در استان اصفهان در نیمه نخست امسال با اخذ رضایت از خانواده به مرحله اهدای عضو رسیدند که ۷۱ عضو از آنها به بیماران نیازمند پیوند، زندگی دوباره بخشید.

وی، اعضای پیوندی از افراد دچار مرگ مغزی در مدت مذکور را شامل یک قلب، ۴۴ کلیه و ۲۶ کبد اعلام و اضافه کرد: کاهش شیوع کرونا، فرهنگ‌سازی و آموزش‌های صورت گرفته در افزایش شاخص اهدای عضو تأثیر داشته است.

خلیفه سلطانی خاطرنشان کرد: ۱۰ فرد دچار مرگ مغزی در ۶ ماه نخست امسال نیز داشتیم که از خانواده آنها رضایت اخذ شد اما به دلایل مختلفی موفق به اهدا و پیوند عضو از آنها نشدیم.

وی با بیان اینکه عمل جراحی پیوند کبد پس از وقفه پنج ساله در اصفهان از مرداد امسال در بیمارستان الزهرا (س) از سر گرفته شد، اضافه کرد: هفت عمل جراحی پیوند کبد در مرداد و شهریور در این بیمارستان انجام شد.

مسؤول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان گفت: افراد دچار مرگ مغزی که اهدای عضو از آنها در نیمه نخست امسال صورت گرفت از گروه‌های سنی مختلف بودند.

خلیفه‌سلطانی ادامه داد: کم‌سن‌ترین آنها کودک هفت ساله‌ای بود که به‌دلیل مسمومیت دچار مرگ مغزی شده بود.

وی تصریح کرد: عمده دلیل مرگ مغزی کودکانی که از آنها اهدای عضو صورت گرفته، تصادف رانندگی بوده است.

وی همچنین با بیان اینکه در چند ماه اخیر اقداماتی برای تقویت واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان صورت گرفته است، افزود: برنامه‌های مختلفی نیز برای فرهنگ‌سازی و آموزش در زمینه اهدای عضو از افراد مرگ مغزی اجرا شد.

خلیفه سلطانی به یک مورد انتقال قلب پیوندی از اصفهان به تهران با هواپیما در روز جمعه گذشته (۲۰ مهر جاری) اشاره و اضافه کرد: قلب نوجوان ۱۴ ساله‌ای که دچار مرگ مغزی شده بود بوسیله هواپیما و تیم پیوند سازمان اورژانس کشور از اصفهان به تهران منتقل شد.

وی با بیان اینکه این پسر نوجوان به‌دلیل تصادف دچار عارضه و مرگ مغزی شد، اظهار کرد: کبد و کلیه وی نیز در بیمارستان الزهرا (س) اصفهان به ۲ بیمار نیازمند پیوند، اهدا شد.

خلیفه سلطانی خاطرنشان کرد: حدود ۵۰۰ نفر در اصفهان در فهرست انتظار برای پیوند کلیه هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =