• دیروز ۲۲:۱۵
  • کد خبر: 62591
  • readingTime: ۱ دقیقه
معدن

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد: سند راهبردی بخش معدن کشور با همکاری معاونت معدنی وزارت صمت، سازمان ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در حال تدوین است.

به گزارش ایراسین، وجیه‌الله جعفری اظهار کرد: بخش معدن و صنایع معدنی کشور، نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور داشته و حتی رهبر معظم انقلاب نیز روی این بخش تاکید ویژه‌ای داشتند.

این مقام مسئول بیان‌داشت: رشد ۱۳ درصدی در این بخش در برنامه هفتم توسعه دیده شده که برای تحقق آن نیازمند یک برنامه مدون و راهبردی هستیم.

وی با بیان اینکه شورای راهبردی با همکاری وزارت صمت تشکیل شده است، ادامه داد: سند راهبردی بخش معدن کشور با همکاری معاونت معدنی وزارت صمت، سازمان ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در حال تدوین است و ۱۷ راهبرد اصلی و ۷۰ پروژه دارد؛ اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری، سرمایه‌گذاری، هوشمندسازی معادن و تحول دیجیتال برخی از راهبردهای این سند است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت خاطرنشان‌کرد: مرکز داده‌های علوم زمین حدود ۳۰ سال پیش اعتباری گرفت که با اتفاقات ساختاری به حاشیه رفت، اما امروز احیا شده که شورای هماهنگی این مرکز با ریاست وزیر صمت است.

وی اضافه کرد: فعالیت این مرکز شروع شده و امیدواریم اطلاعات این مرکز تا پایان سال به‌ویژه بحث اکتشاف که نیاز به یک برنامه اجرایی دارد به پایان برسد.

جعفری، نبود گفتمان مشترک در بخش معدن و صنایع معدنی را به عنوان یکی دیگر از چالش‌های موجود عنوان کرد و گفت: با دیدگاه‌های مختلف هر فردی خروجی خودش را می‌دهد، بر این اساس ایجاد گفتمان مشترک جزو برنامه‌هایی بود که در دستور کار قرار گرفت و از وزارت صمت ایجاد شد تا بتوانیم این چالش‌ها را با گفتمان به حداقل برسانیم.

وی در ادامه به چالش‌های این بخش اعم از کمبود ماشین‌آلات و تخصیص ارز اشاره کرد و یادآور شد: حدود چهار درصد دسترسی به زمین داریم که باید وسعت دسترسی و فرصت برای فعالیت در محدوده‌های جدید را در دستور کار قرار دهیم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت همچنین گفت: در بخش نیروی انسانی متخصص، کمتر توانستیم موضوع آموزش و ارتقای دانش را در دستور کار قرار دهیم، همچنین فناوری و نوآوری و فاصله نگرفتن از آن جزو برنامه‌های وزارت صمت است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =