فاطمه مهاجرانی

سخنگوی دولت بابیان اینکه در اجرای پروژه‌های مسکن «مهر» و «ملی» با کمبود و نبود زیر ساخت‌های آموزشی مواجه هستیم، گفت: سازندگان این پروژه‌ها با دور زدن قانون الزام ساخت واحدهای آموزشی و مدارس در مجتمع‌های بالای ۲۰۰ واحدی آن را اجرا نکردند.

به گزارش ایراسین، فاطمه مهاجرانی اظهار کرد: بر اساس قانون هنگام ساخت ۲۰۰ واحد باید یک واحد آموزشی نیز ساخته شود ولی راه‌هایی برای دور زدن قانون در این پروژه‌ها اعمال شده مثلاً به جای ۲۰۰ واحد، ۱۹۹ واحد ساخته می‌شود.

وی افزود: در مقابل این اقدامات در دور زدن قانون و بی مسئولیت‌ها در مقابل مردم، افرادی هم هستند که از مال خود می‌گذرند و مدرسه می‌سازند.

وی ادامه داد: امروز در تمامی حلقه‌های پیرامونی و حاشیه شهرها به خصوص شهرهای جدید که طرح‌های احداث مسکن اجرا می‌شود بدون استثنا مشکل مدرسه و فضاهای آموزشی مناسب دارند.

مهاجرانی در ادامه با بیان اینکه برخی از اقدامات خیرخواهانه را نمی‌توان ارزش‌گذاری کرد، افزود: آذربایجان شرقی ظرفیت بزرگ خیران را دارد و با کمک‌های آنها می‌توان در حوزه‌های مختلف از جمله مسائل اجتماعی اقدامات مؤثری انجام داد.

وی ادامه داد: خیران فقط ساختمان نمی‌سازند بلکه فرهنگ و ساختار اجتماعی را می‌سازند و شاید به خاطر وفور خیران در جامعه ماست که کمتر اهمیت حضور و فعالیت آن‌ها را درک کرده‌ایم. بسیاری از کشورها به خود می‌بالند خیری دارند که از مال خود برای امر اجتماعی صرف کند و ما قدر این داشته‌ها و انسان‌های ارزشمند را نمی‌دانیم.

وی اظهار کرد: یک خیر در واقع خِیر جمعی را به فردی ترجیح دهد و در این راستا به رویکرد خیر جمعی رسیده و جامعه‌ای رستگار می‌شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: شهرهایی مثل تبریز که مقوله آموزش در آن‌ها زودتر شروع شده است، امروز با مشکل تخریب مدارس رو به رو هستند و باید این مشکلات را به درستی شناسایی کرد و به دنبال راه حل‌ها رفت.

وی در خصوص عدم پرداخت سهم دولت در احداث مدارس مشارکتی با خیران، گفت: قولی که نمی‌توان عملی کرد را نباید داد. دولت با کسری بودجه مواجه بوده و بهتر است تا مدارس را خیران به صورت ۱۰۰ درصدی بسازند تا شاهد مدارس نیمه‌کاره نباشیم.

وی با اشاره به بالا رفتن هزینه ساخت مدرسه، افزود: وقتی دولت نمی‌تواند به سهم خود در ساخت مدارس مشارکتی عمل کند، بیش از آنکه بناها نیمه بماند، بدنه اعتماد اجتماعی آسیب می‌بیند بنابراین باید سعی کنیم به جای تعداد بالای طرح‌های ساخت مدرسه مشارکتی بین دولت و خیران، به سمت طرح‌های مشارکتی بین خود خیران برویم.

سخنگوی دولت با اشاره به وسعت کشور گفت: به شدت در توزیع منابع ضعیف عمل کرده‌ایم و در استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان که خیر بومی نداریم، میزان نگهداری فضای آموزشی هم بسیار پایین است و نیاز است مشارکت‌های محلی حتی در حد خرید یک لامپ تقویت شود.

وی ادامه داد: مشارکت افراد باعث ارتقای رضایتمندی می‌شود در غیر این صورت حتی اگر سرانه اختصاصی بالا باشد نیز مشکلات حل نمی‌شود.

وی افزود: کلید توسعه اجتماعی، مشارکت است و باید مشارکت جویی در مدارس لحاظ شود. مدارس هیأت امنایی باعث ارتقای سهم و نقش افراد و ارتقای سطح نگهداری مدارس می‌شود.

مهاجرانی هم‌چنین از پیگیری یک طرح برای معافیت مالیاتی خیریه‌های واقعی خبر داد و گفت: این موضوع را به صورت طرح در حال پیگیری هستیم تا خیریه‌های واقعی را شناسایی و بررسی کرده و در صورت تأیید فعالیت آن‌ها، پول‌های هزینه شده شأن به عنوان مالیات لحاظ شود.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز گفت: سرانه فضای آموزش استان پس از سال‌های طولانی بالاخره پارسال بالاتر از میانگین کشوری قرار گرفت.

مسعود سعادتی از ارائه پیشنهاد برای پذیرش مدارس مشارکتی در تبریز خبر داد و افزود: ۳۰ درصد مدارس آذربایجان شرقی به دلیل قدمت بالا نیاز به بازسازی دارند که این آمار در تبریز بیشتر است.

تحقق ۶۰ درصد از تعهد خیران مدرسه ساز آذربایجان شرقی

مدیرکل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی نیز گفت: سرانه فضاهای آموزشی در استان ۵.۶۸ متر است که بالاتر از میانگین کشور بوده و خیرین مدرسه ساز، بازوی توانمند دولت در این استان هستند.

فرهاد فرهودی افزود: سال ۱۴۰۰ مبلغ ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تعهد خیرین بود که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۶ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال و در ۱۴۰۲ نیز به ۹ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال رسید.

وی ادامه داد: در ۶ ماهه اول سال جاری نیز ۶۰ درصد تعهد سال گذشته تحقق یافته و پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه حقیقی و حقوقی را در استان به فضاهای آموزشی تبدیل کرده‌ایم.

رئیس مجمع خیران مدرسه ساز آذربایجان شرقی نیز گفت: یکی از مشکلات خیران مدرسه ساز استان کمبود اعتبارات دولتی برای پروژه‌های مشارکتی با خیران است که باعث نیمه‌کاره ماندن آن‌ها می‌شود.

بر اساس گزارش ایرنا، مناف کسایی با اشاره به هماهنگی بین اداره کل نوساری مدارس و آموزش و پرورش استان، گفت: تا سال گذشته تعداد ۵۱۲ پروژه نیمه تمام مدرسه در استان داشتیم که در اثر تلاش شبانه روزی و هماهنگی‌ها بخشی از آن‌ها در حال اتمام هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =