طلا

انس طلا معاملات روز جمعه را در قیمت ۲۷۲۱ دلار به پایان رساند. داده‌ها از عطش سرمایه‌گذاران برای خرید طلا حتی در سقف‌های تاریخی حکایت دارد. این اتفاق قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت انس طلا در طول ۱ سال گذشته با افزایش بیش از ۳۰ درصدی همراه بود و بارها سقف قیمتی خود را پشت سر گذاشت. سال ۲۰۲۰ انس طلا سقفی در محدوده ۲۰۷۰ تا ۲۰۸۰ دلار به ثبت رساند و به مدت ۳ سال نزولی بود تا اینکه از اواخر سال ۲۰۲۳ به بعد بارها سقف تاریخی خود را شکست. در جریان معاملات هفته چهارم مهرماه نیز انس طلا سقف تاریخی جدیدی در کانال ۲۷۰۰ دلار به ثبت رساند. با این حال خریداران همچنان با عطش بیشتری طلا می‌خرند. روز جمعه در ۱۵ دقیقه پایانی بازارهای جهانی پیش از تعطیلات پایان هفته، انس طلا سقف تاریخی جدید ۲۷۲۲ دلار به ثبت رسانده است. به طور معمول در ساعات پایانی معاملات هفتگی انس طلا یا سایر کامودیتی‌ها نوسانات خاصی ندارند ولی انس طلا تا آخرین دقایق بازارهای جهانی پر تقاضا بود.

عطش تاریخی سرمایه‌گذاران برای خرید طلا/ روند صعودی قیمت طلا تا کجا ادامه دارد؟

مؤسسات مالی مانند جی‌پی‌مورگان و گلدمن‌ساکس قیمت احتمالی انس طلا در ماه‌های آینده را در کانال ۳۰۰۰ دلار ارزیابی می‌کنند. در ماه‌های گذشته تمام پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه از ادامه روند صعودی قیمت انس طلا محقق شد. بسیاری از کشورهای جهان در ماه‌های گذشته بر ذخایر طلای خود افزوده‌اند. تحلیل‌گران آغاز روند صعودی فعلی در بازارهای جهانی را به دلیل خرید گسترده طلا توسط بانک‌مرکزی چین عنوان می‌کنند. بانک مرکزی چین در ۱۸ ماه متوالی بر ذخایر طلای خود افزود، اگرچه در ۴ ماه گذشته خرید طلا را کاهش داد.

عطش تاریخی سرمایه‌گذاران برای خرید طلا/ روند صعودی قیمت طلا تا کجا ادامه دارد؟

بانک مرکزی چین چند صد تن انس طلا در کانال قیمتی کمتر از ۲۰۰۰ دلار خرید و سپس در محدوده‌های بالاتر از ۲۰۰۰ دلار نیز به خرید خود ادامه داد ولی وقتی انس طلا کانال کانال ۲۴۰۰ دلار گذشت، حجم خرید خود را کاهش داد. با این حال ذخایر طلا در بانک‌های مرکزی به بالاترین سطح از سال ۱۹۷۰ رسیده است.

عطش تاریخی سرمایه‌گذاران برای خرید طلا/ روند صعودی قیمت طلا تا کجا ادامه دارد؟

انس طلا بازدهی بالایی برای سرمایه‌گذاران طی ۱ سال اخیر داشت. در بازارهای داخلی نیز بازدهی انواع طلا و سکه طی ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ به مراتب بالاتر از بازارهای موازی بود و با وجود رشد سنگین قیمت‌ها همچنان سرمایه‌گذاران در حال ورود سرمایه‌های جدید به این بخش هستند. روز شنبه، پس از ثبت سقف تاریخی جدید در بازارهای جهانی، رکورد ورود پول روزانه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا شکسته شد. پیش از آن بالاترین رکورد روز چهارشنبه در عدد ۶۰۷ میلیارد تومان به ثبت رسیده بود ولی این عدد روز شنبه به ۹۴۴ میلیارد تومان افزایش یافت.

قیمت آتی انس طلا برای ماه دسامبر به ۲۷۳۶ دلار رسید. در بازارهای داخلی نیز آتی شمش طلا در روز شنبه حدود ۲ درصد افزایش یافت. این داده‌ها نشان می‌دهد چشم‌انداز قیمت سکه و طلا در بازار داخلی مانند بازارهای جهانی مثبت است. با این حساب بسیاری از فعالان بازار اهداف بالایی برای قیمت سکه و طلا در آینده نزدیک متصور هستند. تحلیل‌گران داخلی نیز بارها اعلام کرده‌اند تا زمان افزایش قیمت انس طلا در بازارهای جهانی روند صعودی سکه و طلا در بازار داخلی اجتناب ناپذیر است. نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران دراین‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: اگر روند صعودی طلا جهانی ادامه یابد، بازارهای داخلی نیز به صورت پلکانی صعودی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =