فلز مس

پیش‌بینی‌ها از افزایش چند برابری مصرف مس تا سال ۲۰۳۰ خبر می‌دهد. تولید خودروهای برقی و رشد تقاضا برای آنها از محرک‌های اصلی مصرف مس است. آژانس بین‌المللی انرژی از شکاف میان عرضه و تقاضای مس تا سال ۲۰۳۰ خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مؤسسه Benchmark Mineral Intelligence در گزارشی پیش‌بینی کرد تقاضای مس برای خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱۷۷ درصد افزایش پیدا می‌کند و به ۲.۵ میلیون تن در سال می‌رسد. با افزایش تقاضا برای خودروهای برقی، فلز مس مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفت، زیرا مصرف مس برای تولید خودروی برقی چند برابر بیشتر از خودروهای بنزینی است ولی عرضه فعلی مس پاسخگوی سطح تقاضا نیست. در مقابل کاهش شدید سرمایه‌گذاری در حوزه معادن به خصوص معادن مس چشم‌انداز عرضه را تا سال ۲۰۳۰ تضعیف می‌کند.

مؤسسات بسیاری مانند آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کنند، عرضه مس تا سال ۲۰۳۰ تنها بخشی از تقاضا را پوشش می‌دهد و این اتفاق منجر به افزایش قیمت فلز مس خواهد شد. یک مؤسسه انگلیسی چندی پیش در گزارشی پیشنهاد داد برای کاهش شکاف میان عرضه و تقاضای مس، در بعضی از مصارف به جای مس از آلومینیوم استفاده شود. گزارش مؤسسه Benchmark Mineral Intelligence نیز نشان می‌دهد خودروسازان برای حل عرضه پایین مس به دنبال راه‌هایی برای کاهش استفاده از مس در خودروهای برقی هستند.

افزایش ۱۷۷ درصدی تقاضای مس از بخش خودروهای برقی

این مؤسسه مدعی است میزان مس مصرف‌شده در خودروهای الکتریکی به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند و تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۷۰ کیلوگرم مس برای هر خودرو می‌رسد. این عدد نسبت به میزان مس مصرف شده در هر خودروی برقی در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۳۸ کیلوگرم کمتر است ولی هنوز دوبرابر بیشتر از مس مصرفی در یک خودروی بنزینی است. از طرفی تقاضا برای خودروهای برقی افزایش یافته است و صورت مالی خودروسازان از افزایش فروش این خودروها حکایت دارد. بلومبرگ در گزارشی مدعی شد فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۴ یک رکورد جدید به ثبت می‌رساند.

افزایش ۱۷۷ درصدی تقاضای مس از بخش خودروهای برقی

بسیاری از خودروسازان جهان در نیمه ابتدایی سال ۲۰۲۴ چشم‌انداز خود از فروش خودروی برقی تا پایان سال ۲۰۳۰ را کاهش دادند. فروش خودروسازان چینی نیز پس از افزایش ۴ برابری تعرفه صادرات خودروی برقی به اروپا کاهش چشم‌گیری داشت. با این وجود فروش خودروهای برقی از سال ۲۰۱۷ تا کنون روند صعودی دارد و پیش‌بینی می‌شود این شرایط تا سال ۲۰۳۰ نیز ادامه داشته باشد. مرسدس بنز در آخرین گزارش‌های خود تخمین زد تا سال ۲۰۳۰ نزدیک به ۵۰ درصد از فروش محصولات خود مربوط به خودروهای برقی باشد.

چشم‌انداز مثبت فروش خودروهای برقی منجر به افزایش تقاضا برای فلز مس خواهد شد. با توجه به این موضوع مؤسسه Benchmark Mineral Intelligence مدعی شد مصرف مس در خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۰ نزدیک به ۱۷۷ درصد افزایش می‌یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =