بازار جهانی

جدیدترین پیش‌بینی‌های سیتی بانک نشان می‌دهد قیمت طلا جهانی در چشم‌انداز شش تا ۱۲ ماهه کانال ۳۰۰۰ دلاری را پشت سرمی‌گذارد و نقره و پالادیوم به ترتیب با بهای بیش از ۴۰ و ۱۱۰۰ دلاری به استقبال سال ۲۰۲۵ خواهند رفت. درمقابل میانگین قیمت هر بشکه نفت سال آینده ۶۰ دلار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت انس طلا از ۱۹۶۶ تا ۲۰۲۳ نزدیک به ۵۰ برابر رشد کرد و در بیست و یکمین روز از ماه اکتبر ۲۰۲۴ برای نخستین بار وارد کانال ۲۷۰۰ دلاری شد. طبق ارزیابی‌های رویترز قیمت طلای جهانی در طول سال جاری حدود ۳۲ درصد افزایش یافت و روند صعودی در این بازار تا پایان سال باقی خواهد ماند تا طلا سقف قیمتی بالاتری را به ثبت رساند. جدیدترین پیش‌بینی‌های سیتی بانک نیز نشان می‌دهد قیمت طلای جهانی در چشم‌انداز شش تا ۱۲ ماهه کانال ۳۰۰۰ دلاری را پشت سر می‌گذارد. پیش‌تر سیتی بانک برای انس طلا رقم ۲۷۰۰ دلاری طی سه ماه پایانی سال میلادی جاری را پیش‌بینی کرده بود و در این لحظه انس طلا در محدوده ۲۷۳۷ دلاری قرار دارد. به گفته اعضای این بانک آمریکایی وخیم‌تر شدن شرایط اقتصادی آمریکا و به دنبال آن کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، انتخابات ایالات متحده و نتیجه آن، رکود اقتصادی چین و تنش در خاورمیانه علل اصلی رشد قیمت طلا جهانی در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ محسوب می‌شود.

۲۰۲۵ سال سیاه برای نفت/ پرش قیمت طلا، نقره و پالادیوم در چشم‌انداز شش ماهه

همراهی نقره و پلادیوم با طلا جهانی

قیمت انس نقره در ماه جاری به بالاترین سطح در طول ۱۳ سال اخیر رسید. اکنون قیمت هر انس نقره ۳۴ دلار و ۴۳ سنت است که طبق آخرین پیش‌بینی‌های سیتی بانک انس نقره در ماه‌های پایانی ۲۰۲۴ از محدوده ۳۸ تا ۴۰ دلار عبور خواهد کرد و در آستانه سال ۲۰۲۵ سقف قیمتی جدیدی را به ثبت خواهد رساند که علت اصلی این موضوع به روند افزایشی قیمت طلای جهانی باز می‌گردد. همچنین تحلیل‌های سیتی بانک نشان می‌دهد بهای پالادیوم با آغاز سال ۲۰۲۵ افزایش چشمگیری پیدا می‌کند و بهای هر انس آن از مرز ۱۱۰۰ دلار عبور خواهد کرد. پیش‌بینی سابق این بانک آمریکایی برای قیمت جهانی پالادیوم ۱۰۲۵ دلار در هر انس بود و در این لحظه هر انس پالادیوم ۱۰۷۷ دلار معامله شد.

نفت برای صعود خیز برمی‌دارد؟

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز گذشته با ۲۳ سنت کاهش به ۷۴ دلار و شش سنت رسید و هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افت ۲۱ سنتی با بهای ۷۰ دلار و ۳۵ سنت معامله شد. تحلیلگران آینده بازار نفت را وابسته به تنش‌های خاورمیانه می‌دانند و مدعی‌اند در صورت آتش بس قیمت نفت با بهای ۷۰ تا ۸۰ دلاری به استقبال سال ۲۰۲۵ خواهد رفت. پیش‌بینی سیتی بانک نیز بیانگر افت قیمت نفت در سال آینده است و با توجه به شاخص‌های بنیادی بازار، میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۵ حدود ۶۰ دلار در هر بشکه خواهد بود. اعضای این مؤسسه مالی مدعی‌اند احتمال شدت یافتن تنش‌های خاورمیانه در کوتاه مدت زیاد است که نتیجه آن خیز قیمت نفت برای صعود خواهد بود ولی بازار نفت در بلند مدت وارد فاز نزولی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =