هوش مصنوعی

مدیر ارشد فناوری یک شرکت حوزه انرژی معتقد است که هوش مصنوعی می‌تواند در دستیابی به انرژی سبز موثر باشد.

به گزارش ایراسین، تک کرانچ به عنوان بخشی از مجموعه «زنان در هوش مصنوعی» که بر زنان فعال در حوزه هوش مصنوعی تمرکز دارد، با «ماریسا هامون»(Marissa Hummon) مدیر ارشد فناوری شرکت انرژی «یوتیلی‌دیتا»(Utilidata) واقع در ایالت رودآیلند آمریکا مصاحبه کرد.

هامون در شرکت یوتیلی‌دیتا برای پایدارتر کردن شبکه برق تلاش می‌کند. هامون با ذکر این نکته که هوش مصنوعی آماده است تا به بخش خدمات برای داشتن عملکرد مؤثرتر کمک کند، گفت: کاری که من در یوتیلی‌دیتا انجام می‌دهم، مقاومت در برابر وضعیت موجود صنعت آب و برق است. این کار، فناوری‌های مورد نیاز را برای راه‌اندازی یک شبکه تمیز، مدرن و قابل اعتماد در اختیار شرکت‌های برق قرار می‌دهد تا خدمات بهتری را به افراد و مشاغل مرتبط ارائه کنند.

هامون کار خود را در آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر آغاز کرد و در آنجا روی چگونگی دور کردن صنعت انرژی از کربن فشرده و رسیدن به منابع پاک‌تر تمرکز داشت. او خاطرنشان کرد که باید یک روش مدل‌سازی جدید را در پیش گرفت زیرا برخی معادلات فیزیک با استفاده از روش‌های تحلیلی سنتی حل نمی‌شوند. وی افزود: در عوض، ما به استفاده از روش‌های عددی و یادگیری ماشینی نیاز داشتیم.

یک نصیحت برای زنان

هامون پس از کار کردن در آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر پیشرفت کرد و به کار کردن در شرکت انرژی «تندریل»(Tendril) پرداخت. سپس، به سمت مدیر ارشد فناوری در شرکت یوتیلی‌دیتا رسید و از سال ۲۰۱۸ در این سمت مشغول است. هامون مدرک دکتری فیزیک کاربردی را از «دانشگاه هاروارد» دریافت کرد و در همان زمان، متوجه کاهش قابل توجه تعداد زنان شاغل در این حوزه شد. هامون گفت: من غالباً در مقایسه با همسالان مرد خود، فشار ناشی از استانداردهای بالاتر را در محل کار احساس کرده‌ام.

هامون خاطرنشان کرد که اکنون به عنوان یک سرپرست تلاش می‌کند تا فرصت‌هایی را برای زنان به وجود بیاورد؛ با این هدف که زنان بتوانند رهبری کنند و شناخته شوند. به عقیده او، مردان نیز باید مسئولیت ایجاد فضای لازم را برای ورود زنان بیشتر و ماندن آنها در این عرصه بر عهده داشته باشند.

وی افزود: تغییری که ما نیاز داریم فقط در عمل نیست، بلکه باید سیستماتیک و گسترده باشد. این تغییر با به‌کارگیری نیروی جدید و استخدام آغاز می‌شود، با راهنمایی و مربی‌گری ادامه می‌یابد و با شناسایی و ارتقای منصفانه و عادلانه به اوج می‌رسد. همه این کارها در عین ایجاد یک محل کار ایمن و فراگیر انجام خواهند شد.

برقراری هوش مصنوعی اخلاقی

هامون گفت: کاربران باید بدانند هوش مصنوعی چیزی نیست که بتواند همه مشکلات را حل کند، بلکه یک دستیار متخصص برای بهبود عملیات، بهبود اثربخشی و کمک به پشتیبانی است. شناخت محدودیت‌های آن و اطمینان از وجود بازرسی مناسب، یک موضوع کلیدی است.

به عقیده هامون، همیشه مهم است که بفهمیم هوش مصنوعی مولد چگونه آموزش داده شده و ساخته شده است تا هرگونه سوگیری احتمالی را درک کنیم. هامون ادامه داد: این دانش، یک فناوری قوی هنگام کار کردن با مدل‌های زبانی برای تحلیل داده‌ها و ارزیابی امکان‌سنجی راه‌حل‌هاست. هوش مصنوعی فقط به اندازه داده‌ها و اطلاعاتی عمل می‌کند که با آنها آموزش داده شده است.

بر اساس گزارش ایسنا، هامون نکاتی را نیز درباره چگونگی ساخت هوش مصنوعی ایمن ارائه کرد و توضیح داد که یوتیلی‌دیتا تصمیم اولیه خود را برای حفظ همه داده‌های محلی اتخاذ کرده است. وی افزود: نزدیک شدن به ساخت مدل با استفاده از محاسبات هوش مصنوعی، میزان و فرکانس اطلاعات فرستاده‌شده به فضای ابری را کاهش می‌دهد و در نتیجه، احتمال نقض امنیت یا حریم خصوصی را کمتر می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =