پایداری

در دنیای امروز، پایداری و مسئولیت اجتماعی به عنوان دو مفهوم کلیدی در مدیریت سازمان‌ها شناخته می‌شوند که تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و در مسیر تحقق آنها فولاد مبارکه نیز چشم انداز و استراتژی‌های خود را مشخص کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین - پایداری و مسئولیت اجتماعی دو مفهوم مرتبط اما متفاوت هستند که در زمینه‌های مختلفی از جمله تجارت، محیط‌زیست و جامعه کاربرد دارند. در واقع مفهوم پایداری در دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا تمام فعالیت‌های مرتبط با آن در صنایع و کارخانه‌ها باید با توجه به جامعه و اطرافیان خود صورت گیرد که این جامعه می‌تواند کارکنان، محیط زیست، جوامع محلی و … باشد.

پایداری (Sustainability) به معنای تأمین نیازهای فعلی بدون به خطر انداختن توانایی نسل‌های آینده برای تأمین نیازهایشان است. این مفهوم به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود. پایداری محیط‌زیستی که شامل حفاظت از منابع طبیعی و کاهش تأثیرات منفی بر محیط‌زیست می‌شود.

پایداری اقتصادی که تضمین رشد اقتصادی به گونه‌ای که عدالت اجتماعی و محیط‌زیستی نیز حفظ شود. پایداری اجتماعی که بهبود کیفیت زندگی و برقراری عدالت اجتماعی در جوامع را شامل می‌شود.

اما مسئولیت اجتماعی (Corporate Social Responsibility - CSR) به تعهد شرکت‌ها و سازمان‌ها نسبت به جامعه و محیط‌زیست اشاره دارد. این مفهوم به این معناست که کسب‌وکارها باید در فعالیت‌هایشان علاوه بر کسب سود، به پیامدهای اجتماعی و زیست‌محیطی نیز توجه کنند. شرکت‌ها از طریق مسئولیت اجتماعی به موضوعاتی مانند حقوق کارگران، تأثیرات زیست‌محیطی و مشارکت در توسعه جامعه می‌پردازند.

به عبارتی پایداری به یک دیدگاه بلندمدت و گسترده اشاره دارد که هدف آن حفظ منابع و توسعه پایدار در همه سطوح است و مسئولیت اجتماعی بیشتر بر وظایف و تعهدات شرکت‌ها و سازمان‌ها نسبت به جامعه و محیط‌زیست در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت تمرکز دارد. به طور کلی، مسئولیت اجتماعی یکی از ابعاد پایداری محسوب می‌شود، ولی پایداری یک مفهوم جامع‌تر است.

چشم‌انداز فولاد مبارکه در مسیر تحقق پایداری

از سویی دیگر مسئولیت اجتماعی در جهت توانمندسازی جوامع محلی حرکت می‌کند و به مأموریت شرکت ارتباط ندارد که در مقابل آن پایداری به مأموریت شرکت برمی‌گردد تا توازن جامعه را حفظ کند و در حوزه اقتصادی، محیط زیست، اجتماعی این توازن را برقرار کند. حال برای نظام مند کردن این مفهوم، فولادمبارکه اقدام به تدوین چهارچوب استراتژی کرده و چشم‌انداز خود را مشخص کرده است. البته گستردگی این موضوع بر کسی پوشیده نیست و فولادمبارکه چهارچوب استراتژی پایدار خود را در ۱۲ محور اولویت‌بندی کرده که شامل مدیریت آب، انتشار آلاینده‌ها، مدیریت انرژی، اقتصاد چرخشی، استفاده از انرژی پاک و تجدیدپذیر، شدت انتشار co2، عملکرد اقتصادی مسئولانه، نوآوری در فناوری، محصول و فرآیند، اخلاق، شفافیت، حکمرانی خوب، حمایت از جوامع محلی، تعامل با جامعه، سلامت و ایمنی کارکنان می‌شود.

در این میان کسب نخستین نشان پنج‌ستاره جایزه بین‌المللی تعالی پایداری مبتنی بر حوزه‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و حکمرانی (ESG) توسط فولادمبارکه سندی است بر تعهد فولادمبارکه در توسعه پایدار که در مسیر تحقق شعار «مسیر ماندگار برای خلق آینده بهتر» قدم برداشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =