به گزارش ایراسین، نشست شورای طراحی و تدوین شیوه نامه طرح «مدرسه خلاق» برگزار شد. سعید خدایگان، در این نشست آموزش و تدریس روشهای ایده پردازی، ایجاد طوفان فکری، نحوه خلق ایده و جریان نیاز تا ایده و آموزش حل مساله را از جمله دلایل اجرای طرح «مدرسه خلاق» برشمرد و گفت: دانش آموزانی که در مدارس سمپاد تحصیل میکنند، استعداد خوبی دارند، بخشی از این خلاقیت ذاتی و بخشی دیگر اکتسابی است. افراد میتوانند خلاقیت ذاتی داشته باشد اما به لحاظ شرایط محیطی و به دلایل متفاوت در موقعیت بروز استعداد خود قرار نگیرند که در این شرایط ایجاد فضا و زمینه مناسب بروز و رشد استعداد از جمله وظایف نهادهای متولی امور در حوزه شناسایی و هدایت استعدادها است.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به روند فعالیت مدارس کشورهای پیشرفته گفت: در طرح «مدرسه خلاق» باید از مقاطع ابتدایی به صورت گروهی روی خلاقیت کار شود و با توجه به گستردگی آموزش و پرورش نخستین گام اجرای آزمایشی طرح میتواند در دو مدرسه سمپاد باشد. باید بکوشیم دانش آموزان روشهای حل مساله را بیاموزند و با تمرکز بر بحثهای تئوری خلاقیتهایشان سرکوب نشود.
وی افزود: خروجی تدریس خلاقیت تبدیل فرد به یک مخترع نیست. خلاقیت موضوعی نیست که لزوماً با مدال گرفتن ثابت شود، اینکه دانشآموزان در آینده بدانند روش حل مسائل چیست و چطور باید فکر کنند، بیانگر این است که مدرسه خلاق توانسته در انجام مأموریت خود درست عمل کند. هدف ما تقویت مهارت حل مساله در دانش آموزان است.
خدایگان موفقیت طرح مدرسه خلاق را منوط به سنجش و ارزیابی افزایش خلاقیت در دانش آموزان در پایان دوره دانست و گفت: مصداق ارزیابی کیفی میتواند برگزاری برخی مسابقات باشد که این امر نیز در همکاری با بنیاد ملی نخبگان ممکن است و سبب ایجاد انگیزه در مدیران و دانشآموزان در ادامه مسیر خواهد شد.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر جایگاه بنیاد ملی نخبگان در توانمندسازی و هدایت نخبگان و استعدادهای برتر و تعمیم الگوی تأیید شده به نخبگان سراسر کشور افزود: به عنوان نهادی دغدغه مند و براساس پایش نحوه فعالیت مدارس در سایر کشورهای پیشرفته معتقدیم، این روش باید برای همه مدارس پیاده سازی و خلاقیت و نگاه حل مسئله و فعالیت تیمی باید به همه دانش آموزان آموزش داده شود. اما از آنجایی که جامعه هدف بنیاد اجتماعات نخبگانی هستند این طرح در جامعه هدف مد نظر اجرایی خواهد شد و در صورت موفقیت به عنوان الگویی برای اجرا در اختیار آموزش و پرورش قرار میگیرد.
وی با تاکید بر ضرورت بهرهمندی از امکانات مدارس در نگاه بلند مدت به طرح مدرسه خلاق گفت: جهت گسترش طرح و کاهش هزینهها باید از امکانات مدارس در کلان شهرها بهره مند شد، اما بدون تردید نظارت بر اجرای صحیح آن و به ویژه اجرای آن در استانهای کمتر برخوردار تا رسیدن به هدف غایی که مردمی سازی روند مد نظر است، باید توسط بنیاد صورت گیرد.
لزوم توجه به ضریب اثرگذاری و میزان حساسیت در طیف دانشآموزی
خدایگان با بیان لزوم توجه به ضریب اثرگذاری و میزان حساسیت در طیف دانشآموزی گفت: گامهای نخست مسیر نخبگی، گامهایی بسیار مهم است، از این رو بنیاد باید دقت بالایی در اجرای طرحهای مد نظر داشته باشد چرا که چگونگی فرایندهای اجرایی سازی و نحوه برنامه ریزی در امور میتواند تأثیر مستقیمی در ایجاد احساس امیدواری و ناامیدی در دانش آموزان که آینده سازان این خاک هستند، داشته باشد.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در پایان گفت: در روند اجرایی طرح مدرسه خلاق باید اختیاری بودن مدنظر قرار گیرد. در نگاه بنیاد، جلب و جذب به حوزه خلاقیت باید با ایجاد جاذبه صورت گیرد به طوری که دانش آموزان براساس علاقه و نیاز خود جذب طرح شوند و در ادامه سایرین را نیز به حضور در این مسیر مشتاق کنند.
ایجاد فضا برای اجرای طرح مدرسه خلاق در دوره اول متوسطه، گسترش دایره اجرای طرح و در برگیری طیفهای بیشتری از مدارس، احصای کمبودها و مشکلات فرایند اجرای طرح، برنامه ریزی صحیح در بحث طراحی نحوه اجرایی سازی، جذب نیروی فعال و آموزش دیده در حوزه مدرسه خلاق در سراسر کشور، تعیین جامعه هدف و هدفگیری مناسب، توجه به ظرفیتهای مدارس سمپاد و وجود جریان بالقوه خلاقیت در آنها، اجرای پایلوت طرح به صورت روش گلخانهای تا حصول نتیجه و بررسی بازتابها، تقویت مدارس سمپاد در اجرای مدرسه خلاق به منظور ارائه طرح به مدارس همجوار، تقویت روشهای و طرحهای موفق پیشین بنیاد و طرح درس با استفاده از امکانات سخت افزاری مدارس، کنترل دایره کمی به منظور تمرکز بر کیفیت در سال اول اجرای طرح، شناسایی و ارزیابی الگوهای طیفهای مختلف جهت ترسیم چشم انداز فعالیت مدرسه خلاق، ایجاد انگیزههای حمایتی از سوی بنیاد ملی نخبگان برای مدارس دولتی، غیر دولتی و سمپادها جهت حمایت از دانش آموزان، اجرای طرح مدرسه خلاق در مدارس شبانه روزی در بلند مدت، جلوگیری از دل زدگی دانش آموزان در خصوص یادگیری دروس مدرسه خلاق، بررسی مزایا و معایب قراردادن طرح درس در برنامه مکمل یا فوق برنامه، اعطای برخی امتیازات بنیاد ملی نخبگان به برگزیدگان طرح مدرسه خلاق در مدارس و تخصیص کمک هزینه جهت اجرای طرح مورد نظر به مدارس از جمله مهمترین موارد مطرح شده در این نشست بود.
همچنین در پایان این نشست مقرر شد، پیشنویس شیوه نامه به همراه پیوست مالی تا پایان آبان ماه تدوین و جهت بررسی، ارزیابی و نهایی شدن در اختیار شورای تدوین شیوهنامه طرح «مدرسه خلاق» قرار گیرد.
ارسال نظر