به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار لاستیک طی سالهای گذشته با مشکلات متعددی مانند کاهش عرضه و افزایش تقاضا مواجه بود، این موضوع در کنار قیمتگذاری دستوری برای تولیدکنندگان داخلی شکاف قیمتی بزرگی میان قیمت کارخانه با بازار آزاد ایجاد میکرد ولی عرضه لاستیک در بازار داخلی طی هفتههای گذشته افزایش یافتهاست و امروز شکاف قیمتی لاستیک در کارخانه با بازار آزاد کاهش یافته است، ضمن اینکه فروشگاههای بسیاری به عرضه لاستیک با نرخ به اصطلاح دولتی مشغولند. از طرفی لاستیکهای وارداتی نیز در تنوع مختلف در بازار عرضه میشوند. جدیدترین قیمت لاستیک در بازار آزاد اصفهان به قرار جدول زیر است:
تولید کننده |
اندازه |
قیمت ۲ حلقه (تومان) |
کومهو |
۲۶۵/۶۰R۱۸ |
۱۸۰۰۰۰۰۰ |
دانلوپ |
۲۰۵/۵۵R۱۶ |
۱۰۵۰۰۰۰۰ |
هانکوک |
۲۰۵/۶۰R۱۵ |
۹۳۰۰۰۰۰ |
مینروا |
۲۲۵/۶۰/۱۶ |
۷۷۰۰۰۰۰ |
جی تی رادیال |
۲۲۵/۵۵R۱۸ |
۷۸۰۰۰۰۰ |
نکسن |
۱۸۵/۶۵/۱۵ |
۷۲۰۰۰۰۰ |
جوی رود |
۲۰۵/۶۰/۱۵ |
۶۰۰۰۰۰۰ |
نیولین |
۲۰۵/۶۰R۱۵ |
۵۵۰۰۰۰۰ |
هابیلد |
۲۰۵/۶۰R۱۵ |
۵۳۰۰۰۰۰ |
سوپریا |
۲۰۵/۴۵/۱۷ |
۵۰۰۰۰۰۰ |
تراینگل |
۱۶۵/۶۵R۱۳ |
۴۵۰۰۰۰۰ |
آنایت |
۱۸۵/۶۵/۱۴ |
۴۵۰۰۰۰۰ |
ترازانو |
۱۸۵/۶۰/۱۴ |
۴۲۰۰۰۰۰ |
یزد تایر |
۲۰۵/۵۵R۱۶ |
۴۰۰۰۰۰۰ |
رودوینگ |
۱۷۵/۶۰R۱۳ |
۳۷۰۰۰۰۰ |
ویندفورس |
۱۷۵/۶۰/۱۳ |
۳۶۰۰۰۰۰ |
گلدستون |
۱۷۵/۶۰R۱۳ |
۳۱۰۰۰۰۰ |
گلدستون |
۱۸۵/۶۵R۱۵ |
۲۹۵۰۰۰۰ |
در بازار لاستیکهای ایرانی افزایش عرضه و کاهش تقاضا با تعدیل قیمت سایزهای مختلف همراه بود. استعلام قیمت از بازار آزاد نشان میدهد قیمت هر حلقه ایران تایر با اندازه ۱۷۵.۶۰.۱۳ برابر با ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است، این اندازه برای بسیاری از خودروهای داخلی مناسب است. قیمت همین لاستیک تولید کویر به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان میرسد. قیمت محصولات کویر نسبت به سایر تولیدکنندگان داخلی بالاتر است. به طور کلی تقاضا برای محصولات کویر و بارز در بازار داخلی به مراتب بالاتر از سایر تولیدکنندگان است ولی بسیاری از خریداران تمایل به خرید لاستیک چینی دارند.
لاستیکفروشان محصول بعضی از برندهای چینی را همتراز با برندهای اروپایی معرفی میکنند و عقیده دارند لاستیک چینی برای خودروهایی با زیر بند خشک مانند ۲۰۶ به مراتب انتخاب بهتری است. از طرفی قیمت لاستیکهای چینی تفاوت چندانی با نمونه ایرانی ندارند. لاستیکهای چینی در برندهای لوکس حداکثر برای هر حلقه ۱ میلیون تومان قیمت بالاتری دارند، در بسیاری از سایزها قیمت هر حلقه لاستیک چینی بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بالاتر از نمونه داخلی است ولی لاستیکهای کرهای، ژاپنی و تایلندی تا بیش دو برابر نسبت به نمونه داخلی قیمتگذاری میشوند.
عرضه لاستیکهای کرهای، ژاپنی و تایلندی در لاستیکفروشیهای سطح شهر محدود است و بسیاری از فروشندگان با دریافت بیعانه ۱ تا ۲ روز بعد این لاستیکها را برای متقاضی موجود میکنند. ضمن اینکه بررسیها نشان میدهد این لاستیکها تولید سال ۲۰۲۳ یا قبلتر هستند. بعضی از لاستیکهای ژاپنی موجود در بازار حتی تولید سال ۲۰۲۱ هستند و نمونه ۲۰۲۴ آنها به ندرت عرضه میشود. در بازار لاستیکهای چینی نیز تاریخ تولید بسیاری از محصولات هفتههای پایانی از سال ۲۰۲۳ است. لاستیک فروشان عقیده دارند بیشتر فروش آنها را محصولات تولید داخل و لاستیکهای چینی تشکیل میدهند. از طرفی برخی از فروشگاههای اینترنتی و آنلاین شاپها به فروش لاستیکهای اروپایی با برندهای معتبری مانند پیرلی مشغولند. بررسیهای میدانی نشان میدهد این لاستیکها در فروشگاههای فیزیکی عرضه نمیشود. قیمت لاستیکهای اروپایی به خصوص برند پیرلی نجومی اعلام میشود و گاهی به هر حلقه ۵۰ میلیون تومان میرسد.
ارسال نظر