به گزارش خبرنگار ایراسین، تبلیغات فروشندگان دوچرخه در سطح شهر نشان میدهد آنها با هر شرایطی فروشی از اقساط بلند مدت گرفته تا چکهای بلند مدت به دنبال جذب مشتری هستند. تعدادی از فروشگاهداران از فروش دوچرخه با اقساط ۲۴، ۳۶ و ۴۸ ماهه تبلیغ میکنند و تعدادی مدعیاند یک سوم از قیمت دوچرخه را امروز دریافت میکنند و مابقی به دو قسط برای اسفند ۱۴۰۴ و اسفند ۱۴۰۵ دریافت میشود.
سراهای اقساطی فروش نیز دوچرخه را در اقساط ۱۵ ماهه بدون پیشپرداخت و اقساط ۱۰، ۲۰ و ۳۰ ماهه با ۲۵ درصد پیشپرداخت به فروش میرسانند. با این حساب برای خرید یک دوچرخه ۱۰ میلیون تومانی مشتری باید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به صورت نقدی بپردازد و اقساط ماهیانه برای ۲۰ و ۳۰ ماه به ترتیب ۳۷۵۰۰۰ و ۲۵۰,۰۰۰ تومان میشود. با این حساب اقساط دوچرخه برای خریداران کمتر از ۵۰۰ هزار تومان است.
در روشهای بلندمدتتر اقساط یک دوچرخه ممکن است به کمتر از ۱۵۰ هزار تومان برسد، اگرچه باید در نظر داشت قیمت بسیاری از انواع دوچرخه بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان قرار دارد ولی امروز تولیدکنندگان زیادی دوچرخه با قیمتی کمتر از ۱۰ میلیون تومان عرضه میکنند. بررسیهای میدانی نشان میدهد فروشندگان تمایل دارند دوچرخههایی با قیمت کمتر از ۱۲ میلیون تومان را به صورت اقساطی بفروشند و دوچرخههایی با قیمت بیشتر از این، کمتر با فروش اقساطی عرضه میشود.
بسیاری از فروشندگان بین یکسوم تا یکچهارم قیمت یک دوچرخه را به صورت پیشپرداخت دریافت میکنند ولی در بعضی از فروشگاهها نیز دوچرخه را به صورت دم قسط و بدون پیشپرداخت عرضه میکنند. سود فروش اقساطی در روشهای بلندمدت به بیش از ۱۰۰ درصد قیمت دوچرخه میرسد ولی با توجه به اقساط ناچیز بسیاری از خریداران به سود فروش اقساطی توجه نمیکنند. برای مثال قیمت دوچرخهای با اقساط ۳۰ ماهه و ۲۵ درصد پیش پرداخت حدود ۱۵ میلیون تومان تمام میشود ولی برای قیمت نقدی آن کمتر از ۱۱ میلیون تومان است.
مشتری در این روش باید ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان نقدی بپردازد که از ۱۵ میلیون تومان کسر میشود. با توجه به قیمت نقدی ۱۱ میلیون تومان، خریدار برای دریافت یک وام ۷ میلیون تومانی باید حدود ۴ میلیون تومان سود بپردازد. با این حساب سود فروش دوچرخه به روش اقساطی به مراتب بیشتر از روش نقدی است، ولی همین طرح با تقاضای بالایی از سوی خریداران مواجه میشود، زیرا مبلغ هر قسط کمتر از ۴۰۰ هزار تومان است.
دوچرحههای اقساطی در بیشتر مشاهدات محصول چین یا برخی از تولیدکنندگان داخلی هستند. فروشگاهداران برای عرضه دوچرخه به این روش تبلیغات گستردهای در شبکههای اجتماعی، سطح شهر و مراکز خرید انجام میدهند و تعداد آنها طی ماههای گذشته در حال افزایش است.
ارسال نظر