به گزارش خبرنگار ایراسین، محمدرضا برکتین، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان در پنل تخصصی رشد اقتصاد دیجیتال در ایران و جهان و نقش و جایگاه صنایع بزرگ در آن به عنوان اولین پنل تخصصی همایش اقتصاد دیجیتال در افق ملت و دولت که به همت شرکت ایریسا برگزار شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر شما اساساً آیا سهمی از اقتصاد صنعت ما باید دیجیتالی شود و یا ضرورتی برای صنعت ما وجود دارد و اگر نشود چه میشود؟ گفت: اینکه اقتصاد شود یک فضایی است که در دنیا ایجاد شده و باید مطابق با آن حرکت کنیم اما متأسفانه بهرهبرداران ما دیدگاه خوبی در زمینه اقتصاد دیجیتال ندارند.
وی ادامه داد: شاید مهمترین و اصلیترین بخش در این زمینه فرهنگ سازی در حوزه اقتصاد دیجیتال در بین تولید کنندگان و تصمیم گیرندگان در این عرصه است.
رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال زود بازده است و ریسک خیلی زیادی نمیخواهد، ادامه داد: این در حالی است که چالشهای زیادی در حوزه هوشمندسازی معادن وجود دارد و ما هنوز برای هوشمندسازی معادن زیرساخت نداریم.
وی افزود: کار مطالعاتی توسط سازمان مدیریت صنعتی در مورد اصول سند چشم انداز و نحوه دسترسی به آن به موانعی که بر سر راه ما است، انجام شده، ما قرار بود در بخش اقتصاد سرآمد منطقه باشیم اما در این بررسیها مشخص شد که موانعی برای تحقق این امر وجود داشته که اولین موضوع آن این است که اهدافی واهی را انتخاب کرده بودیم.
رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: ما برای تحقق اقتصاد دیجیتال باید زیرساخت داشته باشیم، ما هنوز اینترنت پرسرعت نداریم. اگر ما توسط حاکمیت حمایت نشویم و مطالبهگری نداشته باشیم نمیتوانیم به توسعه اقتصاد دیجیتال فکر کنیم.
وی افزود: باید توجه داشت که مخاطبان بر اساس سطح آگاهی علم و تجربهای که دارند آنچه که میخواهد را میشنود، بنابراین برداشت من این است که ممکن است جریان قطار با حرکت با همسو نباشد و باید انرژی زیادی بگذاریم.
برکتین گفت: ما باید به حرکت خود ادامه دهیم، با استفاده از همه ابزارهایی که وجود دارد کمک کنیم در رفع موانع موجود.
وی در خصوص نقش کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی در حوزه تحقق اقتصاد دیجیتال ابراز کرد: صنعت ما در مجموعه ناشی از یک سری رانتهایی که از اول انقلاب دلارهای نفتی بوده، ایجاد شده، نظام تشخیص داده که یک سری حرکات را انجام دهد اما زیرساختهای آن را فراهم نکرده است.
وی اضافه کرد: پایش صنعت بر اساس مدیر مالکی است، منهای صنایع بزرگی مانند فولاد مبارکه که بر اساس هیئت مدیره ساختار و اتاق فکر ایجاد شدهاند، معمولاً اکثر صاحبان صنایع انسانهای متعلق به دهههای ۵۰ و ۶۰ هستند، و ما نتوانستهایم که فاصله بین نسلی که هرچی جلوتر میرویم کمتر میشود را جانشینی در این صنعتها داشته باشیم و برای این فکری نکردهایم.
برکتین گفت: اتاق بازرگانی و نمایندگانی که از همه بخش صنعت آمدهاند، انسانهایی هستند که ارتباط زیادی به تحول دیجیتال ندارند. باید مسیر اصلاح شود، از اتاق بازرگانی به طور کلی ۲ نفر را نمیتوان معرفی کرد که سرمایهگذاری در حوزه تحول دیجیتال داشته باشد.
وی با بیان اینکه آمارهایی در حوزه آموزش تحول دیجیتال اعلام میشود اما باید بررسی کرد که این آمارها درست است یا خیر و اینکه این آموزش کافی است یا خیر؟ باید توجه داشت که اقدامات صورت گرفته کفایت نمیکند و باتوجه به چالشهایی که وجود دارد کافی نیست و باید به پایههای امن از جمله کاهش فاصله بین نسلی و جانشین پروری در بنگاهها داشته باشیم.
رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: قابلیت چانه زنی برای تحقق تحول دیجیتال وجود دارد و اگر این کار را انجام ندهیم بودجه اتاق بازرگانی که از خود صنعت است، به هدر میرود.
وی اضافه کرد: درست است که اتاق بازرگانی به عنوان بزرگترین پارلمان بخش خصوصی در کشوری که بخش عمدهای از اقتصاد دولتی است جایگاهی ندارد اما باز هم میتواند بازوی کمکی برای تحقق اقتصاد دیجیتال باشد.
ارسال نظر