به گزارش ایراسین، ریل، محصولی منحصربفرد که دستیابی به تکنولوژی تولید آن در ایران آرزویی بیش نبود و واردات این محصول در کنار ارز بری فراوان با سختیهای بسیار صورت میگرفت، سالهاست که ذوب آهن اصفهان با دانش و تلاش شبانه روزی کارکنان سخت کوش، ایران عزیزمان را در جمع تولید کنندگان ریل در دنیا مطابق با استاندارد اروپا، قرار داده است و سبد متنوع ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان در پروژههای مختلف راه آهن و مترو سطح کشور نقش کلیدی دارد.
عباس خطیبی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما اهمیت دستیابی به تکنولوژی تولید ریل در ذوب آهن اصفهان و بهره گیری از این محصول در پروژههای ریلی کشور را تشریح نموده است.
عباس خطیبی گفت: در سالهای گذشته و به صورت خاص در سال جاری با توجه به تأکیدات دولت و مفاد مندرج در قانون برنامه هفتم توسعه کشور، احداث و توسعه کریدورهای ریلی (مشتمل بر خطوط فرعی و اصلی) مورد تاکید ویژه قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در بخش نوسازی و ساخت حدود ۱۸۰۰ کیلومتر پروژههای راه آهن جدید برای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور مشخص شده است، افزود: پروژههای بسیار خوبی در کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب تعریف شده که شاخص ترین آنها اَبر پروژه راه آهن چابهار- زاهدان محسوب میشود. به میزان ۱۵۴ کیلومتر از این محور ریلی” حدفاصل خاش- زاهدان” در سال گذشته افتتاح شد و جشن آغاز ریل گذاری با ریل ملی ویژه محور “خاش – چابهار“ نیز طی کمتر از یک ماه گذشته با دستور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.
کریدورهای ریلی کشور با وحدت رویه مسئولین در ریل پیشرفت است
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از وحدت فکری بسیار خوب در راستای تسریع در تکمیل کریدورهای ریلی کشور خبر داد و اظهار داشت: دکتر پزشکیان ریاست محترم جمهور تاکید بسیار ویژه ای در خصوص تکمیل کریدورهای ریلی کشور دارند و چندین جلسه با حضور ایشان، مسئولین سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده و مصوبات این جلسات به خوبی در مرحله پیگیری قرار دارد.
عباس خطیبی ادامه داد: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز بر اساس منابعی که در اختیار دارد با وجود محدودیتها، همه توان و تلاش خودش را برای توسعه خطوط ریلی کشور همچون گذشته به کار میگیرد.
ذوب آهن اصفهان ریل ملی را مطابق با استاندارد اروپا تولید میکند
وی خاطرنشان کرد: مجوز قرارداد ترک تشریفات ۳۰ هزار تنی ریل برای سه محور ریلی (چابهار- زاهدان، میانه- اردبیل و مبارکه – شهرکرد) از سازمان برنامه و بودجه کشور اخذ شده و این قرارداد به زودی با ذوب آهن اصفهان منعقد میشود.
وی خودکفایی ایران، در تولید ریل توسط ذوب آهن اصفهان را افتخاری ماندگار معرفی نمود و بیان کرد: این مجتمع عظیم صنعتی با در اختیار گرفتن تکنولوژی تولید این محصول استراتژیک مطابق با استاندارد اروپا در توسعه خطوط ریلی کشور نقش آفرین است و انشاا… رشد تولید این محصول استراتژیک را در ذوب آهن اصفهان شاهد خواهیم بود.
خطیبی اضافه کرد: بهره گیری از ریل ملی در کنار جلوگیری از خروج ارز از کشور، فرایندهایی نظیر سفارش به شرکتهای خارجی، ورود به بنادر، ترخیص از گمرک، حمل و نقل و … را حذف نموده است.
ریل ملی، رونق بخش توسعه و عمران کشور
وی افزود: احداث پروژههای ریلی بسیاری نیز در برنامههای آتی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار دارد و در خصوص تأمین ریل آنها با ذوب آهن اصفهان هماهنگ هستیم تا همچنان ریلی ملی رونق بخش توسعه و عمران ایران عزیزمان باشد.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: در کنار تأمین نیاز داخل پروژهها با ریل ملی، انشاا… به زودی این محصول ایرانی در سبد محصولات صادراتی نیز قرار بگیرد و کشورمان از نعمت صادرات آن هم بهره مند شود.
عباس خطیبی در پایان ضمن تشکر از سازمان برنامه و بودجه کشور و مسئولین وزارت راه و شهرسازی گفت: از همه مدیران و مهندسین ذوب آهن اصفهان و کارگران تلاشگر این مجتمع عظیم صنعتی که طی اَدوار مختلف تاکنون در راستای تولید ریل ملی، این نماد بومی سازی عظیم برای کشورمان با وجود همه چالشها و محدودیتها نقش آفرین بودند، در این فرصت تشکر و قدردانی مینمایم.
ارسال نظر