به گزارش خبرنگار ایراسین، افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی و سامانههای مورد تأیید بانکمرکزی طی روزهای اخیر تأثیر چندانی بر قیمت خودروهای وارداتی در بازار آزاد نداشت. پیش از این قیمت خودروهای وارداتی همبستگی زیادی با نرخ ارز در بازار غیررسمی داشت ولی این همبستگی در طول ماههای گذشته کاهش یافته است. اگرچه انتشار اخباری مبنی بر افزایش عرضه خودروهای وارداتی و کاهش تعرفه واردات از دلایل ثبات قیمت خودروهای وارداتی در بازار آزاد بود.
بررسیهای میدانی نشان میدهد قیمت تعداد زیادی از خودروهای وارداتی در آخرین معاملات بازار آزاد کاهش پیدا کرد، آخرین استعلام قیمت خودروهای وارداتی در بازار آزاد به صورت جدول زیر است:
خودرو |
قیمت (تومان) |
تغییر قیمت (تومان) |
اسپورتیج ۲۰۲۴ |
۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون |
۰ |
اپتیما ۲۰۲۴ توربو |
۵ میلیارد |
(۲ میلیون) |
اوتلندر H-LINE |
۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون |
(۳۰ میلیون) |
کرولا کراس هیبرید |
۴ میلیارد و ۷۰ میلیون |
(۱۳۰ میلیون) |
سلتوس ۲۰۲۴ توربو |
۳ میلیارد و ۹۲۰ میلیون |
(۲۰ میلیون) |
وزل ۲۰۲۴ |
۳ میلیارد و ۱۷۰ میلیون |
(۳۰ میلیون) |
لوین هیبرید ۲۰۲۴ |
۳ میلیارد و ۲۵ میلیون |
۵ میلیون |
کرولا ۱.۲ ۲۰۲۴ |
۲ میلیارد و ۶۹۰ میلیون |
۲۵ میلیون |
ونوسیا V-Online |
۲ مییارد و ۱۲۰ میلیون |
۰ |
بالنو ۲۰۲۴ |
۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون |
۰ |
سیاز ۲۰۲۴ |
۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون |
۰ |
سانی ۲۰۲۴ |
۱ میلیارد و ۵۵۰ میلیون |
۰ |
خودروهای اروپایی وارداتی در بازار خودرو به ندرت آگهی میشوند و قیمت دقیقی از آنها منتشر نمیشود ولی خودروهای کرهای و ژاپنی بلافاصله پس از ورود به کشور برای فروش آگهی میشوند. اسپورتیج ۲۰۲۴ به عنوان یکی از جدیدترین خودروهای وارداتی به کشور در تعدادی از آگهیها نزدیک به ۶ میلیارد تومان قیمتگذاری شدهاست. اپتیما ۲۰۲۴ نیز با قیمت ۵ میلیارد تومان در رتبه بعدی قرار میگیرند.
کرولا کراس هیبریدی تویوتا در جریان معاملات هفته گذشته کاهش قیمت ۱۳۰ میلیون تومانی را به ثبت رساند. مشاهدات میدانی نشان میدهد خودروهای هیبریدی و برقی در بازار وارداتیها اقبال کمتری نزد خریداران دارند. خودروهای هیبریدی و برقی محصول سال ۲۰۱۷ به قبل نیز در بازار متقاضیان کمتری دارند. البته در بازار خودرو تعدادی از خودروهای وارداتی مدل ۲۰۲۴ با وجود بنزینی بودن به شدت کمتقاضا هستند. مانند خودرو سانی ۲۰۲۴ که قیمت آن در بازار آزاد از بسیاری از خودروهای چینی مونتاژی نیز کمتر است.
گفتوگو با فعالان بازار خودرو نشان میدهد طراحی سانی یا بالنو ضعیف است و در بازار متقاضیان زیادی ندارد. ضمن اینکه خودرو این خودروها یا محصولات نیسان و مزدا بورس بالایی در بازار آزاد ندارند. امروز مدلهای قدیمی تویوتا، هیوندای و کیا مدل قبل از ۲۰۱۵ نیز به راحتی در بازار معامله میشوند ولی محصولات برندهایی مانند مزدا، نیسان یا سایر خودروسازان کم تقاضا هستند. این خودروها در مدت ۲۰۲۴ نیز بازار خلوتی دارند و با وجود ارائه تخفیفهای سنگین کمتر مورد توجه خریداران قرار میگیرند.
ارسال نظر