جواد هدایتی

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: ۹ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور به حمل و نقل اختصاص دارد که ۹۰ درصد آن مربوط به حوزه جاده‌ای است.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، جواد هدایتی اظهار کرد: کشور ایران از دیرباز در حوزه ترانزیت نقش برجسته‌ای ایفا کرده است و این روند با تحولات جهانی در اواخر قرن بیستم به ویژه پس از فروپاشی شوروی سابق، رونق بسیاری گرفت.

وی با اشاره به مشکلات و چالش‌های موجود در توسعه ترانزیت کشور، افزود: بزرگترین چالش این چند دهه در حوزه ترانزیت، عدم سازماندهی و مدیریت منسجم بوده است. کشور ما برای مدت‌ها در مورد مسائل مختلف مرتبط با قاچاق و ترانزیت به یک جمع‌بندی نرسیده بود، اما حالا به یک اجماع نسبی رسیده‌ایم که علاوه بر مزیت‌های اقتصادی، ترانزیت می‌تواند منافع بسیاری در حوزه‌های امنیتی و تجاری برای ایران داشته باشد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تأکید بر اهمیت گره خوردن جریان اقتصادی و بازرگانی کشورهای منطقه با موقعیت ایران، تصریح کرد: در سطوح عالی کشور، بحث ترانزیت و توسعه آن همواره مطرح است و این موضوع نباید تنها از منظر اقتصادی بررسی شود. یکی از نقاط عطف در حوزه ترانزیت، توسعه ترانزیت در آغاز دولت سیزدهم بود که در مناظرات انتخاباتی نیز به وضوح دیده شد. در این مدت، روابط ایران با کشورهای همسایه بهبود یافت و نتیجه آن این بود که در سال گذشته در حوزه حمل و نقل جاده‌ای، ۱۵ میلیون تن ترانزیت جا به جا شد و رکورد ترانزیت کشور پس از یک دهه شکسته شد.

هدایتی با اشاره به برنامه هفتم توسعه کشور، خاطرنشان کرد: این برنامه جامع‌ترین ظرفیت‌های قانونی در حوزه گذر و ترانزیت را در خود جای داده است. در این برنامه، چالش‌های اساسی چند دهه اخیر شناسایی شده و راهکارهایی از جمله تشکیل «ستاد ملی ترانزیت و لجستیک» به ریاست رئیس جمهور برای حل این مشکلات در نظر گرفته شده است.

وی همچنین به نقش بخش خصوصی در ترانزیت اشاره کرد و گفت: ۹ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور به حمل و نقل اختصاص دارد که ۹۰ درصد آن مربوط به حوزه جاده‌ای است. بیش از ۴۰ هزار ناوگان ترانزیتی با ۵۰ هزار راننده که همه این ظرفیت‌ها متعلق به بخش خصوصی است، در این حوزه فعال هستند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص رقابت‌های جهانی و منطقه‌ای در حوزه کریدورها خاطرنشان کرد: در حال حاضر، کریدورهای زیادی در منطقه در حال شکل‌گیری هستند که برخی از آن‌ها رقبای ایران به شمار می‌روند. این تحولات نشان‌دهنده یک جنگ کریدوری است که در آن هر کشور به دنبال بهره‌برداری از ظرفیت‌های ترانزیتی خود است. به همین دلیل، باید به جای تمرکز بر تحولات منطقه‌ای، بر ظرفیت‌های خود تمرکز کنیم.

هدایتی ضمن تاکید بر لزوم هوشمندسازی حمل و نقل و بهبود پایانه‌ها عنوان کرد: کاهش نقاط ضعفی که موجب ایستایی ناوگان می‌شود و همچنین بهبود شرایط پایانه‌ها، از جمله اقداماتی است که موجب رشد حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت در کشور خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =