• ۱۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶
  • کد خبر: 67002
  • readingTime: ۲ دقیقه
مسئولیت اجتماعی

معاون اجتماعی و فرهنگی معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مسئولیت اجتماعی امروز یک مفهوم فرعی نیست بلکه یک ضرورت است، گفت: اگر گفته می‌شود یک پدیده اجتماعی نمی‌تواند بدون کارکرد دوام و بقا داشته باشد، بدون مسئولیت اجتماعی نیز هیچ پدیده اجتماعی، اقتصادی، صنعتی، فنی و میدانی نمی‌تواند مقبولیت، حمایت و همدلی جامعه را به دنبال داشته باشد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، سیدضیاء هاشمی در جلسه شورای سیاستگذاری نخستین همایش تجارب مسئولیت اجتماعی در ایران در سالن جلسات دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی، تصریح کرد: هر شخص کنشگر و هر سازمانی باید در عرصه فردی، رفتاری و اجتماعی پاسخگو باشد، پاسخگویی و مسئولیت اجتماعی موضوعی است که در جامعه بالنده ما ضرورت روزافزونی را دارد.

وی با اعتقاد به این‌که با تقویت جامعه، مسئولیت اجتماعی هم جدی‌تر می‌شود، در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی مسئولیت اجتماعی در جامعه موضوعیتی نداشت و امروز مفهومی نسبتاً جدیدی است.

معاون اجتماعی و فرهنگی معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه سازمان‌ها، مؤسسات و بنگاه‌های اجتماعی می‌توانند منشأ اثر عینی در تغییر و تحولات مسائل اجتماعی و اقتصادی باشند، ادامه داد: در این صورت پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی آن‌ها مضاعف می‌شود.

وی در ادامه با ذکر خاطره‌ای از ساخت سد گتوند و اینکه اگر اجرای این پروژه برای ساکنان محل عایدی نداشته باشد با همه اثرگذاری عظیم خود در سطح کشور مقبولیتی برای اهالی محل نخواهد نداشت، گفت: عسلویه، اقتصاد کشور را دگرگون می‌کند اما برای جامعه عسلویه چه منفعتی دارد؟ یا به‌عنوان مثال ساخت یک شهرک گردشگری در جاده چالوس یا عباس‌آباد یک منطقه سنتی شاید برای کشور و مردم پایتخت سودمند باشد اما اگر مخرب محیط زیست و آسیب‌رسان به اهالی محل باشد هیچ مقبولیت و پشتیبانی مردمی نخواهد داشت.

هاشمی، پرداختن به موضوع همایش را نه امری مستحب بلکه یک ضرورت علمی و ملی دانست و افزود: بنگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها در شرایط جدید و فناوری‌های نوین باید مسئولیت‌پذیری اجتماعی داشته باشند چنانچه مسئولیت اجتماعی و مشروعیت افزایش یابد در این صورت با بررسی‌های علمی پاسخ دادن به یک‌سری پرسش‌ها جدی می‌شود.

پیشنهاد راه‌اندازی دبیرخانه اهدای جایزه سالانه مسئولیت اجتماعی به شرکت‌ها و سازمان‌های منتخب

این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران در ادامه ضمن ارائه توصیه‌هایی به منظور برگزاری بهتر نخستین همایش ملی تجارب مسئولیت اجتماعی ایران، پیشنهاد کرد که یکی از محورهای این همایش ملی به موضوع گردشگری و مسئولیت اجتماعی اختصاص یابد.

هاشمی افزود: موضوع دوم، رسانه‌ای شدن همایش است چرا که این همایش در فرهنگ عمومی اهمیت دارد و این سطح از مشارکت نیازمند توجه بیشتر رسانه‌هاست.

وی به شورای سیاستگذاری نخستین همایش تجارب مسئولیت اجتماعی، راه‌اندازی دبیرخانه جایزه سالانه مسئولیت اجتماعی به شرکت‌ها و سازمان‌های منتخب را پیشنهاد داد.

ضرورت تهیه دستورالعمل پیشنهادی با عنوان پیوست مسئولیت اجتماعی در پایان همایش

هاشمی، ورود مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این همایش را ارزشمند دانست و افزود: پیشنهاد بعدی من یک پیشنهاد عملیاتی است این‌که خروجی این رویداد دستورالعملی و یا چک لیستی از مراحل و فرآیندهای لازم برای ایفای مسئولیت اجتماعی در یک پروژه یا شرکت باشد. این می‌تواند به‌عنوان دستاورد این همایش به‌صورت دستورالعمل پیشنهادی یا اولیه با عنوان پیوست مسئولیت اجتماعی باشد.

وی ادامه داد: چنانچه تصمیم به برگزاری سالانه و مستمر این همایش هستید، جهاد دانشگاهی با ظرفیت و جایگاه اجتماعی خود می‌تواند دبیرخانه جایزه سالانه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و سازمان‌ها را راه‌اندازی کند تا برای جریان‌سازی از شرکت‌های موفق تقدیر شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =