تولید فولاد

فرایند تأمین قطعات یدکی یکی از مهم‌ترین چالش‌های فولاد مبارکه است؛ چون انجام یک نظام تعمیرات درست، به‌موقع و کیفی مستلزم تأمین به‌موقع، باکیفیت و کمیت مناسب برای قطعات یدکی است و خوشختانه تاکنون در فولاد مبارکه مشکلی که به توقف خطوط تولید منجر شود ایجاد نشده است.

به گزارش ایراسین به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه،محسن کفیل، مدیر دفتر فــنی نگــهداری و تعمیــرات شــرکت فولاد مبارکه در گفتوگوی به بیان دیدگاه های خود پرداخت که در ادامه می خوانید؛

نقش دفتر فنی نگهداری و تعمیرات در فرایند تولید فولاد مبارکه چیست؟

وظیفۀ اصلی این واحد افزایش کارایی و اثربخشی تجهیزات فولاد در خط تولید است. این کار با نگهداری و تعمیرات بهینه، تأمین کیفی و کمی و بهموقع قطعات یدکی در زمان تعمیرات و انجام فرایند مهندسی قطعات و تجهیزات صورت میگیرد. علاوه بر این، این واحد بهعنوان حلقۀ ارتباطی بین نواحی، تعمیرگاه مرکزی و تعمیرات مرکزی عمل میکند. دفتر فنی نگهداری و تعمیرات از 3 زیرمجموعۀ مدیریت قطعات یدکی، برنامهریزی و تعالی سیستمهای نت و طراحی و مهندسی قطعات و تجهیزات تشکیل شده است.

بخش اول: مدیریت قطعات یدکی

در دفتـر قطـعات یدکی دو مسئولیت مهـم وجود دارد: اول سیاستگذاری، تدوین و ابلاغ دستورالعمل گردش کارهای حوزۀ قطعات یدکی است که با همکاری نواحی تولیدی و دفاتر فنی نواحی از طریــق کمیـــتۀ قطـــعات یــدکی صــورت میگیرد. البته در کنار سیاستگذاری، راهبری سیستم متمرکز قطعات یدکی فولاد مبارکه نیز انجام میشود. مسئولیت دوم این است که برای حدود 90 هزار قطعۀ یدکی از مجموع 300 هزار قطعۀ یدکی کل فولاد مبارکه کنترل موجودی و شاخص در دسترس بودن قطعات و بحث کیفیت آن پیگیری میشود.

بخش دوم: برنامهریزی و تعالی سیستمهای نت

راهبری سیستم نگهداری و تعمیرات و ارتقا و توســـعۀ این سیـــستم مأمـــوریت اصـــلی واحـــد برنامهریزی، تعالی و سیستمهای نت است. برنامهریزیهای متمرکز، ارزیابیها و کنترل و پایش نگهداری و تعمیرات بهصورت متمرکز در سطح این واحد انجام میشود. توسعۀ دانش نت در شرکت در قالب کلاسهای آموزشی، همایشها و گروههای تخصصی صورت میگیرد. بهصورت ویژه، برنامهریزی توقفات خطوط تولید و تخصیص منابع متمرکز به خطوط تولید در این واحد انجام میشود. ماحصل همۀ این فعالیتها این است که با استفاده از 3 بخش عمده که در تحقق مأموریت نت شرکت مؤثرند، یعنی کارکنان، دانش و بسترهای سیستمی، بتوانیم فرایندی را راهبری کنیم و توسعه دهیم که هم محرک کارکنان باشد و هم فعالیتهای نگهداری و تعمیرات را پوشش دهد تا بتوانیم همواره این سیستم را بهروز نگه داریم و همیشه نوعی تحقیق و توسعه داشته باشیـــم و خودمـــان را با روشها و ساز و کارهایی مجهز کنیم که در دنیا برای نگهداری و تعمیرات خوب به کار گرفته میشود.

بخـــش ســــوم طـــراحی و مهنـــدسی قطعات و تجهیزات

تأمین قطعات موردنیاز در خطوط تولید مجتمع فولاد مبارکه با توجه به شرایط تحریم از اهمیت زیادی برخوردار است. در این واحد با بهکارگیری مهندسی معکوس و به کمک مهندسان باتجربۀ مجموعه، نقشههای صنعتی قطعات و تجهیزات در قالب دفترچههای فنی تهیه میگردد. از این نقشهها در ساخت قطعات به دست سازندگان داخلی و در نتیجه قطع وابستگی خارجی استفاده میشود. علاوه بر آن، این واحد سعی میکند اگر قطعهای از تأمینکننده خارجی تأمین میشود، اما امکان تأمین آن از داخل و یا با کیفیت مشابه از کشورهای دیگر وجود دارد، موارد جایگزین را بهجای آن معرفی کند تا سایتهای فولاد مبارکه با مشکل تأمین قطعه روبهرو نباشند. البته اولویت هم این است که قطعه داخلی باشد. از طرف دیگر وقتی عمر یک شرکت افزایش مییابد، آن هم جایی مثل فولاد مبارکه که در آن بهرهوری اهمیت دارد، تکنولوژی قطعات قدیمی میشود، بنابراین برای بهروز نگه داشتن آن شرکت الزاما باید قطعات و تجهیزات با تکنولوژی روز دنیا جایگزین شود و این موجب پویایی و بهرهوری شرکت میشود. در سال گذشته 350 قطعه با تکنولوژیهای بهروزتر جایگزین گردید و همین امر مانع بروز مشکلاتی شد که ممکن بود برای تأمین آنها ایجاد شود. تمامی این تلاشها در راستای نگهداری صحیح و اصولی از قطعات و تجهیزات مجتمع است و در نهایت منجر به ابقای خطوط تولید خواهد شد.

یکی از عمدهترین چالشهای نگهداری و تعمیرات تأمین قطعات یدکی است. در حال حاضر تأمین و مصرف قطعات یدکی و خرید آن در فولاد مبارکه چه وضعیتی دارد؟

فرایند تأمین قطعات یدکی یکی از مهمترین چالشهای فولاد مبارکه است؛ چون انجام یک نظام تعمیرات درست، بهموقع و کیفی مستلزم تأمین بهموقع، باکیفیت و کمیت مناسب برای قطعات یدکی است. در فولاد مبارکه از دیرباز سیستم برای تأمین تعریف شده که از سفارشدهی توسط دفاتر فنی نواحی و قسمت مدیریت قطعات یدکی شروع میشود. در  سیر تأمین، از سوی دفتر فنی نگهداری و تعمیرات و بومیسازی پایشهای مختلف در مورد این درخواستها انجام میشود و نهایتا  توسط خرید به تأمینکنندگانی که قبلا شناسایی شدهاند ارجاع میشود و آنها پیشنهادهای خود را ارائه میدهند. این پیشنهادها بررسی میشود و مورد مناسب انتخاب و نهایتا خرید انجام میگردد و تحویل انبارهای فولاد میشود. در این مدت، با توجه به مشکلات تحریمی مشکلاتی در تأمین وجود داشته، ولی در فولاد مبارکه ضمن پیشبینی این موارد از طریق فرایند مهندسی معکوس، مهندسی مجدد و بومیسازی، تاکنون مشکل حادی که منجر به توقف خطوط تولید شود در زمینه تأمین قطعات یدکی نداشتهایم. البته این یک همکاری جمعی بین واحد ما، نواحی تولیدی و واحد خرید است که نقش مهمی در تأمین قطعات دارند.

در حال حاضر در بحث تأمین قطعات یدکی محدودیتی داریم؟

 محدودیت فعلی ما تحریم است که به کمک فرایندهای مهندسی و بومیسازی آن را حل کردهایم. در فرایند بومیسازی، هم قسمت طراحی و مهندسی قطعات و هم خرید دخیلاند. ابتدا مدارک فنی قطعات جهت ساخت تهیه میشود. در این راستا ابتدا با استفاده از نرمافزارهای مهندسی مدل قطعات تهیه میشود و سپس نقشهها  استخراج میگردد. این نقشهها به سازندۀ مناسب که توسط خرید شناسایی شده تحویل میشود تا قطعه را بسازد.

در خصوص صفر شدن موجودی قطعات زیرمجموعه توضیح دهید. آیا با خریدهای اضطراری میتوان این قطعات را تأمین کرد؟

برای یک سری از این قطعات بحث درخواست خرید صادر گردیده و فرایند طی شده، اما پروسۀ خرید طولانی شده است. این موارد خاص باید گزارش شود تا در جلساتی که با واحد خرید صورت میگیرد پیگیری انجام شود. مشکلات دیگری نیز در مورد قطعات زیرمجموعه وجود داشته که برخی از آنها با تأمین از طریق قراردادهای تعمیراتی که تعمیرگاه مرکزی منعقد کرده حل شده است؛ اما هنوز مشکلاتی وجود دارد که با همکاری تعمیرگاه مرکزی در حال حل کردن آنها هستیم. در خریدهای اضطراری برای تعمیرگاه مرکزی محدودیتی وجود ندارد و طبعا تا زمانی که مشکل کماکان وجود دارد، باید از همین مسیر حل شود تا انشاءالله کاملا رفع شود.

سیستم مکانیزۀ مدیریت اطلاعات یا همان EIS در زمینۀ راهبری سیستمها و نظام نگهداری تعمیرات نقش مؤثری دارد. در زمینۀ ارتقای EIS قرار بود در سال 98 اتفاقاتی بیفتد. آیا تمام انتظارات از این سیستم برآورده شده است؟

EIS سیستم مکانیزه و اتوماسیون کلی فولاد مبارکه اســت که ماژولهای مختـــلفی دارد. یکی از این ماژولها که زیرمجموعۀ ماست، ماژول نگهداری و تعمیرات است. دوستان ما از مدتها قبل روی این ماژول تعمیراتی کار کردهاند تا بهصورت بومی اجرا شود و برای اولین بار در کشور کل این سیستم مکانیزۀ تعمیرات داخلیسازی شد. طبعا با توجه به اینکه اولین نمونۀ بومیسازی در سطح کشور بود، بهتدریج اشکالاتی را که حین کار به وجود میآمد رفع کردیم و الآن تقریبا اشکالات موجود سیر نزولی پیدا کرده و تعدادش محدود است. البته کماکان فرایند بهینهسازی این نرمافزار وجود دارد. امکانات جـــدید  و بـــهروزی که در دنیـــا مطـــرح میشود روی این سیستم پیاده میشود، چون شرط داشتن نظامی با حداکثر بهرهوری این است که از نظامهای جدید دنیا عقب نمانیم.

در خصوص قطعات راکد (قطعاتی که بیش از 5 سال گردش نداشتهاند) توضیح دهید.

همانطور که گفتید قطعات راکد قطعاتی هستند که در 5 سال گذشته گردشی در سیستم نداشتهاند و در اثر مرور زمان به دلایل مختلف، نیازی به آن قطعات در آن حدی که تأمینشده نداریم. اینها را در نمایشگاه مجازی قرار دادهایم و دوستان در سیستم EIS میتوانند آن را مشاهده کنند و احیانا اگر در جاهای دیگری از فولاد مبارکه نیاز به قطعات باشد آنها را شناسایی نمایند. 10 هزار قطعه از این نوع موجود است و بهتدریج هم اضافه میشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =