به گزارش ایراسین به نقل از تسنیم، محمود مشهدی شریف اظهار کرد: پس از تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو و اصلاح ماده ۱۰ آن و همچنین تصویب آئین نامه اجرایی از ابتدای سال ۱۴۰۳، شاهد رشد اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده بودهایم.
وی افزود: درباره ضرورت خودروهای فرسوده الزاماتی داریم و باید محل مصرف آن مشخص شود که یکی از آنها واردات خودروهای سواری خارجی است. طبق قانون به ازای هر ۴ دستگاه اسقاط شده یک دستگاه وارد میشودکه این امر در سال ۱۳۹۶ ممنوع شد و عملاً خودروی خارجی وارد نشد و محل مصرف گواهی کاهش یافتهاست.
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور تصریح کرد: از حدود ۴۰۰ هزار دستگاه تاکسی که در سطح شهر تردد میکنند ۱۹۰ هزار دستگاه یا ۴۷ درصد فرسوده است و از ۲۳ هزار دستگاه اتوبوس برونشهری ۱۳ هزار دستگاه یعنی ۵۶ درصد فرسوده اند. این عدد در ۲۳ هزار اتوبوسهای درون شهری به ۱۸ هزار اتوبوس فرسوده یعنی ۸۱ درصد میرسد.
مشهدی شریف ادامه داد: درحالی که میانگین خودروی فرسوده در کشور در مورد اتوبوسهای درونشهری باید ۵۰ درصد باشد که باید این فاصله برداشته شود.
وی خاطر نشان کرد: براساس طرح ساماندهی بازار خودرو باید به ازای تولیدات کارخانجات خودروسازی سالانه ۲۵ درصد اسقاط خودرو داشته باشیم؛ اما از آنجا که ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو در بحث خودروهای خارجی با مشکل مواجه شده این امر هم مسکوت مانده است.
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور ادامه داد: برای رونق خودروهای دیزلی باید فکری درباره قیمت گواهی اسقاط آنها کرد تا رونق بیشتری بگیرد.
مشهدی شریف با اشاره به اهمیت توجه دولت و مجلس برای در نظر گرفتن محل جدیدی برای گواهی اسقاط بیان کرد: تخصیص نیافتن منابع لازم، تسهیلات ارزان قیمت، طرحهای متعدد و نبود اطلاعات همه ذینفعان از جمله مشکلات طرح جایگزینی است.
ارسال نظر