به گزارش ایراسین به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه ، طهمورث جوانبخت، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اظهار کرد: این شرکت ۲۵ سال است که به بهرهبرداری رسیده و از 15 سال پیش محصولات خود را در بورس کالا عرضه میکند و به دست مصرفکنندۀ نهایی میرساند.
به گفتۀ وی، از ابتدای راهاندازی فولاد مبارکه کارشناسان این شرکت از کارخانههای تولیدی متقاضی خرید از فولاد مبارکه بازدید کردهاند و این بازدیدها بهصورت منظم و دورهای تکرار شده است. بر همین اساس ظرفیت کارشناسی برای هر مشتری تعیین شده است.
جوانبخت ادامه داد: بر اساس این بازدیدها، مصرف ظاهری فولاد کشور تقریبا ۱۶ میلیون تن و ظرفیت براساس پروانههای بهرهبرداری ۳۳ میلیون تن است. اما بر اساس بررسی کارشناسی فولاد مبارکه، ظرفیت واقعی واحدهای تولیدی حدود 13 میلیون تن است و بر این اساس، فولاد مبارکه حدود 60 درصد از نیاز این واحدها را تأمین کرده است.
وی در ادامۀ سخنان خود گفت: فولاد مبارکه بر اساس اطلاعات حاصل از بررسیهای کارشناسی خود در مسیر تأمین نیاز صنایع به پیش میرفت، اما از سال ۹۷ با ابلاغ دستورالعمل تنظیم بازار و تمرکز بیش از اندازه بر کنترل قیمت (قیمتگذاری دستوری) و همچنین ابطال مکرر معاملات در بورس کالا، شاهد بروز التهاب بازار محصولات فولادی بودیم.
وی افزود: در نیمۀ دوم سال 98، مجددا تمرکز بر کنترل قیمت در محصولات فولادی افزایش یافت و علیرغم تجربۀ سال 97 در خصوص التهاب بازار، باز بر عرضۀ کامل در بورس کالا و کنترل قیمت اصرار ورزیده شد که در نهایت موجب بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان و مصرفکنندگان محصولات فولادی گردید.
معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه ادامه داد: اکنون میبینیم که تفاوت قیمتی محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا در مقایسه با بازار آزاد به بیش از 70 درصد رسیده است و علت اصلی این رویداد عدم مدیریت تقاضا در بازار محصولات فولادی است؛ بنابراین لازم است با مدیریت تقاضا از طریق ظرفیتهای کارشناسی فولاد مبارکه، بازار مدیریت شود و التهاب آن کاهش یابد.
به گفتۀ وی، یکی از راهکارهای مهم برای کنترل بازار، عرضۀ محصولات توسط همۀ تولیدکنندگان در بورس کالاست و لازم است سایر تولیدکنندگان محصولات فولادی نیز همانند فولاد مبارکه محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کنند.
جوانبخت ادامه داد: پیشنهاد فولاد مبارکه برای کنترل بازار و کاستن از التهاب موجود، احیای عرضۀ مستقیم محصولات به مشتریان (مچینگ) با اعتبار اسنادی است که این مهم باید با عرضۀ بخشی از محصولات بهصورت مستقیم در تالار بورس و مابقی بر اساس قیمت کشفشده در بورس و در چارچوب مچینگ انجام گیرد.
وی در این جلسه در خصوص مشکل تولیدکنندگان لولههای قطور، یعنی عدم تأمین پایدار مواد اولیه، گفت: فولاد مبارکه میتواند مواد اولیۀ موردنیاز این شرکتها را بهصورت پایدار تأمین کند. استراتژی فولاد مبارکه همواره داشتن تعاملی سازنده با مشتریان خود در جهت تولید محصولات کیفی و ایجاد ارزش افزودۀ بیشتر بوده است. بدون شک تولید محصولات کیفی و تأمین نیاز صنایع استراتژیک کشور جزو اهداف اصلی فولاد مبارکه است و همانگونه که اشاره شد، تحقق این اهداف تنها از طریق تعامل رودر رو با مشتریان و امکان فروش کالا بهصورت مستقیم (مچینگ) فراهم میگردد.
ارسال نظر