به گزارش ایراسین و به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، «امیر صباغ» افزود: بر اساس سیاست ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت، استراتژی سازمان ایمیدرو از این پس از کمیت به کیفیت سوق داده خواهد شد و به جای افزایش تناژ، تولید کیفی و ارزشافزوده خطکش و راهنمای ما خواهد بود.
وی اظهار داشت: کشور در حوزه زیرساخت بهویژه در زمینه انرژی، آب و گاز ضعیف است و بخش عمدهای از سرمایهگذاری ایمیدرو در سه تا چهار سال آینده در حوزه زیرساختهای انرژی خواهد بود.
صباغ گفت: بهطور قطع اگر از تامین زیرساخت اطمینان پیدا کنیم در کمیت میتوان مانور بیشتری داد، تا آن زمان به سمت کیفیت خواهیم رفت که انرژی کمتری مصرف میکند و ارزشافزوده بیشتری دارد.
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری ایمیدرو با بیان اینکه استراتژی این سازمان، نگاهی به توسعه اشتغال در پاییندست زنجیره معدن و صنایع معدنی دارد، اظهار داشت: بومیسازی، سرمایهگذاری در حوزه اکتشاف به کمک بخشهای خصوصی، آموزش و پژوهش برای ایجاد شرایط بهتر رشد توسعه و سرمایهگذاری، استفاده از توان داخلی و اجرای قانون برنامه هفتم توسعه که بهزودی در دستور کار دولت قرار میگیرد، از دیگر برنامههای ایمیدرو است.
صباغ ادامهداد: ایمیدرو برای تامین مواد اولیه صنایع خودرو از جمله تولید ورقهای عریض و کیفی در نورد۲ فولاد مبارکه و حتی لوله ترمز که از خارج وارد میشد تفاهمنامههایی با خودروسازان به امضا رساند.
وی با اشاره به اینکه در صنعت مس با مازاد ظرفیت کاتد روبهرو هستیم، گفت: با توجه به اینکه دولت قرار است در برنامه هفتم ساخت خودروهای برقی را در دستور کار قرار دهد، مصرف مس در داخل افزایش مییابد به همین دلیل ایمیدرو به دنبال شناسایی ظرفیتهای جدید مس است.
این مقام مسوول خاطرنشانکرد: در زمینه تولید دیگر مواد اولیه مورد نیاز باتری خودروهای برقی مانند لیتیوم نیز برنامههایی ازجمله واردات آن به صورت کنسانتره و سپس تولید آن در داخل یا اکتشاف ذخیره معدنی این مواد خواهیم داشت.
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری ایمیدرو همچنین از سرمایهگذاری این سازمان در حوزه پاییندست فولاد خبر داد و گفت: مطالعاتی در زمینه تولید لولههای فشار بالای آلیاژی که در ذخیرهسازی سوخت هیدروژن، سیلندرهای اکسیژن و سی.ان.جی کاربرد زیادی دارد آغاز کردیم؛ این لولهها که بهطور عمده وارد میشود تبدیل به سیلندر شده و امیدواریم با ساخت لولههای فشار بالای آلیاژی، ارزشافزوده آن به داخل کشور بیاید.
صباغ با بیان اینکه ایمیدرو همزمان پروژههایی در زمینه ارزشافزوده زنجیره فولاد، آلومینیوم و مس در دست اقدام دارد، افزود: ایمیدرو در حوزه آلومینیوم مطالعاتی را در پایین دست انجام داده، آلومینیوم سالکو وارد مدار تولید شده و با توجه به مازاد آلومینیوم، پیشبینی میشود مواد معدنی و محصولاتی با ارزشافزوده بالاتر، بخش عمدهای از صادرات آینده کشور را به خود اختصاص دهد، به ویژه آنکه در این زمینه مذاکراتی با چینیها داشتهایم.
وی افزود: ایمیدرو همزمان در تقویت زنجیره ارزش ازجمله افزایش ظرفیت تولید الکترود گرافیتی، پودر آلومینا و تولید آن از مواد معدنی مختلف، فعالیت در حوزه اکتشافات عمیق و تجهیزات معدنی هم فعال است.
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری ایمیدرو، حجم سرمایهگذاری ایمیدرو و شرکتهای تابعه در حوزه زیرساخت را نزدیک به هشت میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: این میزان شامل ساخت ۵۰۰ هزار مگاوات توان نیروگاهی و خطوط انتقال آب است.
وی بیانداشت: روی گاز نیز همچنان مطالعه میکنیم و معتقدیم گاز، بحران و مشکل اصلی حوزه صنایع انرژیبر کشور در آینده است؛ در این زمینه ایمیدرو به دنبال ایجاد راهکاری از طریق سرمایهگذاری مشترک با وزارت نفت است.
ارسال نظر