به گزارش خبرنگار ایراسین، سید مسعود همایونفر صبح امروز سهشنبه سوم اسفندماه، در نوزدهمین همایش ملی تعالی سازمانی اظهار کرد: ویرایش ۱۴۰۰ جایزه ملی تعالی سازمانی در اسفندماه سال گذشته معرفی شد و تفاوتهای قابل توجهی با ویرایشهای قبلی دارد. این مدل باید به ۳ سوال پاسخ دهد. اول اینکه چرا سازمان ایجاد شده است؟ که ما آن را تحت عنوان فلسفه وجودی سازمان میشناسیم. در این بخش نباید به بیان ماموریت سازمان بسنده کرد بلکه باید گفت نسبت به جامعه بشری چه اقدامی میخواهند انجام دهند.
وی افزود: سوال دوم سوال چگونگی دستیابی به این چرایی وجودی سازمان است. سوال سوم نیز این است که به چیزی دست پیدا کردهاند.
عضو کمیته داوری نوزدهمین همایش ملی تعالی سازمانی گفت: در ویرایش ۱۴۰۰ جایزه تعالی سازمانی به نگاه سیستمی توجه ویژهای شده است. سیستم دو بخش ورودی و خروجی دارد و فرآیندهای بسیاری در این میان در تبدیل ورودی به خروجی نقش دارند، اما باید به اکوسیستم یعنی مجموع بازیگرانی که میتوانند در عملکرد سازمان موثر باشند نیز توجه کرد. مدیران میتوانند رویکردهای درون سازمان را کنترل کنند، اما ارتباط با محیط بیرونی متفاوت است.
همایون فر تصریح کرد: اتاق بازرگانی از سال ۹۵ در راستای ماده ۴ قانون بهبود فضای کسبوکار طی یک فعالیت تحقیقی سهولت کسبوکار کشور را اندازهگیری میکند. بر این اساس اتاق بازرگانی ۲۴ عامل موثر در ارتباط با محیط کسبوکار را مورد سنجش قرار داده و ۴۲ مولفه را از مراجع آماری کشور دریافت میکند. جدیدترین گزارش این سازمان نشان میدهد محیط کسبوکار ما نامساعد است.
وی ادامه داد: مهمترین عوامل در این مسئله عبارت است از غیرقابل پیشبینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، بی ثباتی سیاستها، قوانین، مقررات و رویههای اجرایی ناظر بر کسبوکار، دشواری تامین مالی از بانکها، موانع در فرآیندهای اداری و اخذ مجوزهای کسبوکار و در آخر فساد و سوء استفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاههای اجرایی. این موارد و چالشها در ارتباط با شرکتهای دانش بنیان هم صادق است.
عضو کمیته داوری نوزدهمین همایش ملی تعالی سازمانی اظهار کرد: بر اساس این گزارش خدمات پشتیبانی و اداری نامساعدترین محیط کسبوکار و گروه مالی و بیمه مساعدترین محیط کسبوکار را دارند.
همایون فر گفت: در فرآیند ارزیابی سازمانهای مورد بررسی ارزیابان ۳ چالش اصلی هر سازمان را شناسایی کردند. بر اساس دادههای استخراج شده در این حوزه، «توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی شامل مصرف انرژی، ضایعات، مدیریت آلایندهها، ایمنی و مسائل زیست محیطی»، «مدیریت ریسک»، «بازار و مشتریان» و «مدیریت تکنولوژی و نوآوری» از جمله چالشهای سازمانها است.
ارسال نظر