کارگاه طراحی مدل کسب و کار شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

کارگاه دو روزه طراحی مدل کسب‌وکار شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات طی روزهای یکشنبه و دوشنبه، ۲۳ و ۲۴ مردادماه، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، کارگاه دو روزه طراحی مدل کسب‌وکار شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات روز یکشنبه ۲۴ مرداد ماه در هتل بزرگ ارم تهران آغاز شد.

در ابتدای برگزاری این کارگاه پس از تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، اله وردی تقوی، مدرس کارگاه، اظهار کرد: با توجه به اینکه شرکت فولاد مبارکه یک گروه صنعتی با شرکت‌های زیر مجموعه‌ بسیاری است، باید بتواند این شرکت‌ها را به صورت یکپارچه مدیریت کند.

وی افزود: در این راستا شرکت فولاد مبارکه نیاز دارد جلساتی در قالب تعاملات دو طرفه برگزار کند که هم خود از اقدامات و پروژه‌های شرکت‌های زیرمجموعه مطلع شود و هم شرکت‌های زیر مجموعه از استراتژی‌ها و راهبردهای میان مدت و بلندمدت شرکت مادر اطلاع داشته باشند تا بتوانند خود را هم سو کنند.

این کارشناس استراتژی گفت: جلساتی مانند کارگاه طراحی مدل کسب‌وکار شرکت‌های گروه توسعه معادن و فلزات در همین راستا تشکیل می‌شود.

تقوی افزود: مشخصا هدف این جلسه تدوین مدل کسب‌وکار شرکت‌ها است به این معنی که شرکت در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند و چه برنامه‌هایی برای توسعه در آینده دارد. هدف از چنین اقدامی ایجاد هم‌افزایی است.

وی تصریح کرد: از آن‌جا که می‌خواهیم یک معماری کلان برای کل شرکت‌های زیر مجموعه فولاد مبارکه طراحی کنیم، لازم است در جریان فعالیت‌های آن‌ها قرار بگیریم. همچنین اگر این شرکت‌ها برنامه توسعه‌ای دارند که نیازمند سرمایه‌گذاری است، این برنامه باید مورد تایید شرکت مادر قرار بگیرد. این تایید بدین منظور است که رقابت داخلی میان شرکت‌های گروه اتفاق نیفتد و حداکثر هم‌افزایی بین شرکت‌ها ایجاد شود.

خلق ارزش در سازمان با معماری سازمانی

پس از آن فرشید رعایت صنعتی، مدرس و کارشناس حوزه معماری سازمانی، اظهار کرد: یکی از اتفاقاتی که در سطح بین‌المللی میان شرکت‌ها رخ می‌دهد، استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌ها به صورت مشترک است. این اتفاق در گروه فولاد مبارکه هم در حال رخ دادن است. در همین راستا پروژه معماری سازمانی در گروه فولاد مبارکه طراحی شده است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در سازمان‌های با تعداد لایه‌های مدیریتی و تصمیم‌گیری بالا ایجاد می‌شود این است که خط اصلی ارزش‌افزایی در این شرکت‌ها تصمیم‌ها ممکن است به موثرترین شکل گرفته نشود و منابع نیز به درستی استفاده نشود.

مدرس و کارشناس حوزه معماری سازمانی افزود: مهمتر از آن اینکه این شرکت‌ها به محض اینکه با درک شرایط محیطی متوجه ضرورت تغییر جهت می‌شوند و استراتژی‌ها را تغییر می‌دهند، این استراتژی‌ها به لایه‌های عملیاتی وارد نمی‌شود. معماری سازمانی تسهیل کننده این مسائل است.

رعایت صنعتی با اشاره به اهمیت صنعت نسل چهار (I4.0) اظهار کرد: هدف این مسیر این است که با قابلیت‌هایی که در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد شده است شرایط اتخاذ تصمیمات هوشمندانه‌تر فراهم شود. در این راستا معماری سازمانی با همراستا کردن اهداف و استراتژی‌های شرکت و یکپارچه کردن همه ارکان و منابع سازمان در جهت جاری‌سازی استراتژی‌ها و عملکرد و هدفمند و اثربخش عمل می‌کند.

وی تصریح کرد: شرکت BHP که یکی از شرکت‌های فعال در حوزه معدن است، از حوزه اکتشاف تا استخراج معادن فعالیت می‌کند و با درک اهمیت معماری سازمانی به اجرای آن پرداخته است. این هلدینگ تعداد زیادی شرکت زیرمجموعه در حوزه‌های مختلف و فرهنگ‌های متفاوت دارد و پیوسته عملکرد خود را مدیریت می‌کند.

این مدرس و کارشناس حوزه معماری سازمانی گفت: در شرکتی مثل فولاد مبارکه که شرکت‌های بسیاری در مجموعه خود دارد، فعالیت بدون مدیریت سیستماتیک امکان‌پذیر نیست. شرکتی مثل تاتا استیل بیش از ۱۵ سال است که در زمینه معماری سازمانی فعال است.

رعایت صنعتی ادامه داد: مزایای معماری سازمانی را می‌توان فراهم کردن امکان تصمیم‌گیری استراتژیک موثر، بازگشت سرمابه بهتر سرمایه‌گذاری‌های موجود و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری‌های آینده، کارکردهای اثربخش و کارآمدتر کسب‌وکار، ارائه تصویوری از ساختار شرکت در آینده، فراهم کردن امکان ایجاد تغییرات هدفمند تدریجی در سازمان، کاهش هزینه ایجاد تغییرات و بهبود در سازمان، امکان به اشتراک‌گذاری منابع، ایجاد درک و تصویر یکشان از سازمان در ذهن مدیران و تصمیم‌گیرندگان، فراهم کردن امکان ایجاد برنامه‌های بلندمدت در سازمان، فراهم کردن امکان ارزیابی سریع پیشنهادات بهبود در سازمان و شکل‌گیری زیرساخت‌ها و تامین به موقع منابع اشاره کرد.

برگزاری کارگاه دو روزه طراحی مدل کسب‌وکار شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

وی افزود: حرکت‌های رادیکال و شوک آور برای سازمان‌های بزرگ مشکل‌زا است. شرکت مک‌کنزی طی مطالعاتی مشخص کرد استفاده از تکنیک‌های معماری سازمانی ارزش قابل توجهی برای مجموعه‌ها ایجاد می‌کند. متاسفانه در ایران چندان بر این حوزه متمرکز نشده است و بنابراین کارشناسان لازم برای طراحی و اجرای معماری سازمانی به تعداد کافی در کشور وجود ندارد به همین دلیل لازم است که شرکت‌ها و سازمان‌ها با سرمایه‌گذاری اقدام به طراحی و اجرای معماری سازمانی و تقویت افراد خود کنند.

این مدرس و کارشناس حوزه معماری سازمانی معماری سازمانی گفت: معماری سازمانی باید پیش از تصمیم‌گیری مدیران اجرا شود تا به مدیران در تصمیم‌گیری کمک کند. معماری سازمانی باعث ایجاد یکپارچگی در شرکت می‌شود. محورهای یکپارچگی سازمان‌ها شامل اهداف و استراتژی‌ها، حاکمیت و مسئولیت‌ها، آیین‌نامه‌ها و استانداردها، مدل کسب‌وکار و جریان و عملیات، ساختار سازمانی و نیروی انسانی، برنامه‌ریزی و کنترل جامع، داده‌ها و اطلاعات ارزشمند، شبکه کسب‌وکار و زیرساخت لجستیک و زیرساخت ارتباطات و اطلاعات است.

رعایت صنعتی خاطرنشان کرد: ارگانیزم‌های زنده در اکوسیستم کسب‌وکار نباید از بین برود بلکه باید سطح استانداردهای آن را باید افزایش دهیم و کمک کنیم که در یک مسیر هدفمند و هم‌راستا حرکت کنند.

حقایق معدنی ایران در جهان

در بخش دیگری از این کارگاه اردشیر سعد محمدی، مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات، اظهار کرد: میزان درآمد کل کشور آمریکا سالانه نزدیک به ۲۴ تریلیون دلار، چین ۱۶.۷ تریلیون دلار است و ژاپن با تقریبا ۶ تریلیارد دلار در جایگاه سوم است. در ۱۰ سال آینده نیز درآمد چین به ۳۶ تریلیارد می‌رسد و هند که اکنون درآمد ۳ تریلیون دلاری دارد در ۱۰ سال آینده درآمدش به ۱۰ تریلیون دلار می‌رسد.

وی افزود: ارزش دارایی‌های منابع طبیعی ایران ۲۷.۶ تریلیارد دلار است و از این حیث در جایگاه ششم دنیا قرار داریم. درآمد ایران اکنون ۲۲۰ میلیارد دلار است و با مقایسه این عدد با ارزش دارایی‌ها درمی‌یابیم که موفق نشده‌ایم استفاده خوبی از دارایی‌ها داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات گفت: از ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن زغال سنگی که در دنیا تولید می‌شود، ۳ میلیون تن سهم ایران است. کشور چین نیز به تنهایی در سال، ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن زغال سنگ تولید می‌کند.

سعد محمدی افزود: در بخش سنگ آهن تولید امسال ایران ۱۰۰ میلیون تن خواهد بود و این در حالی است که استرالیا در سال ۲۰۲۲ قرار است ۹۵۰ میلیون سنگ آهن تن صادر کند. در ایران نیز ۷ هزار معدن فعال داریم و متوسط سرانه هر معدن در ایران کمتر از ۶۰ هزار تن است که نشان از قیمت تمام شده بالای استخراج مواد معدنی در ایران دارد.

برگزاری کارگاه دو روزه طراحی مدل کسب‌وکار شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

وی ادامه داد: با اینکه چشم‌انداز تولید صنعت فولاد ما ۵۵ میلیون تن است اما بر اساس آخرین ارزیابی‌ها، تولید بیش از ۷۰ میلیون تن به احتمال زیاد قطعی خواهد شد که حداقل چیزی حدود ۲۰۰ میلیون تن سنگ آهن برای این حجم از تولید مورد نیاز است. امروز نیز به اندازه ۱۰۱ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در کشور آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات اظهار کرد: اگر نتوانیم به میزان کافی سنگ آهن به این واحدها برسانیم، تولید آن‌ها کمتر از ظرفیت موجود خواهد بود. البته در حال حاضر هم تقریبا کمتر از ۷۰ درصد از ظرفیت موجود استفاده می‌شود.

سعدمحمدی افزود: اگر برنامه‌ریزی منتج به نتایج اقتصادی نشود، مفهوم خاصی نخواهد داشت. توسعه زمانی می‌تواند ارزشمند باشد که حتما مسائل اقتصادی در آن رعایت شده باشد. در بخش‌های دیگر نظیر مس، آلومینیوم، سرب و روی هم با این مشکلات موجه هستیم.

وی گفت: حدود ۱۳ میلیون تن ظرفیت تولید فولادی در حوزه خلیج فارس و ۱۰ میلیون تن ظرفیت تولیدی در عراق در حال ساخت است. این مسئله نشان می‌دهد برای فعالیت در این حوزه باید دید منطقه‌ای، داخلی و بین‌المللی داشته باشیم. به علاوه ل ازم است از افراد متخصص و همچنین نرم‌افزارهای به‌روز استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات با بیان اینکه اهمیت کارگاه طراحی مدل کسب‌وکار در شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بسیار بالا است، گفت: هر شرکتی بر اساس استراتژی کلان، ساختار متفاوتی را در راستای استراتژی اصلی شکل می‌دهد و به همین خاطر نباید در میان شرکت‌های گروه، موازی‌کاری وجود داشته باشد.

پایداری صنایع خودروسازی و لوازم خانگی مرهون صنعت فولاد کشور

پس از آن محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به رشد و توسعه صنعت فولاد طی دهه‌های گذشته اظهار کرد: اگر رشد و بالندگی در صنعت فولاد را طی دهه‌های اخیر شاهد نبودیم، صنایع وابسته چون خودرو و لوازم خانگی نمی‌توانستند پایداری امروزشان را داشته باشند.

وی افزود: رشد و بالندگی صنعت فولاد در کشور بر اساس برخی مزیت‌ها مثل انرژی در دسترس و مناسب، مواد اولیه موجود با قیمت مناسب، نیروی انسانی متخصص و بازار مناسب به وجود آمده است.

برنامه‌ریزی کشورهای منطقه برای تولید فولاد

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: نقاط قوت ی که مطرح شد امروز به دلیل شرایط رقابتی در داخل و خارج از کشور کمی کم‌رنگ شده است. در داخل خصوصی‌سازی طی چند دهه گذشته یکپارچگی مجموعه‌ها را افزایش نداد بلکه برعکس یکپارچگی موجود در صنعت فولاد را به مرور کم‌رنگ کرد و باعث شد برخی شرکت‌ها به رقبای هم تبدیل شوند.

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: امروز کشورهای همسایه و کشورهایی که مقصد صادرات ما بوده‌اند برنامه‌های مشخصی برای این حوزه دارند. اگر در کشور برنامه‌ریزی لازم برای توسعه، افزایش یکپارچگی و قدرت رقابت‌پذیری برای شرکت‌های فعال در صنعت فولاد نشود، شرکت‌های ضعیف این حوزه در آینده حذف خواهند شد.

برگزاری کارگاه دو روزه طراحی مدل کسب‌وکار شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

تولید محصولات جدید؛ رمز بقا در بازار جهانی

وی تاکید کرد: رقابت در این عرصه بسیار شدید است. در حال حاضر اگر بنگاهی بخواهد پیشرو و دارای قدرت بقا باشد باید یک محصول پیشرو در بازارهای جهانی عرضه کند. امروز بیشتر تولید فولاد بر اساس فولادهای تجاری است. اگر بخواهیم در بین بنگاه‌های پیشرو باشیم و در دنیای آینده بقا داشته باشیم باید به سمت محصولات جدید حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در ادامه گفت: ابعاد پایداری کسب‌وکار از نظر اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. متاسفانه در ایران این مسئله چندان مهم نبوده اما دنیا چند دهه از ما جلوتر است. اگر این موارد در تولید ما لحاظ شود نمی‌توانیم در آینده محصولات خود را به سایر کشورها صادر کنیم. برای مثال تولید فولادهای بدون کربن یکی از این نمونه‌ها است.

توسعه مداوم کمی، کیفی و متوازن در زنجیره فولاد، لازمه کسب آمادگی برای رقابت در بازار جهانی

وی افزود: اگر بخواهیم در رقابت‌های آینده پایدار باشیم باید به سمت توسعه در زنجیره فولاد حرکت کنیم. این در حالی است که در دنیا مسائل موجود میان کشورها حل شده است ولی در ایران گاهی مسائل بین استانی هنوز حل نشده باقی مانده است.

محمدیاسر طیب‌نیا تاکید کرد: شرکت‌های پوسکو و آرسلور میتال رقبای امروز ما هستند و ما باید برای رقابت با این شرکت‌ها برنامه‌ریزی کنیم. اگر بخواهیم قدرتمند باشیم، باید بتوانیم گروه‌های کسب‌وکار شکل دهیم و به صورت زنجیره‌ای به موضوع نگاه کنیم. اگر امروز به واسطه عدم توازن‌های موجود بخشی از مواد اولیه به صورت خام صادر می‌شود در سال‌های آینده به دلیل افزایش ظرفیت‌های تولید فولاد، اجازه صادرات مواد اولیه داده نخواهد شد.

لزوم استفاده از ظرفیت‌های موجود

وی تصریح کرد: ایجاد شرکت‌های چند ملیتی به منظور افزایش قدرت رقابت‌پذیری است. چنین شرکت‌هایی می‌تواند از ظرفیت‌ها و مزیت‌های کشورهای مختلف استفاده کند. هدف‌گذاری دو دهه قبل چین، ایجاد شرکت‌هایی با ظرفیت چند صد میلیون تنی بود زیرا رقابت بسیار شدید است و به راحتی شرکت‌هایی که توان رقابت ندارند، حذف می‌شوند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: شرکت‌ها باید بتوانند به لحاظ قیمت و کیفیت، محصول رقابتی در بازار عرضه کنند و به همین خاطر است که ترکیب محصولات در دنیا به سرعت در حال تغییر است.

فولاد مبارکه؛ پیشران در اقتصاد و صنعت کشور

وی در مورد تأسیس نیروگاه‌ها در بخش صنعت فولاد گفت: شرکت‌های مختلف فولادی مثل فولاد مبارکه یا گل‌گهر در حال تأسیس نیروگاه هستند. سؤال اینجاست که چرا این شرکت‌ها نباید بزرگترین شرکت حوزه تولید انرژی ایران را شکل دهند؟ ما در این راستا پیشنهاد می‌کنیم فعالان این عرصه باید دور یک میز بنشینند و برای حداکثر کردن منافع خود برنامه‌ریزی کنند.

طیب‌نیا افزود: فو لاد مبارکه اهداف بلندپروازانه‌ای را برای خود ترسیم کرده است و می‌خواهد شهروند شرکتی مسئولیت‌پذیر برای خلق آینده‌ای بهتر باشد. به همین خاطر است که معتقدیم شرکت‌های بزرگ مثل فولاد مبارکه باید نقش پیشران کشور را ایفا کنند.

ضرورت شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری

وی خاطر نشان کرد: فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در کشورهای اروپایی و آفریقایی وجود دارد اما برای استفاده درست از این ظرفیت‌ها باید شرکت‌های فعال در این حوزه در کنار هم باشند تا بتوانند شرکت‌هایی جهان‌تراز داشته باشند. البته امروز نیز فولاد مبارکه به عنوان سازمانی جهان‌تراز محسوب می‌شود اما اگر بخواهیم ابعاد مختلف رقابت‌پذیری را داشته باشیم باید بزرگتر شویم تا بتوانیم با رقبای جهانی خود رقابت کنیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: ما باید امانتدار خوبی برای میلیون‌ها سهامدار خُرد، شرکای تجاری و ذی‌نفعان خود باشیم و با ایجاد تعامل دو طرفه میان مشتریان و ذی‌نفعان برنامه‌های پیشرفت را اجرا نماییم.

برگزاری کارگاه دو روزه طراحی مدل کسب‌وکار شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

تولید با تمام توان در فولاد مبارکه ادامه دارد

وی خاطرنشان کرد: وجه تمایز فولاد مبارکه با سایر مجموعه‌ها این است که برخی از مجموعه‌ها گاهی با ۷۵ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و این در حالی است که شرکت فولاد مبارکه همواره با ۹۵ درصد ظرفیت تولید فعالیت داشته و سودآوری و نقش‌آفرینی فولاد مبارکه در صنعت کشور به همین دلیل است.

وی اذعان داشت: لازم است به بازارهای جدید ورود پیدا کنیم تا بتوانیم پایداری خود را افزایش دهیم.

طیب‌نیا گفت: در سال‌های اخیر اقدامات مختلفی در زمینه توسعه کمی تولید فولاد در کشور انجام شده است اما لازم است توسعه در صنعت فولاد هم به صورت کمی و هم به صورت کیفی و متوازن باشد و در همین راستا فولاد مبارکه توسعه کیفی و متوازن را در دستور کار خود قرار داده است.

فولاد مبارکه؛ پیشتاز در راه رسیدن به تولید فولاد سبز

وی با اشاره به مشکلات حمل‌ونقل و هزینه بالای آن در ایران اظهار کرد: حمل‌ونقل در ایران معضلی جدی است که باعث می‌شود نتوانیم با کشورهای دیگر رقابت کنیم. چین یک کشتی ۴۰۰ هزار تنی سنگ آهن از استرالیا و برزیل را با هزینه ۵ دلار به ازای هر تن به کشورهای دیگری حمل می‌کند و این در حالی است که جابه‌جایی سنگ آهن از استان یزد به استان اصفهان حتی با ۱۰ دلار نیز امکان‌پذیر نیست.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به اهمیت مسائل زیست محیطی و تولید فولاد سبز گفت: این مسئله در ایران چندان پررنگ نشده است اما ما به عنوان شرکت‌های پیشتاز به این موضوع توجه کرده و استانداردهای لازم را برای آن تدوین کرده‌ایم.

اقداماتی که کسب‌وکار موجود را پایدار می‌کند

وی خاطرنشان کرد: در این مسیر چالش‌های جدی مثل افزایش شدید رقابت، افزایش محدودیت منابع به واسطه افزایش ظرفیت تولید، چالش تامین انرژی آب، برق و گاز و افزایش هزینه‌بهای آن، مسائل زیست محیطی و همچنین متناسب نبودن اکتشافات در حوزه معادن با نیاز پایین‌دست وجود دارد.

وی بیان کرد: باید ابتدا ظرفیت‌های موجود شناسایی شود. جلوگیری از رقابت‌های کاذب در شرکت‌های گروه یکی از موارد مهم است که باید با تعامل با یکدیگر آن‌ها را حذف کرد. عمده سرمایه‌گذاری ما در زنجیره فولاد است و نوساناتی در بازه‌های زمانی مختلف وجود دارد. بنابراین لازم است به بازارهای جدید ورود پیدا کنیم تا بتوانیم پایداری خود را افزایش دهیم. باید سرمایه‌گذاری اولیه در حوزه‌های جدید مثل طلا، نیکل و به طور کل فلزهای کم‌یاب انجام شود تا در نهایت پایداری در کسب‌وکارها افزایش یابد.

با پایان سخنرانی‌ها، بخش بعدی کارگاه با تدریس اله وردی تقوی آغاز شد و پس از بیان موضوعات برنامه‌ریزی شده برای روز اول این کارگاه، کارگاه به پایان رسید.

در دومین روز این کارگاه هم ابتدا آیاتی چند از قرآن کریم تلاوت و سرود ملی ایران پخش شد. پس از آن بخش دوم کارگاه طراحی مدل کسب‌وکار شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات آغاز شد. با پایان آموزش‌ها، شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ مدل‌های تازه طراحی شده کسب و کار خود را جمع‌بندی و در حضور محمد یاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، اردشیر سعد محمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، و جمعی از معاونین و مدیران دو شرکت ارائه کردند.

صورت‌های مالی شرکت‌های زیرمجموعه در زمانبندی مقرر تهیه شود

پس از آن مرتضی شبانی، مدیر امور مجامع شرکت فولاد مبارکه، طی سخنرانی کوتاهی گفت: شرکت‌های بزرگی در هلدینگ ومعادن وجود دارد بنابراین تاخیر در ارائه صورت‌های مالی توسط این شرکت‌ها باعث تاخیر در انتشار صورت‌های مالی شرکت فولاد مبارکه می‌شود.

وی افزود: این مسئله در فصل مجامع اندکی بهتر می‌شود اما در صورت‌های مالی ۶ ماهه با تاخیر مواجه هستیم. به همین دلیل تقاضا دارم شرکت‌ها بر اساس زمانبندی انجام شده نسبت به تهیه و ارسال صورت‌های مالی اقدام کنند.

در پایان محمد یاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، اظهار کرد:فضای رقابتی ایجاب می‌کند که در مسیر حفظ و توسعه مزیت‌های رقابتی فعلی و ایجاد مزیت‌های جدید گام برداریم. در این فضای رقابتی صرفا حرکت کردن نمی‌تواند برای ما ثمرات خوبی داشته باشد و باید حرکت خود را در قالب گروه‌های کسب و کار انجام دهیم.

وی افزود: باید با شناسایی مزیّت‌ها، گروه و زنجیره‌ای که در آن قرار داریم را توانمند، از رقابت‌های کاذب پیشگیری و آن را به افزایش همکاری تبدیل کنیم؛ ورود به حوزه‌های جدید کسب‌وکار که روز گذشته هم مطرح شد یکی از موضوعات مهم است و به همین خاطر با توجه به ظرفیّت‌های جدیدی که در ایران وجود دارد لازم است به آن‌ها ورود کنیم.

برگزاری کارگاه دو روزه طراحی مدل کسب‌وکار شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

لزوم ورود شرکت‌ها به مأموریت‌های تخصصی

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه زنجیره فولاد در حال حاضر تقریباً اشباع شده است، گفت: اشتراک دانش سازمانی یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود و برای رسیدن به این اهدف باید تغییراتی رخ دهد، در حقیقت باید معماری سازمانی جدیدی را رقم بزنیم و ساختار و ترکیب سهامداری در شرکت‌ها را اصلاح کنیم.

طیب‌نیا اظهار کرد: باید شرکت‌های زیرمجموعه وارد کار تخصصی شوند و فعالیت‌هایشان از هم تفکیک شود تا در حوزه تخصصی خود رشد کنند. توسعه متوازن باید در زنجیره فولاد اتفاق بیافتد اما توسعه‌ها اکنون متوازن نیست. اگر این توسعه متوازن اتفاق نیافتد خودمان دچار زیان می‌شویم و به همین خارط برای ایجاد این توازن باید برخی از طرح‌ها اصلاح شود.

پراکندگی منابع تأمین مواد اولیه در کشور

وی ادامه داد: یکی از حوزه مهم بخش حمل‌ونقل است که اگر بخواهم آن را به موضوع اصلاح ترکیب سهامداری متصل کنم، باید بگویم نیاز است اصلاحاتی در این زمینه انجام شود. فولاد خوزستان از شمال شرق کشور سنگ آهن، کنسانتره و گندله تامین می‌کند و از سوی دیگر فولاد مبارکه از جنوب کشور مواد اولیه برای مرکز تامین می‌کند. همچنین فولاد ارفع آهن اسفنجی مازاد دارد و این در حالی است که ما از گل‌گهر در سیرجان آهن اسفنجی خود را تامین می‌کنیم. البته از نظر تناژ ممکن است نتوانیم این اتفاق را به طور کامل رقم بزنیم اما می‌توانیم با بهینه کردن حمل‌ونقل جابه‌جایی‌هایی داشته باشیم حتی بدون اینکه ترکیب سهامداری‌ها را تغییر دهیم.

باید از ظرفیت‌های موجود و مشترک استفاده شود

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: امروز حمل‌و نقل‌هایی غیرضروری در کشور انجام می‌شود و به همین دلیل باید یک بازتوزیع برای حمل مواد اولیه بر اساس منطقه جغرافیایی و ظرفیت حمل انجام شود. فولاد مبارکه تصمیم دارد واحد آهن اسفنجی تاسیس کند و این در حالی است که برخی از شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه نیز قصد تاسیس چنین واحدهای تولیدی را دارند. شاید بتوانیم بر اساس برخی تصمیمات از ظرفیت ‌های یکدیگر استفاده کنیم.

طیب‌نیا درباره معاملات درون‌گروهی در گروه فولاد مبارکه نیز گفت: آیین‌نامه‌های معاملاتی فولاد مبارکه برگرفته از آیین‌نامه‌های دولتی است و بنابراین واگذاری پروژه‌ها با شرایط ویژه به شرکت‌های گروه کار دشواری است اما می‌توانیم این کار را انجام دهیم که با لحاظ رقابت در کیفیّت و قیمت، مزیّت‌هایی برای شرکت‌های درون گروه در نظر گرفته و در هیئت مدیره تصویب شود که در شرایط مشابه اجازه داده شود تا در صورت برابر بودن کیفیت و قیمت درصدی از قراردادها را به شرکت‌های گروه واگذار کنیم. در حوزه خدمات فنی مهندسی یا تولید برق و انرژی نیز امکان دارد این اولویّت‌ها گذاشته شود.

برگزاری کارگاه دو روزه طراحی مدل کسب‌وکار شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

فرهنگ اتّحاد باید در صنعت نهادینه شود

وی درباره موضوع تامین مالی گفت: اگر همه شرکت‌ها در کنار هم باشیم و گردش‌های مالی خود را در بانک‌ها مدیریت کنیم، هم‌افزایی ناشی از این گردش‌ها مزیّت‌های جدیدی را برای ما ایجاد می‌کند. از سوی دیگر برای تضامینی که می‌خواهیم برای شرکت‌ها بدهیم می‌توانیم با روش‌هایی مثل ضمانت شرکت‌های زیرمجموعه توسط شرکت‌های بالاتر هزینه تضامین را کاهش دهیم و تامین مالی یکپارچه در گروه را رقم زد.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان این که سهم این شرکت در بازار قابل توجه است، اظهار کرد: فولاد مبارکه به تنهایی بیش از ۴۰ درصد زنجیره فولاد و با احتساب شرکت‌هایی نظیر گل‌گهر، چادرملو و شرکت‌های مشابه حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد صنعت فولاد را در اختیار دارد. ما باید از قدرت اتّحاد، استفاده حداکثری داشته باشیم. در واقع با این سهم از بازار، ما می‌توانیم برای بازار با نگاه منصفانه تصمیم بگیریم.

طیب‌نیا گفت: این اتّحاد، گام اول در جهت حداکثر کردن منافع ملی و بخشی است. اگر نتوانیم چنین کاری را انجام دهیم در آینده زیان می‌بینیم. فرهنگ اتحاد باید در میان ما نهادینه شود و به این موضوع اعتقاد پیدا کنیم که هم‌افزایی باعث حداکثر کردن منافعمان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم در نیمه دوم سال نیز بتوانیم جلسه مشابهی داشته باشیم و این مهم را قوت بخشیم.

با اتمام سخنرانی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، کارگاه دو روزه طراحی مدل کسب‌وکار شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به طور رسمی پایان یافت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =