به گزارش ایراسین، امیرخسرو فخریان، در این زمینه گفت: برای توزیع کالاهایی که ارز دولتی به آنها تعلق میگیرد دچار مشکل هستیم و بارها در جلسات و نشستها مطرح کردیم این ارز اگر حذف شود مشکلی در مدیریت بازار نخواهیم داشت، اما همچنان چند قلم خاص از کالاهای اساسی مشمول دریافت ارز دولتی هستند.
فخریان در ادامه افزود: هم اکنون دلار ۴۲۰۰ تومانی بر روی کالاهایی همچون شکر، برنج هندی و روغن ارائه می شود که در مورد برنج و روغن مشکلی در عرضه وجود ندارد ولی در مورد شکر امیدواریم که اگر ارز دولتی برداشته شود، بازار متعادل گردد و درخواست ما آن است که واردات کالاهای اساسی با ارز نیمایی صورت گیرد تا بر روی توزیع آنها نیز مشکلی به وجود نیاید.
این مقام صنفی درباره کاهش نرخ ارز و اثرات آن در قیمت اقلام مصرفی تاکید کرد: ماههای گذشته برخی مشکلات در زمینه تامین ارز و تولید در واحدهای تولیدی باعث شده کمبودهایی ایجاد شود و به دنبال آن افزایش قیمت در بازار تجربه شد اما اکنون خوشبختانه با توجه به سیاستهای ارزی و ثبات ایجاد شده روند کاهشی قیمت در کالاها آغاز شده است. به عنوان مثال رب گوجه فرنگی نزدیک به ۸ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است.
فروشگاههای زنجیرهای اشتغالزا هستند
فخریان درباره اثرگذاری توسعه فروشگاههای زنجیرهای بر کسب و کارهای سنتی به خبرنگاران گفت: این فرضیه که کسب و کارهای سنتی با توسعه فروشگاههای زنجیرهای از بین میروند کاملا اشتباه است چون اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم فروشگاههای زنجیرهای بالاتر از میزان مشاغل ظاهرا از دست رفته فروشگاههای سنتی است.
وی تاکید کرد: رشد و توسعه سیستمهای نوین فروشگاهی اگر مثلا در یک منطقه سه فروشگاه سنتی را تعطیل کرده و جمعا ۲۰ نفر بیکار شدهاند میبینیم با افزایش تولید در واحدهای تولیدی دهها شغل بیشتر به فرصتهای شغلی افزوده میشود. به این دلیل که توسعه فروشگاههای زنجیرهای دقیقا بر میزان تولید واحدهای تولیدی اثرگذار است.
این مقام صنفی اعلام کرد: هم اکنون نزدیک به ۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم در ۴۶۰۰ شعبه فروشگاههای زنجیرهای سراسر کشور فعالیت میکنند که اگر بخواهیم مشاغل غیر مستقیم را هم در این بخش مدنظر داشته باشیم اعداد بسیار بالاتری خواهیم داشت و شاهد مثال دقیقی برای رد فرضیه بالا است.
به گفته فخریان رشد و توسعه فروشگاههای زنجیرهای میتواند به رونق تولید در کشور نیز کمک شایانی داشته باشد به این دلیل که موضوع توزیع دقیق، کاهش ضایعات و همچنین برندینگ در این بخش برای تولید کنندگان بسیار سادهتر است و ارتقاء کیفیت محصولات میتواند به افزایش فروش و تولید بیشتر منجر شود.
وی تصریح کرد: البته این پایان کار نیست چون فروشگاههای زنجیرهای با استفاده از شیوههای اصولی در زمینه عرضه کالاها به نوعی بازاریابی مناسبی برای کالاهای با کیفیت خواهند داشت و می توانند یک برند را به خوبی در سبد خرید مردم تثبیت کنند، از این رو جای تردید نیست سهم بالاتر فروشگاههای زنجیرهای از اقتصاد به معنی رونق بیشتر در واحدهای تولیدی بخشهای مختلف است.
رئیس اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیرهای همچنین تاکید کرد: حذف واسطهها، کاهش هزینههای توزیع، حجم بالای سفارشان و اصلاح نظام تولید و توزیع در فروشگاههای زنجیرهای میتواند حداقل ۱۵ درصد در قیمت مصرفکننده تاثیر گذار باشد به این معنی که اگر این زنجیره دقیق و اصولی شکل بگیرد کالاها حداقل ۱۵ درصد ارزانتر به دست مصرفکننده میرسند.
فخریان به خبرنگاران گفت: در شرایط فعلی اطلاعات آماری که از میزان تقاضا در فروشگاههای زنجیرهای ایجاد میشود بهترین امتیاز برای مدیریت تولید است به این صورت که روزانه ۲۷ قلم کالا ی ضروری و مورد نیاز مردم از طریق سیستمهای آنلاین رصد شده و اطلاعات مربوطه به مسئولان مربوطه ارایه میشود.
سهم ۵۰ درصدی خرید کالاهای اساسی
این مقام صنفی همچنین به افزایش نرخ تورم و تاثیر آن در سبد خرید مردم اشاره کرد و افزود: اصولا با تغییرات قیمتی در اقلام مصرفی مردم شیوه و سبک خرید آنها نیز تغییر خواهد کرد به صورتی که قبلا سهم کالاهای اساسی در سبد خرید مردم از فروشگاههای زنجیرهای ۳۰ درصد بود اما از ابتدای سال جاری برآوردها حکایت از سهم ۵۰ درصدی این کالاها در خرید آنها دارد.
وی تاکید کرد: این تغییر معنادار باعث شده تا حاشیه سود فروشگاههای زنجیرهای کاهش چشمگیری داشته باشد به این دلیل که اقلام کالاهای اساسی اصولا با کمترین حاشیه سود از سوی فروشگاهها عرضه میشوند و اغلب آنها نیز مشمول قیمتگذاری تعزیراتی هستند، اما ثبات ایجاد شده فعلی در اقتصاد این امید را میدهد که دوباره به شرایط مطلوب باز گردیم.
فخریان درپایان ضمن اشاره به ارایه تخفیفهای برخی اقلام خوراکی گفت: اصولا ارایه تخفیف برای خرید در اقلام مختلف یکی از شیوههای مدیریتی در فروشگاههای زنجیرهای است اما درباره اقلام خوراکی شیوه مرسوم این است که در برخی موارد که خطر سلامتی وجود نداشته باشد با نزدیک شدن تاریخ انقضاء برخی کالاها تخفیفهای ویژه برای آن درنظر گرفته میشود و خریداران کاملا آگاهانه از این تخفیفها برای تامین نیازهایشان متناسب با میزان مصرف خود برنامهریزی میکنند.
ارسال نظر