• ۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳
  • کد خبر: 31866
  • readingTime: ۳ دقیقه
اتاق اصفهان

در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان مقرر شد به منظور پیگیری عملیاتی مصوبات سفر هیات تجاری اصفهان به روسیه، بررسی موانع و مشکلات موجود و تدوین نقشه راه تعامل تجاری با این کشور، کمیته ویژه روسیه تشکیل شود.

به گزارش ایراسین، در یکصد و بیست و دومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان، ساز و کارهای پیشنهادی به منظور بهره‌برداری عملیاتی و حصول نتایج موثر از جلسات و مذاکرات هیات اعزامی استان به روسیه بررسی شد.

در ابتدای این جلسه استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه فرصت فوق العاده ای پیش روی بازار صادراتی ایران باز شده و بهره‌برداری از این فرصت، وابسته به همت و عزم و اراده بخش خصوصی و دولتی ایران است افزود: استفاده از این فرصت و مبادله اطلاعات لازم از زمان پذیرش هیات تجاری روسیه در اصفهان آغاز و با اعزام هیئت به این کشور ادامه یافت. وی همچنین از برنامه‌ریزی برای پذیرش تجار و بازرگانان روسیه در بهار سال آینده خبر داد.

سیدرضا مرتضوی ضمن بیان اینکه اصفهان در بهار سال آینده میزبان هیاتی متشکل از تجار و بازرگانان روسی خواهد بود، از برگزاری جلساتی با سازمان توسعه تجارت در راستای بررسی راهکارهای توسعه بازار در روسیه خبر داد و افزود: مقرر شد این سازمان لیستی از محصولات کلیدی مورد نیاز روسیه ارایه دهد.

وی بر ضرورت برنامه‌ریزی برای پیدا کردن طرف روسی در هر حوزه و برقراری تعاملات میان طرفین تاکید کرد و گفت: در این صورت می‌توانیم به صورت بهینه از سفر هیات روس در بهار به اصفهان استفاده کنیم.

رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان دوام و بقای مسیر باز شده را وابسته به تلاش و همت بخش دولتی و خصوصی دانست و تاکید کرد: باید به صورت ویژه وارد بازار روسیه شویم تا پیشتازی اصفهان در این موضوع را به خاطره ای خوش برای سایر استان‌های کشور تبدیل کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه ضمن تشریح اقدامات اتاق به منظور عملیاتی کردن تفاهم نامه‌های منعقد شده با اتاق‌های بازرگانی مسکو و سن پترزبورگ و تصویب راه‌اندازی مرکز توسعه تجارت با اوراسیا در پارلمان بخش خصوصی اصفهان گفت: دستاوردهای این سفر عمدتا برای فعالان اقتصادی پیام آور وجود بستری مناسب برای توسعه صادرات اصفهان بود و لازم است فعالان اقتصادی، اتاق بازرگانی و دستگاه‌های اجرایی اقدامات خود را برای دریافت سهم بیشتر از این بازار ،ساماندهی کنند.

مسعود گلشیرازی تصریح کرد: تشکیل برند صادراتی ایران برای حضور موفق در بازار روسیه و اوراسیا یکی از مطالبات فعالان بخش خصوصی از سازمان توسعه تجارت بوده که در جلسه ای با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، توافق شد این کار با محوریت اتاق بازرگانی و در نظر گرفتن بودجه‌ای توسط دولت در این خصوص انجام شود.

وی با بیان اینکه نحوه بروز و ظهور اصفهان در بازار روسیه به عنوان یک پایلوت ملی مطرح بوده ابراز امیدواری کرد اقدامات مهم و اساسی در این زمینه انجام شود.

دبیرشورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان نحوه رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان را مهم‌ترین مساله فعالان اقتصادی دانست و افزود: در این راستا مقرر شد انجمن‌های تخصصی کالاهایی مشخص برای ورود به بازارهای هدف معین را در قالب بسته ای به منظور ارایه به سازمان توسعه تجارت و در راستای تسهیل نحوه رفع تعهدات ارایه دهند.

در ادامه این جلسه نقل و انتقالات بانکی، عدم وجود اطلاعات دقیق از نیازها، فرایندها و الزامات مورد نیاز کالاهای صادراتی ایران به روسیه، نبود مرجعی برای حمایت از منافع صادرکنندگان ایرانی و حل مشکلات در مرزها و داخل کشور روسیه، فعال نشدن ظرفیت خواهرخواندگی اصفهان و سن پترزبورگ به نحوه شایسته، ممنوعیت صادرات کالاها در مواقع بحران و کمبود کالا در کشور، نبود زیرساخت‌های لازم برای تجارت با منطقه اوراسیا به ویژه روسیه از مهم‌ترین مشکلات بخش خصوصی برای تعامل با روسیه عنوان و مقرر شد کمیته ویژه ای به منظور احصاء مشکلات موجود برای مراوده با این کشور و بررسی راهکارهای رفع هر مشکل در حوزه‌های مختلف تشکیل شود. همچنین بر ضرورت تعیین سازمان تجارت به عنوان مشاور و مرجع اصلی پیگیری مشکلات تجارت با منطقه اوراسیا به ویژه روسیه تاکید گردید.

همچنین الزام تسهیل حمل و نقل بین‌المللی از سوی سازمان راهداری ، تهیه بانک اطلاعاتی جامع موردنیاز تجار و فعالان اقتصادی ایران و روسیه با مشارکت اتاق بازرگانی و انجمن ها و تسهیل مبادلات پولی تجار ایرانی از مهم ترین نیازهای تجارت با روسیه عنوان و مصوب شد این موارد در قالب بسته ای به سازمان توسعه تجارت ایران ارایه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =