• ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
  • کد خبر: 36514
  • readingTime: ۲ دقیقه
ایران و عربستان

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر گفت: پروژه توسعه اقتصادی عربستان و گام‌های بزرگ این کشور، در رقابت با کشورهایی نظیر امارات و قطر نویدبخش یک بازار تجاری خوب در آینده برای کشورهایی مانند ایران است که تولیدات غنی و متنوع دارند.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، عدنان موسی‌پور رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر اظهار داشت: در چند سال گذشته هرجا که نام ایران و عربستان در کنار هم می‌آمد، تنش میان دو کشور به ذهن آمده است، ولی امروز باید از زاویه‌ای دیگر به این موضوع نگاه کنیم. عربستان در سال ۲۰۲۱ تقریباً از همه کشورهای دنیا به غیر از ایران، بورکینافاسو و سودان واردات داشت و دلیل این موضوع نیز، سیاست‌های میان دو کشور بوده است.

وی افزود: با اعلام رسمی ازسرگیری روابط سیاسی دو کشور، یک سناریو را بررسی و فرض می‌کنیم که راه برای بخش خصوصی و تجارت دو کشور فراهم می‌شود. فراموش نکنیم که تجار در همه جای جهان به دنبال فرصت‌های تجاری نو و بکر هستند و به طور حتم همین حالا در عربستان هم تجار قوی آن کشور به دنبال فرصت‌های تجاری ناب در ایران هستند و این، نگاه حرفه‌ای در تجارت است.

موسی‌پور تصریح کرد: استفاده به‌موقع از فرصت‌های تجاری و به دنبال آن رشد اقتصادی هر کشور، مستلزم ایجاد زیرساخت مناسب و اتخاذ تصمیمات صحیح و به موقع توسط نهادهای حامی تجارت در هر کشور است. در حال حاضر که رابطه سیاسی بین ایران و عربستان رو به بهبود است، وقت آن است که از فرصت‌های تجاری بین دو کشور استفاده کنیم.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر با اشاره به ضرورت‌های ایجاد زمینه یک تجارت خوب بین دو کشور، تاکید کرد: بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها، تبادل هیات‌های تجاری بخش خصوصی، ایجاد کمیته مشترک مالی، اعطای روادید و آغاز پروازها، مهم‌ترین مواردی است که باید انجام شود.

موسوی‌پور گفت: در زمان اوج روابط اقتصادی، مبادلات تجاری میان ایران و عربستان حدود ۸۰۰ میلیون دلار بود، این در حالی است که در شرایط جدید می‌توان انتظار داشت حجم تجارت بین دو کشور به ۲ تا ۳ میلیارد دلار برسد. عربستان در سال‌های اخیر به دنبال متنوع‌سازی منابع درآمدی خود بوده و برنامه‌هایی تدوین کرده است که بر اساس آنها وابستگی اقتصاد ریاض به درآمدهای نفتی کاهش یافته و بر گردشگری تمرکز کرده است. این مساله از دو جهت موجب نزدیک شدن عربستان به ایران می‌شود. تمرکز عربستان بر درآمدهای حاصل از گردشگری این نیاز را ایجاد می‌کند که روابط سیاسی بهتری با همسایگان داشته باشد و این یک خبر خوب برای تجار ایرانی و عربستانی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: عربستان در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۵۲ میلیارد دلار واردات داشته است. بیشترین واردات از چین، آمریکا، امارات و هند بوده است. این واردات شامل ۷ میلیارد دلار مواد معدنی، ۷ میلیارد دلار واردات دارو و پزشکی، ۵.۵ میلیارد دلار واردات فلزات، ۳.۸ میلیارد دلار واردات مواد پلاستیکی، ۳.۴ میلیارد دلار واردات غلات، ۳.۳ میلیارد دلار واردات محصولات فلزی، ۲.۶ میلیارد دلار واردات مبلمان و محصولات دکوراسیون، ۲.۶ میلیارد دلار واردات مس و محصولات مرتبط، ۴.۵ میلیارد دلار واردات محصولات شیمیایی و ۲ میلیارد دلار واردات محصولات لبنی بوده است.

موسوی‌پور گفت: پروژه توسعه اقتصادی عربستان و گام‌های بزرگ این کشور که در رقابت با کشورهایی نظیر امارات و قطر به راه افتاده است نیز می‌تواند به‌تنهایی نویدبخش یک بازار تجاری خوب در آینده برای کشورهایی مثل ایران که تولیدات غنی و متنوع دارند، باشد. خریدهای گران‌قیمت در فوتبال عربستان یک نشانه بزرگ برای جلب‌توجه جهانی به عربستان است که خود تاکیدی بر سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان است. در شرایط موجود باید از خود بپرسیم که سهم ایران از این میزان واردات چقدر می‌تواند باشد؟ چه فرصت‌هایی برای تجار ایرانی در بازار عربستان وجود دارد؟ چه میزان از این محصولات در ایران تولید می‌شود؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =